Test, FLY Marcos 600 LM

Af: Karsten O. Frederiksen


Med risiko for at virke lidt bagefter, er her en test af FLY's Marcos 600 LM.
Selvom det er længe siden FLY introducerede Marcosen, er den i anledning af FLY Front Cup blevet aktuel igen. Jeg håber i løbet af resten af året, at KOF's bliver i stand til at levere tests af de øvrige FFC-biler.

Marcosen er FLY's andet bud på en frontmotoriseret racer, trykker alderen så ?. Både ja og nej - jeg fik min Marcos tilsendt i en kasse sammen med en Panoz LM, en Lister Jaguar, og en Corvette. Man kan her tydeligt se en udvikling, og man kan også nemt se at Marcosen er den først producerede af modellerne. Forlygterne er ikke så flotte, udstødningsrørene er bare sort plastik - men - på en meters afstand er der sku' ikke et øje der kan se alle de flotte detaljer på de senere modeller, og Marcos nyder også godt af FLY's talenter udi bemaling og tampo print, så hvis ønsket er en Marcos skal man ikke lade det holde sig tilbage.

Hvordan kører skidtet så?
Tjae, første dag på testbanen (Kilderingen i Ikast (Carrera skinner)) gik ikke særligt godt. Man køber en FLY frontmotoriseret bil, med en jävle-kraftig magnet lige foran baghjulene, piller magneten ud, og døjer med …. for meget bid på baghjulene ?!?
Nå, det var sikkert fordi bagdækkene ikke var helt runde - drejet af på sandpapiret de blev - jammer klage !!, det blev kun værre. Rundt i den bløde opkørsel, det går fint !, lidt mere gas, hop hop hop hop hop, bagenden stepper og det ender med at forenden bliver hevet op af sporet.
Hvad gør man så ??. Man fylder skidtet op med bly, først fortil for at holde forvognen nede, så bagtil for at mindske hopperiet - Selvrangsagelse, jamre - hvad er det for en serie vi har søsat ??, bedre blev det hele jo ikke af at enkelte klubmedlemmer, een faktisk, bare havde fyldt sin gamle Panoz op med bly (meget), og lå og kørte 1-2 sekunder hurtigere pr omgang, mens vedkommende, fuldstændig uden situationsfornemmelse, kværnede op om hvordan den mon ville gå, når den fik optimeret vægtfordelingen. - og sådan sluttede den aften

Næste gang jeg satte den på, var 14 dage senere, ikke nævneværdige problemer, hopperiet var væk, og bilen havde den forventede brede kørestil ????.
Jokeren er dækkene. Et dæk på en ny FLY er enormt klistret, man kan også se det på måden det slides på, det nuldrer ligesom viskelæder - ikke det dækstøv man ser fra andre dæk. Men når så overfladen på dækket er slidt væk, "damper dækket lidt af" og mister lidt af sit grib - sikkert en skam i magnet-øjemed, men rigtig godt uden.
Med lidt vægt placeret strategisk (5 g. under kardan'en, og et par gram under bagakslen) var jeg lige pludselig på Panoz-tider, hvilket vil sige omkring 11.3 sek. for en hurtig omgang, hvilket faktisk er noget af det hurtigste der køres på vores bane overhovedet.

Konklusion:
FLY Marcos 600 LM er en kompetent deltager i FLY Front Cup. Bilen kører bedst når man kører den rimeligt "rent" uden de helt vilde udskridninger, men er, alt efter hvordan man lægger sin ballast, rimeligt tilgivende. Vægt trimning er i øvrigt ikke strengt nødvendig - uden ekstra vægt har man en lidt mere tilgivende, men knap så hurtig Marcos. Under alle omstændigheder, skal man en uges tid inden bilen skal "ud i de store turneringer" se at få kørt lidt omgange (bare et kvarters tid), så dækkene kan nå at dampe lidt af - og det gælder givet for alle nye FLY'er.