Test, Slot.it HRS universal chassis.

Af: Karsten O. Frederiksen

Det var med en vis forventning jeg lukkede brevet fra Scaleracing, op. Som medlem i NNSR i Ikast har jeg en del erfaring med White Point's 1:24 multi-chassis, og det er gode erfaringer. En af fordelene ved multi-chassiser er en utrolig god jævnbyrdighed, når blot karosserne holdes i samme stil. Her var med andre ord endelig et tiltag i 1:32 verdenen, der kunne gøre det muligt at samle et jævnbyrdigt felt af 20 forskellige biler, uden at det hele skulle gå op i handicapregler. Eneste spørgsmål var så om Slot.it chassiset var godt at køre med.

Første indtryk.
Det man får, når man køber et komplet kørende chassis (udover en gedigen rabat!!) er: 2 hærdede (og 100% lige) aksler, 4 aluhjul, 2 store og 2 små, et kronhjul, en pinion, en guide, en V12-26 k motor incl. gode silikone ledninger (samme hus som Scalextric, FLY, Artin mv.), samt bunden + alle de skruer der skal til for at sætte skidtet sammen.

Det slot.it chassis jeg modtog til test, var et demo chassis, og følgelig allerede samlet. Første tiltag var derfor at skille hele lortet ad i de forskellige dele.
Lad det være sagt med det samme. Allerede inden jeg havde haft bunden mellem fingrende syntes jeg ud fra billeder det så rigtigt fornuftigt ud, og med plasticen i hænderne blev jeg ikke skuffet. Slot.it HRS er støbt i en slags fiberplast (jeg har set nogle påstå det er kulfiber, men det tror jeg nu ikke) som er meget stift. Delene passer perfekt sammen, og der er et par lækre detaljer der tyder på at slot.it har tænkt sig rimeligt godt om. Bagaksel bøsningerne er f.eks. lejret i en drejelig lejeskål, der gør at bøsningen følger akslen perfekt, hvilket igen betyder at man har kunnet holde tolerancerne på ZERO - mmmmm, sukkertøj. Bunden er lynhurtigt samlet, og jeg vil næsten sige at man ikke behøver bruge vejledning, selvom man ikke lige har skilt det hele ad inden man samler Slot.it HRS.

Alt i alt sidder man med en følelse af et meget gennemarbejdet produkt, i en lækker kvalitet. Man bekymres dog lidt over de 4 tapper, der bruges til at fastgøre bunden til karosseriet med. De virker lidt tynde, og man er lidt på den, hvis een af den knækker. Imidlertid har det ikke været mig muligt at knække noget i løbet af hele testen, og den stakkels bund har ellers fået sine ture, så det bliver helt sikkert ikke et hverdags problem. Endelig er det muligt at købe et delen med tapperne separat, så skulle skaden ske er det ikke værre end som så.
I forhold til det, for mig, velkendte White Point chassis, er der noget BMW over slot.it chassiset - god kvalitet, lækre løsninger, hvor WP er mere Toyota-agtig - virker OK, men ikke noget man savler over. … hvis man ellers skal associere til den virkelige bilverden.

Hvon' kører den så!.
Vel monteret under en Lister-Jaguar karosse (se hvordan det gik under "tekniksnak"), gik turen til vores (NNSR, Ikast) Carrera bane. Med de medfølgende silikone dæk, havde bilen et formidabelt vejgreb, så meget så der var en tendens til at hive styretappen op af rillen. (Magneten var selvfølgelig pillet ud) 5g. bly bag styretappen, ordnede dette problem. Umiddelbart noget af det bedste der nogensinde har kørt på vores bane, og med super omgangstider.

