MG Vanquish CA11 Lola T260 "L&M" 1971
Anmeldelse

Af Holger Thor
Circuit Taps

Så er monsteret landet på mit bord, dvs. bane. Og hvilket monster! Til alle jer, der blev forundret, da I så, hvor stor en Fly Ford Capri endte med at være: Bare vent til I holder sådan en her i hånden. Ikke kun er den meeeeeget lang grundet de store front- og hækspoilere, bilen er også utrolig bred. Der er ikke mange reserve milimeter at give af på min Scalextric "classic" bane, hvis sådan to flundere skal passere hinanden på langsiden.

Bilen er utrolig flot produceret og deltaljeret. Faktisk er den så godt lavet, at Carpo nok vil mene, at jeg burde have købt en diecast bil. Den gode mand har jo tildels ret, for er det nu nødvendigt, at sikkerhedsselerne er separat monteret oven på den hele kørerfigur? Jeg ved et ikke, men når man kun er hobby ræser, så ser sådan en model nu altså noget flot ud, når den triller afsted på et model-jernbane-agtigt hygge-nygge anlæg. Skal bilen så ud og køre rigtig stærkt, så kan den store frontspoiler meget nemt afmonteres af sikkerhedsmæssige årsager. Dvs. det kan den på mit eksemplar, men om det er en fejl ved fabrikslimningen, tør jeg ikke udtale mig om. Lakeringen er fin, men ikke ultra-fin. Her har Vanquish stadig lidt at lære i forhold til specielt Fly og Scalextric. Det samme gælder deres tampoo printing. Men det er kun under en lup, at Vanquish taber terræn her.

Hvordan kører den? Ja, først blev den naturligvis adskilt, så den store, fæle magnet kunne smides efter en gal hund. Motoren kan jeg ikke sige meget om, idet det er en "nøgen" aluminiumskasse uden nogen form for påskrift. Men den tager godt ved. Bilen kører fuldt tilfredsstillende for mine behov, men de er naturligvis også begrænsede. En rigtig kørertest må en af de "Unge Løver" tage sig af.

Nu venter jeg bare spændt på, at Vanquish skal release flere af deres lovede CanAm monster modeller. McLaren, Shadow etc.etc. Faktisk startede min Lola artikel jo med at beskrive McLaren teamet. Det var da også Vanquish mening, at deres første model skulle være en McLaren M8D, men øjensynligt har "good old" Ron Dennis været ude med riven og forlagt en ublu licens-pris for en model af en mere end 30 år gammel bil. En gang i mellem er det svært at være McLaren fan!! Derimod har Vanquish ikke sparet på licens-pengene til Sir Jackie Stewart, idet køreren i min Lola T260 bærer en mega flot replica af den berømte tartan hjelm. Her kunne Scalextric lære noget mht. deres ellers så flotte F1 "sport" modeller.

I øvrigt oversvømmes markedet jo af Lola´er i øjeblikket. På min hylde står både Spirit´s Lola B2K/10 og Scalextric´s MG Lola EX 257. Meget, meget flotte og hurtige biler (også som slot cars), men desværre er de alt for moderne til, at jeg kan skrive noget bare nogenlunde fornuftigt om dem. Igen et hint til de "Unge Løver".

Slutkommentar: Flere www forhandlere melder allerede Vanquish CA11 Lola T260 "L&M" udsolgt. Så for dig, der vil have en "rigtig" racerbil i samlingen: Skynd dig!