Scalextric FORD TAURUS #17 DEWALT NASCAR

Af: René Christensen

Jeg har ofte siddet foran tv’et søndag aften for at se et NASCAR løb på Eurosport og været fascineret over hastigheden på bilerne samt hvor tæt bilerne er på hinanden eller barrieren. Og når det så sker at to biler rammer hinanden og en af bilerne står på tværs af banen, reagerer de efterfølgende kørere utroligt hurtigt og undgår som regel et sammenstød.

Jeg har nu fået den ære at teste en NASCAR Ford Taurus #17 DeWalt som hører til den nye generation af NASCARs som Scalextric er begyndt at lave. Den største forskel på de gamle NASCAR biler og de nye er at hos de gamle er der in-line motor og hos de nye er der sidewinder motor som det ses på billedet.

Selve bemalingen af modellen skinner i øjnene på en og der er bestemt ikke sparet på reklamerne på bilen – men det er vel typisk amerikansk !

Ved et nærmere eftersyn er det derfor lidt skuffende at opdage at for- og baglygter kun er klistermærker og kølergitteret ligeså. (Her må redaktøren indskyde at sådan forholder det sig også på originalen med i hvert fald forlygterne)

Selve interiøret er der dog gjort utroligt meget ud af i alle detaljer i form af styrtbøjler, gearstang, og selve køreren.

I de gamle bilerne sad magneten på undersiden af chassis’et og kunne ikke flyttes, men i den nye model er der tre valgmuligheder for placeringen af magneten foran motoren. Ved at placere magneten længst fremme, kræves der mere af køreren, da der derved opnås en større mulighed for at bilen kan slå med halen i svingene.

Forrest på chassis’et hvor de to skruer går op i karosseriet, har man mulighed for at fjerne en pakning og dermed få karrosseriet længere ned mod banen, hvis man ønsker det. Dette er dog ikke en god ide, hvis man f.eks. kører på en meget ujævn bane, da karrosseriets forkant kommer længere ned end chassiset og kan derved ramme ujævnheder og fremkalde afkørsler !

Jeg har kørt nogle omgange på min ovale testbanen (ca. 10 meter) med magneten i alle tre positioner med og uden pakningen og her er mine bedste omgangstider :

Med pakning Uden pakning
Magnet fremme
Magnet midt
Magnet bag
Tid total Bedst Afkørsler
53.328 4.676 1
46.192 4.351 0
47591 4.413 0
Tid total Bedst Afkørsler
52.545 4.725 1
45.482 4.439 0
44.238 4.239 0

En af grundene til at tiderne blev bedre - fra kørsel med pakning til kørsel uden pakning - kan skyldes, at jeg blev bedre - læs: mere vant - til at køre på testbanen og da jeg ikke ejer en af de gamle NASCAR bilerne har jeg desværre ikke noget at ”måle” tiderne efter !

Men alt i alt er NASCAR bilen en spændende bil at køre med og da der ikke er små sidespejle eller vinger der kan knække af, er det også en bil som kan anbefales til nybegyndere af miniracing !!

Billederne er venligst udlånt af Harry Wise.

Tak til Per Slot fra www.slotsminiracing.webbyen.dk som har stillet bilen til min rådighed.