Senere har jeg haft mulighed for at prøve de 3 forskellige dæk-typer, som slot.it producerer, så her kommer er hurtig dæktest i chassistesten.
Silikonedækket er det der giver det bedste greb på vores carrerabane, MEN det er, og her kommer det lærerige, ikke det bedste. Inden vi når til hvorfor, kigger vi lige på de 2 gummidæk i forskellige compounds. Det hårde gummidæk bærer præg af at være det første slot.it har lavet (hvorvidt det passser ved jeg ikke !). Der står ikke slot.it på dækket, og det har nogle meget skarpe kanter (altså, det er jo rundt nok, ikke ! - men siden af dækket møder trædefladen i en temmelig skarp kant) Dækket har bid som en Ninco rilledæk, og kører OK - dog ville jeg til enhver tid runde kanterne for at undgå dækket kommer til at "bide" i små kanter når vognen går sidelæns (f.eks. hvor to skinner ligger op mod hinanden.) Efter hårheden at dømme burde dette dæk holde evigt !!. Det bløde gummidæk er en perle !!. På vores Carrera står det lige knap så godt fast som silikonedækket, men det er så fedt at køre. Bilen kan tæskes rundt på banen, røven laaangt ude i det store bløde sving, og falder man endelig af er man i den grad selv ude om det. Hvor silikonedækket nok står bedre fast, er det håbløst bagefter i driveabillity - det slipper meget mere brat - bevares, man kan nok køre hurtigere med det, men ikke så sjovt. Endelig får gummidækket også den her dejlige hærgede flossede overflade, som også White Point'ernes dæk får - gi'r en go følelse af at man har kørt ræs. Desuden var dækkene rent faktisk lune da vi var færdige med at køre den aften - fedt !. Holdbarheden er OK, lidt ringere en Ninco rilledæk vil jeg tippe. En detalje er i øvrigt at dækket, når det er monteret på den store slot.it fælg, i starten ikke rører med midten af trædefladen. Efter en times tid kommer der bid på hele fladen, og det kan faktisk nemt mærkes. (Gad vide om det også er dér problemet ligger i Michellins F1 dæk ;-).

Tilbage til den egentlige test: En ting jeg holder meget af ved vores 1:24 WP, er deres evne til at tilgive at man kører over evne (godt for mig, kan jeg høre nogen sige…). Går det lidt for stærkt, bliver vognen frygtelig bred, og man taber fart, men bilen bliver i sporet. Samme evne har Slot.it HRS - det giver masser af godt ræs. Man kan satse, oversatser man falder man ½ meter tilbage, men man er med endnu - i modsætning til at lortet ryger ad H til bare den får en my for meget gas. I løbet af relativt kort tid kom jeg ned på tider svarende til det hurtigste vi har kørt i Ikast. Det vigtigste er imidlertid ikke tiderne, men den FEDE måde bilen kører på. Mens man kører kan man også passende glæde sig over lyden: "dzziiiiiiiiii", der indikerer at tandhjul og aksler er lige, og passer godt sammen. Motoren, en slot.it V12/2 26k er en fanden. Den er efter min mening RIGELIGT hurtig til de fleste baner, og man kan roligt geare den ret lavt. Dels har den ikke alverden sejtræk, dels når den, på vores 9 meter langside, ikke at rende ud med en gearing på 8/28. Eneste virkelige anke er den begrænsede bremseevne - dette bedres selvfølgelig også ved at køre med et lavt gear, og endelig skal man huske på at man bremser ned fra en ret høj fart - ikke desto mindre går den kritik der er, på bremseevnen.

Jeg havde også fået en 29k. motor med. Kort om den kan siges at den må være til store baner. Med samme gearing som 26k'eren var 29'eren ikke nævneværdigt hurtigere - vi prøvede med en bil af hver på samme tid. 29k er ikke stærkere, den render bare lidt senere ud. Vi havde beklageligvis ikke mulighed at geare 29k lavere, men her er der sikkert noget at hente - muligvis også bremsemæssigt

Næste test foregik på Randers minirace klub's Scalextric/SCX/træ bane. Her bed silikonerne ikke specielt fantastisk, men vognen var stadig nem at køre, især det store bløde træsving ud på langsiden var en ren nydelse. Efter lidt eksperimenteren viste det sig, at Nincos gode gamle rilledæk var et godt og sjovt alternativ på Scalextric skinner. Slot.it gummidækkene har jeg beklageligvis ikke selv haft mulighed for at teste på Scalextric skinner, men jeg er blevet fortalt at de står rigtig godt fast, samtidig med at de er relativt nemme at køre.

