Vanquish CA11 Lola T260 "L&M" 1971.

Af: Holger Thor, Circuit Taps

I slutningen af tredserne incl. 1970 var den rige canadisk-amerikanske løbsserie for GT-biler "CanAm" kun kendt i folkemunde som "The Bruce and Denny Show". Dette som en logisk konsekvens af, at de to New Zealændere, Bruce McLaren og Dennis Hulme, havde skiftedes til at tage titlen de sidste 4-5 år. Begge var de veletablerede racerkørere, idet Bruce McLaren var den første siden Jack Brabham, der havde vundet et F1 Grand Prix i en egenkonstrukton, hvilket han gjorde på Spa, Belgien, i 1968, da Jackie Stewart løb tør for benzin på sidste runde i sin Matra, og Dennis Hulme var sågar blevet verdensmester i førnævnte Brabham i 1967. Men ellers var det som skrevet primært i CanAm, de dominerede.

Det hele fik et alvorligt knæk, da Bruce McLaren døde i sin egenkonstruktion, McLaren M8D, under test på Goodwood den 2. juni 1970.Herefter måtte teamet ommøblere totalt. Som "second man" til Dennis Hulme belv den unge amerikaner Peter Revson hyret. Revson rådede ikke kun over et "film-star look", han var tillige arving til Revlon-millionerne fra den amerikanske kosmetik branche. At han samtidig var kæreste med den daværende Miss World, Miss Marjorie Wallace, skadede ikke hans popularitet. Tværtimod. (Jeg har billeder af dem sammen, hvis KOF vil lade mig offentliggøre dem! (Det er er jo en seriøs side, der måske ikke har brug for langbenede blondiner??)).


Grundet KOF's nylige status som seriøst site, har redaktionen set sig nødsaget til at bortskære ikke-relevante områder af billedokumentationen.

Never mind, Peter Revson kørte i CanAm serien 1971 alle konkurrenterne sønder og sammen. Han vandt 5 ud af 9 løb og blev suveræn vinder foran sin holdkammerat Dennis Hulme. Sidst på sæsonen fik Peter Revson sin F1 debut i USA´s Grand Prix i en Tyrrell-Ford 002. Selvom det ikke blev en succes, så fik han fodfæste i F1, og i 1973 tog han to sejre i sin McLaren M23 (Silverstone og Mosport). Desværre endte hans karriere alt for tidligt, da han under træningen på Kyalami i Sydafrika den 28.03.74 forulykkede dødeligt i sin Shadow-Ford DN3-1A.

Nå, nok om Peter Revson og McLaren. Egentlig skulle denne artikel handle om den eneste seriøse, europæiske udfordrer til McLaren i CanAm serien i starten af halvfjerdserne. Britiske Lola. Jackie Stewart havde som aktuel verdensmester i F1 (fra 1969 sæsonen) kørt Chaparral 2J i CanAm serien i 1970 med meget ringe succes, men i 1971 var han klar igen. Ikke kun blev han suveræn F1 verdensmester i sin Tyrrell-Ford 002 med 6 sejre, men han var også en alvorlig konkurrent til McLarens dominans i CanAm serien i sin "L&M" sponsorerede Lola-Chevy T260. Han vandt 2. afdeling på St. Jovite i Canada og 5. afdeling på Lexington i USA. Altså 2 ud af 9 løb. Sammenlagt fik han og Lola en fin 3. plads i turneringen.

Nye Vaquish har nu glædet alle os ældre enthusiaster ved at release Stewarts vinderbil fra St. Jovite (Vanquish CA11). En unik klassiker. At enkelte maniac lunatic´s allerede har gjort sig tanker om, hvordan man afmonterer de flotte spoilere, hvordan man monterer bly og/eller magneter, hvordan man saver 40% af plastikken af for at konvertere til Slot.It turneringen etc.etc. vil jeg slet ikke kommentere her. Jeg vil bare stille og roligt nyde, at her er en virkelig klassiker vakt til live igen.

Nu mangler jeg som tidligere nævnt kun en Matra MS 670 fra 1973 med "the unforgettable" Francois Cevert bag rattet. I samtlige GT-løb i 1973 (minus Le Mans) havde Francois Cevert både hurtigst træningstid og hurtigste runde i løbet. At han så "kun" vandt Vallunga den 25. marts det år, tæller jo kun for statistikere! Sic.

Selve Vanquish CA11 Lola T260 "L&M" 1971. beskrivelsen er under udarbejdelse - comming soon (Red.) - indtil da, nyd lækre Miss Marjorie Wallace