Test, Scalextric McLaren&Williams

Af: René, Snoldelev

Scalextric Sport lover godt for fremtiden !

I hvert fald er Formel-1 racerne Williams BMW og McLaren noget der rykker i forhold til tidligere Formel-1 produkter fra Scalextric. Ved første øjekast kan man næppe tro sine egne øjne - bilerne er bare så detaljeret, der er virkelig kræset for de små detaljer, dog mangler hjelmene at blive malet i de originale farver, men det er sikkert et spørgsmål om licensen - at man frygter for at en afkørsel i høj fart vil koste en vinge eller en anden lille dims på bilerne! Bilerne kommer i flotte blå æsker med en lille tekst inden i låget som fortæller lidt om bilens resultater i 2001.
Jeg forsøgte mig først med McLaren raceren lige ud af boxen for at lære bilen at kende, inden der bliver eksperimenteret med den ekstra magnet som medfølger samt flyttet på den magnet som allerede er monteret i bilen.
På Slotcar.dk's bane som er ca. 32 meter lang valgte jeg det røde spor som bestemt ikke er det spor man skal/kan sætte toptider i og luntede stille og roligt rundt på tider omkring 10 sekunder og da jeg havde kørt et par omgange øgede jeg hastigheden og kom hurtigt ned på tider omkring 8,7 sekunder uden at presse bilen til det yderste. Nu skal det lige med at jeg kørte med et af Ninco 70 Ohms håndtag, da jeg ikke har modtaget mit Professor Motor håndtag fra England endnu, så der er helt sikkert nogle tiendedele at hente der.

Selve bilen ligger utrolig godt på banen som er bygget af Ninco skinner og det er værd at bemærke at ved de afkørsler som jeg fik fremtvunget, rullede bilen IKKE rundt, men hoppede blot ud af slottet og endte i hegnet. Så der skulle være gode muligheder for at bilen ikke tager alt for meget skade og at der ikke knækker for meget af bilen.

Da jeg testede Williams BMW raceren havde jeg i samme spor pludselig problemer i det inderste spor i en dobbelt indre kurve, hvor bilen konstant hoppede ud af slottet, når guiden nåede udgangen af svinget. Det virkede som om at guiden var for lang til selve svinget. Jeg flyttede bilen til nabosporet og det samme skete igen. Når bilen kom til det inderste spor i en dobbelt indre kurve, hoppede den op af slottet. Jeg forsøgte at skubbe bilen igennem svinget og efter et par gange kunne bilen køre igennem uden problemer.
Tiderne var stort set identiske med tiderne fra McLaren raceren og igen lå bilen utroligt godt på banen og ved den eneste afkørsel jeg havde, kørte bilen på to hjul uden at rulle rundt. Den ekstra runde magnet som følger med kan monteres lige bag guiden ved at man fjerner et selvstændigt stykke af chassiset uden brug af skruetrækker og derved opnås hurtigt lidt mere "downforce". Den i forvejen monteret flade og aflange magnet kan også flyttes frem foran motoren, hvis man ønsker at bilen skal have mulighed for at "slå med halen" i svingene, så der er virkelig mulighed for at sætte bilen op efter ens egen kørestil.

Motoren er klart kraftigere end hvad Scalextric før er kommet med og nu kan Formel-1 biler fra Scalextric endelig tage kampen op med Formel-1 biler fra Ninco, ProSlot og SCX.