Yderligere erfaringer fra Scalextric verdenen kommer her fra den udsendte medarbejder, Carsten Poulsen:

Endelig kom dagen hvor bilen skulle testes. Bilen blev naturligvis testet uden magnet og uden nogen form for vægt. Testen foregik på EUROSCALE AALBORG´s bane. Baner er forholdsvis hurtig, noget der viste sig af passe godt til slot.it chassiset og motor. De første omgange foregik i et roligt tempo. Bilen havde god balance. Så blev tempoet sat lidt i vejret - er du gal hvor er der meget skud i den motor! Desværre sker der ikke så meget ved lave omdrejninger, så glem alt om at bruge et 60 ohms håndtag. 45 ohm går lige an, men personligt tror jeg at et 35 ohms håndtag er det optimale. Jeg skal have gearet bilen om inden næste onsdag. Jeg er overbevist om at bilen vil kører bedre med en 8 tands pinon!! Motoren får slet ikke lov til at arbejde med en 9 tands pinon! Nu var der kommet mere fart og gang i bilen. Den kørte som en drøm, sådan rigtig jævnt og rimelig forudsigelig! Det var nogle helt utrolige udskridninger bilen kunne lave uden af falde af. Ikke at bilen skred meget når man kørte den fornuftigt, men når man "overkørte" bilen kom der en fin og kontrollerbar udskrivning.. Man sætter jo ikke banerekord når en slotcar skrider, men det er klart sjovere for kørslen når en bil stiller sig på tværs frem for at falde af sporet. På Scalextric skinner stikker slot.it guiden lidt for dybt, men det er altså meget lidt!! Så pas på, at du ikke tager for meget af når du går i gang med hobbykniven! Nu var der virkelig kommet fart i bilen. Ned af langsiden hentede slot.it Viperen 50-70 cm på en Ninco NC-2 Mercedes CLK GTR! Langsiden er cirka 6 meter, så der var gang i den - også for meget gang i den! Bilen ville nemlig gerne løfte guiden op af sporet når der blev kørt rigtig stærkt! (hvilket senere er blevet korrigeret med 5 g. bly, og andre dæk, Redaktionen)

Mindre sjovt at se en helt ny og hjemmebygget bil flyve igennem luften - og specielt når flyveturen slutter i husmuren med et brag! Dette skete 3 gange den aften. Heldigvis uden de store skader. Der er kun knækket et lille stykke af bagspoileren. Jeg mener hermed at kunne sige, at chassiset er blevet crashtestet og har bestået med 5 stjerner!!!!!

Konklusion: Slot.it HRS er det hidtil mest seriøse og fleksible bud på et universal chassis i størelsen 1:32. Materialevalget, den trinløse justering af akselafstanden, og den generelle opbygning af bunden giver al mulig grund til at imponeres. I løbet af 2002 bliver fleksibiliteten yderligere øget ved at der kommer motorholdere for sidewinder placering af motoren, samt en motorholder til slot.it BOXER/Ninco NC2/3 motorerne. Endelig introduceres også en "flexi" motorholder - som et spædt forsøg udi affjedring af rilleracere. Samtidig kan man i Danmark få et kørende chassis, til en internationalt set absolut konkurrencedygtig pris. Eneste anke mod anvendeligheden er Chassiset's bredde, der betyder at man nok ikke skal regne med at få en slot.it bund listet ind under sin Fiat 500 Abarth. Til gengæld er det utroligt dejligt at opleve en bund, der med meget enkle midler kommer til at køre himmelsk. Jeg vil vove den påstand at det er lettere at montere en Slot.it i en af de "nemme" karosser, og få det til at køre optimalt, end det er at få en standard bil til for alvor at være konkurrencedygtig i f.eks FLY Front Cup eller GT-Ligaen. Samtidig er det tankevækkende at ALLE der har prøvet Slot.it bunden, hvor end jeg har haft den med hen, har omtalt den positivt.

Slot.it HRS bør blive et Scoop !!!
/KOF


Danmarks giftigste Lister-jaguar !!!