Test, Scalextric Trans Am Ford Mustang

Af: Pål Hanson.

Denne bil har jeg længe set frem I mod at få I hånden fordi vi I vores klub forventede at den kunne blive en “Out Of The Box” klasse, sammen med Camaro´en og evnt. Carrera´s flotte Cuda!

Udseendet og teknik:
I USA har de brokket sig en del over at der mangler nogle detaljer på både Mustangen og Camaroen, sådan noget som at der kun er et halvt bur i bilen, den sidder lidt for højt bagtil og front spoileren har en forkert heldning! Yes, det er rigtigt Amerikanerne har ret. Buret mangler og bilen ser lidt høj ud bagtil, og ud fra de billeder jeg har set er det da muligt spoileren er for lige! Men det er jo ikke en display model det her, ALLE DETALJERNE BEHØVER IKKE AT VÆRE DER, for når først dyret drøner ud af banen er der ingen som ser at buret mangler, og i tilfælde af et heftigt crash får vi nok heller ikke nogen klager fra chauføren, taber han hovedet har vi heldigvis Loctite! Lad mig slå fast at Trans Am Mustangen er utroligt flot, jeg må indrømme at jeg efterhånden syntes at Scalextric har overhalet FLY m.h.t. fit and finish. Lak og mærker står skarpt og klart og der er en overvældende mængde af detaljer som gør bilen utroligt attraktiv at se på. Meeeeen, det er jo ikke det den er beregnet til, og her kommer vi til det punkt hvor Scalextric langt overgår FLY. Mustangen kører bare lige ud af æsken. Man SKAL ikke skille bilen ad for at rette småfejl så hjul, lejer og aksler bare kører rundt uden unødig friktion. Skal Mustangen bruges af Junior hjemme på gulvet sætter man den blot på banen og køre – mere enkelt kan det ikke gøres. For os andre nørder som selvfølgeligt tilkører, smører og sliber dæk inden bilen kommer ud at køre rigtigt race er den også nem og enkelt at arbejde med. Til min bane test gjorde jeg intet, jeg smurte end ikke motor og lejer!

For at få plads til kører og sæde har Scalextric igen valgt at lave bilen som en Sidewinder og der er ingen problemer med gearenes indgreb, det kører bare helt som det skal. Motoren har en Sport mærkat på, men er efter sigende bare en standard Scalextric motor, ledningerne ligger pænt og nydeligt og er klemt fast under kabinen. Pick up og slæbesko er Scalextrics efterhånden gammel kendte blå quick guide som også har en fjeder på monteret så den automatisk centrerer, det gør alt andet lige livet lettere for påsætterne under løb. Alt i alt en bil som på sit fælt, hjemmebaner, oser af kvalitet og mange timers køreglæde.

På banen:
Lad mig først sige at vores bane er en Carrera bane på 47 meter med Slotmaster tidtagningssystem. Tidtagningen tager tider ned til en 1000 dels nøjagtighed. Carrera banen har ca. halvt så meget magnet downforce som en Scalextric, SCX eller Ninco bane og overfladen er en del glattere end især SCX og Ninco´s. Dæk og fælge på Mustangen er helt runde og der var intet hjul hopperi eller lignende selvom der absolut intet var gjort ved bilen, et rigtigt godt tegn! Jeg valgte til min første test runde på 15 min. at køre med bilen helt som den er ud af æsken. D.v.s. at magneten blev siddende i lommen lige foran motoren. Hold da helt kæft hvor var det kedeligt! Bilen er som klæbet til skinnerne uden antydning af udskridning og går det endeligt galt ja så¨ryger man rent ud sagt af helvede til. Dermed er det en eminent begynder bil for min søn på 8 år som ikke helt mestrer håndspeederen endnu. Men tænk lige på hvordan bilen vil køre på en Ninco, SCX eller Scalextric bane, den vil ikke være til at flå af i svingene og det vil helt sikkert både betyde afbrændte motorer og modstande i standard håndspeederne! Min bedste tid blev 12,996 sec. En tid som kun ligger godt 1 sec. langsommere end vores GT magnet biler med fri motor etc. etc. Nå, næste forsøg blev med magneten placeret i den midterste lomme. Nye 15 min. resultat: 13,564 sec. for den hurtigste omgang. Altså ikke en gang 1 sec. Langsommere! Bilen kørte fortsat, i mine øjne, alt for hurtigt i svingene og helt uden udskridninger! Så blev magneten flyttet frem i den forreste lomme, og nu begyndte bilen endeligt at te sig lidt som en Trans Am med nogen baghjuls udskridninger. Tiderne steg også til 15,050 så her skulle der køres lidt mere forsigtigt og bruges lidt mindre pedal, men igen syntes jeg at bilen var alt for letkørt! Så var det UD med magneten! Nu kørte bilen som en drøm, fede forudsigelige baghjuls drifts igennem svingene og man skulle virkeligt KØRE bilen der var ikke mere tale om stop/kør egenskaberne som de fleste magnetbiler besidder. Min bedste tid blev på 16,755 sec. efter at jeg godt nok havde kørt med bilen en halv times tid, men kig lige på den tid! Bilen kørte helt standard uden vægt tuning, uden smøring, uden tilkøring etc. Alligevel kørte den hamrende godt og ekstremt forudsigeligt. Gearingen giver den lige nøjagtigt det rigtige forhold imellem acceleration og tophastighed. Når der skal bremses sker det også på en god og kraftig måde og alt det gør at man meget hurtigt kommer ind i en rytme hvor omgang efter omgang køres indenfor ganske få hundrededele. Jeg må indrømme at mit største forbhold for denne bil er hvis man vil køre den med magnet, for i mine øjne er magnete alt for kraftig og det vil uden tvivl koste penge i form af nye motorer etc. især hvis man kører på SCX, Ninco og Scalextric baner.

Konklussion:
En bil som helt klart har fået en permanet plads I min samling. Og ja, jeg håber på at vi I vores klub eller måske I Euroscale Ligaen her på djævleøen kan finde ud af at lave en magnetløs ud af æsken klasse for Trans Am biler for Mustangen kører bare så godt uden magnet. Med magnet er det en bil for børnene, fordi den hænger utroligt godt fast og vil være let at køre for de små nye mini race entusiaster. Fit og finish er af en så høj kvalitet at man kun kan glæde sig til at få fingre I Camaro´en så der kan køres noget vildt og bredt Trans Am race, og så må vi håbe at Scalextric også laver et par andre 60 og 70 Trans Am´er så vi kan få et rigtigt broget felt af biler!