Historien

SLEMC så dagens lys 21. september 2002 ... Eller det vil sige, der havde været en del snak og test inden, men verdenshistoriens første SLEMC løb, løb af stabelen 21/9-2002 på den nybyggede Spurveringen i Randers.

I 2001/02 havde vi kørt FLY Front Cup. Her havde vi bl.a. lært, at det er en god ide, at teste, i stedet for at mene, når man søsætter en ny serie. FLY bilerne kørte ad H.. til, og sæsonen sluttede med at der var 7 deltagere til sæsonens sidste løb – ikke just en succes.

I 2001 så slotraceverden, som mange af de ærede læsere ved, en kende anderledes ud. Biler kom enten fra Ninco, FLY, eller Scalextric (groft set), og hvis man var heldig, faldt der ikke nogen hjul af, når man tog dem ud af deres plastikkasse. Slotracerens vigtigste redskab var sekundlim, efterfulgt af rigelige mængder bly for at få de ikke altid voldsomt velproducerede biler til at blive på de bulede Scalectric skinner.

Der var dog ændringer på vej. Man havde i et par år kunnet købe fælge af drejet aluminium, og aksler der var HELT lige, og ikke bløde som snot. Producenten hed Slot.it.

Efter at have kørt med FLY biler et år, var der virkelig trang til at køre med noget der virkede. Eftersom Slot.it lige havde lanceret en universalbund, beregnet til at udskifte producenternes oprindelige bunde med. Revolutionen var at HRS, som bunden hedder, fungerede fremragende, og kunne købes for ca 350 kr incl alu-hjul, slebne aksler, motor, og et glimrende sæt tandhjul. (At Slot.it så også efterhånden også kan levere en del komplette biler der kan deltage i SELMC er en anden sag – men det gør det så bare det lettere at komme i gang)


Den fantastiske HRS bund der startede det hele. Ja faktisk et billede af redaktørens allerførste HRS
Det var oplagt, at forsøge at stable en serie på benene, som benyttede sig af HRS’en, og som sagt så gjort.

Resten er, som man siger, historie. Det blev en OK succes, og jeg håber da inderst inde at SLEMC også når at holde 10 års jubilæum - ikke nødvendigvis med Carpo og mig som boss’er, men jeg lover i hvert fald at deltage i jubilæums sæsonen.


Grundtanken.

Æ grundprincip i SLEMC er at bilerne skal være jævnbyrdige, og nemme at køre. Samtidig er det vigtigt at man ikke skal bruge 3 timer på at justere bilen ind til de forskellige baner. Det er derfor dæk og gearing er låst fast. Af samme grund er placering af bly også begrænset, så det udelukkende kan bruge til at forhindre bilen trækker sig selv ud af sporet. Bortset fra det, har det vist sig, bilens opførsel kan ændres markant, ved at ændre på de løjerligste parametre – så alt i alt – jow, bilerne er nogenlunde jævnbyrdige, men det er ikke alle der er vindere. Dertil kræves stadig en del eksperimenteren … og held.


En anden grundtanke er, at det skal være hyggeligt at være med til SLEMC – og nogenlunde nemt. Man skal ikke stå op kl. 03.30 for at køre de mange mange kilometer til banen, og man skal også gerne kunne nå hjem og have lørdagmiddagen med familien. Af den grund er SLEMC (som Carpo og jeg kører det) begrænset til midt og nordjylland, og teknisk kontrol er noget man snakker om. Man kan blive kontrolleret, men dybest set er det en selv, det skal sørge for, man er lovligt kørende.

I de gamle GT-Liga dage (ohhh – det var tider :-), var en af de ting jeg lærte, at det ikke nødvendigvis er en fordel at der er en gruppe på 6-8 personer der skal bestemme. En del kævl blev det til, så derfor er SLEMC særdeles udemokratisk. Man må meget gerne komme med forslag og kommentarer, men det er (PT ?) KOF og Carpo der er loven. At nogle andre overtager på et tidspunkt, vil jeg ikke nødvendigvis opponere imod.



Verdenshistoriens første SLEMC top-3. Fra venstre Carsten "RC" Andersen

'Løbsafviklingen.

Hver afdeling af SLEMC indledes med en time til halvanden, afsat til henholdsvis træning, og lidt godt til ganen.

Hver deltager kører 8 individuelle indledende heat, man er altså på banen mindst 8 gange i løbet af en SLEMC dag. Hvert heat er typisk på 15-20 omgange. Når vinderen krydser målstregen, tildeles han 8 point, og de følgende får 6, 4, og 2 point. Desuden tildeles 1 point for heatets hurtigste omgang.

Til sidst køres der finale mellem de 4 der har flest point. Ved point lighed, er der omkørsel med de implicerede. Der køres 5 omgange, eller til der kun er en tilbage der ikke er faldet af banen.

Fordelingen af spor i finalen, foregår ved at man vælger spor efter hvor mange point man har (flest vælger sjovt nok først)



Verdenshistoriens første SLEMC felt.