Tests, Scalextric Cadillac Northstar

Af: René Christensen

Scalextric’s første forsøg på at lave en nyere Le Mans Prototype i 2001 faldt meget godt ud ved første øjekast - den kom i to versioner, en sølvgrå og en sort - så i år har Scalextric tilføjet en tredje version som er sølv og sort.

Ved et nærmere kig på raceren ser man straks at der er mange detaljer på alle tre versioner, som alle indeholder bl.a. synlige bremseskiver, kølergitter og en hel kørerfigur som der er gjort meget ud af mht. bemalingen - til sammenligning kan det nævnes at SCX også har lavet den samme model, men er sluppet knapt så heldigt fra det.

Alle tre versioner hos Scalextric kommer med frontlys, så der er mulighed for at køre i mørke, hvis man har ønsker om at efterligne et Le Mans løb med nattekørsel. Der er selvoprettelig guide via en fjeder som gør at det er lettere og hurtigere at påsætte bilen, hvis den er kørt af sporet. Forhjulene har ingen gennemgående foraksel, men forhjulene har messingaksler som skal forhindre at forhjulene knækker af - her kunne ProSlot godt tage ved lære - og selve bilens body består af to stykker samt en kabine, hvor kørerfiguren sidder i.

På min egne Scalextric testbane som er ca. 13 meter lang, har jeg testet to Cadillac Northstar lige ud af æsken - det vil sige at magneten sad bag motoren - og det er tydeligt at de kører godt på en Scalextricbane, da bilerne har et meget lavt tyngdepunkt. Tiderne lå hhv. på 1,21.024 og 1,21.440 for ti omgange hver og de bedste omgangstider var hhv. 7.703 og 7.709 sekunder, så der var tale om virkelig tæt race ! Min Panoz LMP-1 med nedsænket magnet kørte til sammenligning 1,17.315 for ti omgange og bedste omgangstid på 7.260 sekunder. For en god ordens skyld skal det nævnes at bane blev bygget som en rallybane med mange sving og uden lange lige strækninger.

Jeg forsøgte at køre et par omgange efter at jeg havde flyttet magneten frem foran motoren, men her bliver bilen straks sværere at styre i svingene og antallet af afkørsler stiger drastisk. Dette kan dog undgås med en kraftigere magnet, men det vil ødelægge lidt af køreglæden - og jeg er heller ikke sikker på at strømforsyningen hos Scalextric kan trække bilen.

På Slotcar.dk’s Nincobane som er 32 meter lang med nogle dejlige langsider, kørte jeg med nedsænket magnet bag motoren med den bedste omgangstid på 10.881 sekunder, men Cadillac’en kommer hurtigt til kort over for en FLY Panoz LMP-1 med en nedsænket magnet som nemt kan køre omgangstider på omkring 9.500 sekunder eller mindre. (Magneten hos Panoz er kraftigere end magneten hos Cadillac’en, så for at udligne forskellen bør magneten ikke sænkes hos Panoz’en.) Jeg forsøgte at lægge lidt vægt foran i Cadillac’en, da bilen har det med at hoppe ud af slottet i indgangen af et sving, hvis man presser bilen, men der er meget begrænset plads pga. lyssystemet !

Min konklusion er at Scalextric Cadillac Northstar er en flot bil med gode køreegenskaber og den kan sagtens gøre sig gældende på en Scalextricbane med en størrelse på 15-20 meter, men den egner sig næppe til race i f.eks. EuroScale Ligaen, hvor der køres på baner som har en længde fra 25 til 40 meter.

Tak til Per Slot fra http://www.slotsminiracing.webbyen.dk/ som har stillet bilen til min rådighed.

René Christensen