Test, Overdrive lys

Af: KOF
Foto: www.track1.dk

En del kender sikkert allerede til Overdrive lys, men herovre i (det mørke) Jylland, er det stadig et så godt som ukendt produkt.


Reinrart Rückwertz, racerkører af guds nåde, har fået monteret xenon lamper på den gamle Manta - og kendere vil vide at der tilsyneladende også er blevet skruet en ordentlig turbo på!
Lad mig indrømme det med det samme: Jeg har altid været en Kelvin-light mand. Mit kendskab til Overdrive var at det lignede en gang køkkenbordsklamp, og fyldte og vejede ad H. til, og havde tykke stive ledninger der ikke kunne være nogen steder, og endelig ikke var i stand til at holde lys længere end 2 sekunder efter strømmen var taget.

Imidlertid er det nærmest umuligt at opdrive KelvinLights pga. deres tilsyneladende politik omkring hvor meget man skal købe, og hvornår de finder det belejligt at sende sagerne - har man hørt ..

Anyway. Problemerne omkring leveringen af Kelvin har betydet at jeg så småt har fattet interesse for Overdrive, og det kunne jo også være at deres produkt var blevet bedre de sidste 1½ års tid. Det var de, eller rettere, og her kommer en indrømmelse, det gamle sæt, som jeg troede var Overdrive, var ikke Overdrive, men et eller andet hullabulla mærke, som jeg ikke ved hvad hedder, så ... undskyld Overdrive.

Da de 2 her testede sæt ankom fra http://home20.inet.tele.dk/bsr/slot/, kunne jeg da også hurtigt erfare, at der ikke er meget køkkenbord over Overdrive. Gold-capsene (de memory-backup-kondensatorer der gør det muligt at holde lys på lang tid efter spændingen er fjernet) virker til at være nøjagtig samme slags, som Kelvin bruger. Selve printet virker faktisk mere færdigt, end Kelvins. Alle ledninger er f.eks. ført ud til samme side af printet, og selve printet er på nydelig vis rundet i enderne. Størrelsen på printet er ca. det samme som på Kelvin.


A la' carte: Overdrive med integreret bremselys. Printet er det samme, uanset hvad type Overdrive du bestiller - antallet af medfølgende lysdioder varierer selvfølgelig, lige som antallet af komponenter på printet varierer.
Den lille modstand man kan se, (kan/bør) loddes i serie med strømforsyningen, hvis man kører med mere end 12 V spænding - det giver en lidt længere opladningstid, og sikkert også en lngere levetid ...




Overdrive printet, i forhold til en 1:32 FLY Lister-Jaguar.
Overdrive kan levere et utal af forskellige sæt. Printet er dog altid det samme, bare med lidt flere komponenter på, ved de mere avancerede sæt. Sortimentet tilbyder sæt med for og baglygter, sæt med bremselys integreret i samme diode, og sæt med separat diode til bremselys + for nøgle sæts vedkommende blinkende gule udstødningsflammer (når man tar' gassen) og interiørbelysning. Yderligere har man så mulighed for at købe ekstra dioder fra ganske små SMD dioder (interiørbelysning !), og til 5 mm med tilhørende paraboler. Alt i alt ret fleksibelt. Dioderne virker OK, de forreste synes jeg endda lyser bedre end Kelvins, hvorimod jeg finder det lidt skuffende at man anvender gammeldags ikke-klare røde dioder bagtil. Om det er for det skal se ordentligt ud, hvis man lader dioden stikke ud, og være egentlig baglygte, eller det har noget med prisen at gøre vides ikke - det fungerer OK, og skulle man ikke være tilfreds med lysstyrken, kan man købe sig nogle klare dioder i en elektronikforretning - de fungerer fint sammen med Overdrive-printet.

Mine sæt var et standard sæt med integreret bremselys, og et af de helt fine sæt, med separat bremselys og udstødningsflammer. Monteringen er simpel, og vejledningen er god og nem at forstå. Tilslutningen af Overdrive burde ikke give problemer - udover at man lige skal huske at læse vejledningen, så man ved at det er den røde og den brune (ikke den sorte) ledning, der skal sættes til + og -, Jeg har dog hørt (ahøemm!) at der ikke sker noget ved at man kommer til at tilslutte den sorte til minus - udover at der ikke er noget der lyser, naturligvis.

Vel monteret i min WhitePoint Manta A, skulle lyset stå sin prøve. Manta'en var blevet monteret med både en blå og en hvid diode i hver side - cool det så ud! - de blå dioder er ret onde at se på. Bagtil var hele arrangementet med baglysdioder, bremsedioder, og flammedioder blevet rigget til, så det var naturligvis med en vis spænding jeg brød strømmen derhjemme ved spisebordet. Det så sku' sært ud! Hele bagenden mindede om en gammel Sierra med kontroversielle stilveje, der forsøgte at blinke til venstre. For det første var goldcap'en ikke ladet helt op, og for det andet trækker blinkedioderne så meget strøm, at det går lidt ud over lysstyrken i de andre dioder. Noget andet er ude på racerbanerne - der ligger man ikke mærke til at de røde dioder svinger lidt i styrke - til gengæld ser der vildt fedt ud, når Mantaen slår et par solide prutter for enden af langsiden, så - alt i alt, en fed mulighed !!.

Sættet med integreret bremselys, og et enkelt sæt forlygter er der ikke så meget at skrive om - der fungerer præcis, som man kan forvente det skal gøre - godt er at bremselyset tænder ret øjeblikkeligt efter man har sluppet speederen.

Konklusion: Overdrive er et glimrende produkt. Alting virker gennemarbejdet, og fungerer som det skal. Personlig er jeg bedøvende ligeglad med om der sidder Kelvin eller Overdrive i mine biler, de to produkter har ikke rigtig noget at lade hinanden høre, dog tiltaler udstødningsflammerne mig, ligesom muligheden for i det hele taget at købe diverse ekstra dioder, herunder 5 mm hvide, der jo er oplagte på en 1:24'er. Overdrive får mine varmeste anbefalinger - og se så at få lys i jeres biler - det er nemt, prisen er rimelig, og det ser brandgodt ud.