Test, Racer Ferrari 333 SP

Af: KOF

Racer er et af efterhånden en del nye producenter, der tilbyder resine karosserier/biler. I skoven af mærker fremstår Racer imidlertid som noget af det flotteste overhovedet. Eneste bil er indtil videre Ferrari 333SP, som også SCX laver - uden sammenligning i øvrigt.

Den her testede version er "Sebring '99" versionen, færdigsamlet og lakeret fra fabrikken. Det er endvidere muligt at købe bilen som kit, kit der er malet fra fabrikken, dog ikke "klarlakket", samt at købe de forskellige stumper hver for sig. Med en pris på 1495 kr (Scaleracing, juli '02), der i parentes er en internationalt helt OK pris, bliver den her testede model nok aldrig vildt udbredt, men har man mod på at fidle lidt selv fås de mere eller mindre komplette sæt til ret rimelige priser. Mest interessant er efter min mening et komplet umalet body-kit til 245 kr (Scaleracing, juli '02) (Hvornår ser vi den første i SLEMC?),. I betragtning af f.eks. konkurrenten TopSlot's priser på 350-400 kr for en rå karosse, synes Racer karossen nærmest som fundet for pengene.

Motor, fælge, gear, og dæk kommer fra Slot.it, og der står da også "Powered by Slot.it" på kassen, der i øvrigt er den største og mest prangende jeg endnu har set til en slotracer. Chassiset og de utroligt flotte foto-etchede fælgindsatser er til gengæld Racers egne.

Fra første øjeblik virker Ferrarien meget eksklusiv. Den store store meget flotte kasse, samt bilens udseende lugter mere af stand-model, end af racerbane. Man kan godt se at Raceren er et temmelig håndproduceret produkt, men på den fede måde!. Det er f.eks. muligt at ane at decals'ene er vandoverføringsmærker der er lakeret over med klarlak, men alligevel har jeg endnu ikke set det tampoprint der hænger på i detaljering og skarphed. Selve lakeringen er også et kapitel for sig. Lakken er FULDSTÆNDIG glat og perfekt, med en glans som på en bedre standmodel - lækkerier !!. Fælgene har jeg været inde på, igen: det smukkeste jeg har set. Interiøret er også meget detaljeret, og tydeligvis håndmalet - men det får det på een eller anden måde bare til at virke endnu mere dyrt og lækkert.


Pyha, der er tilsyneladende en del at holde øje med i sådan en Ferarri 333 ...

Vel ude af kassen bemærker man til gengæld et par uheldige smuttere. Både for og baghjul kan komme i kontakt med skærmene, og styretappen går mod karossen når man drejer !. Jammen ALTSÅ!

På banen:
Faktisk havde jeg det lidt på samme måde, som da jeg skulle prøve min kammerats 1:5 radiostyrede Porsche forleden - man vil helst ikke totalskade skidtet !!. Nå, som ansvarsfuld web-bestyrer må man tage sig sammen - og gi den noget gas..
Umiddelbart virker det ikke som om det betyder noget særligt at hjulene kan røre ved skærmkasserne, det sker tilsyneladende ikke når man kører. Styretappen er generelt mere problematisk - det vender vi tilbage til. Første indtryk er at bilen er ret tung, hvilket også er rigtigt. Der skal bremses relativt tidligt, hvorimod accelerationen er OK. Redaktøren anbefaler, som så ofte før, en 8 tands pinion i stedet for den 9 tands bilen er født med. De monterede dæk vil jeg udfra deres karakteristik tippe til at være Slot.its sillicone dæk (Står rigtigt godt fast, men slipper ret pludseligt - jeg fik aldrig testet dem (opløses de af Nippi-Nappi, er det gummi)). Generelt kører bilen glimrende - men den har en tendens til at gerne ville fortsætte lige ud, når man går ind i svingene. Styretappen går heller ikke så tæt mod banen, som man kunne ønske sig, og jeg vil skyde på at en Ninco fjeder-syretap vil kunne forbedre køreegenskaberne en del - samtidigt er det endda muligt at problemet med at styretappen går på karossen mindskes, og ellers kan man formentlig løse problemet ved at tage en smule af tappen (Man filer jo ikke i en 1500 kr's bil, vel !).
Alt i alt er det grundlæggende i orden, og jeg vil skyde på at man ret nemt kan få sig en rigtig konkurrencedygtig bil.

Konklusion:
Er der fuldstændig åndssvagt at give 1500 kr. for en slotracer. Tjaee, det vil mange sikkert mene, men mange mener jo også det er fuldstændig åndssvagt at køre slotrace, så det må være op til én selv. Rent faktisk synes jeg at prisen alt taget i betragtning er OK. Man får en bil produceret i et ret begrænset antal, og på den måde en ret unik bil. Samtidig skal man huske på at man får rigtig god mekanik med i købet, og med den kvalitet og detaljeringsgrad Racer byder på, kan jeg ikke se det kan gøres billigere. Lakeringen og det samlede indtryk er langt det flotteste jeg nogen sinde har set i forbindelse med slot-racere, og selv det bedste FLY kan levere, virker lidt konsum-agtigt i forhold. Så jo .. jeg vil rent faktisk tillade mig at påstå, at for den der kan værdsætte Racerens kvaliteter, er den et rigtigt godt køb.

Til slut en stor tak til www.scaleracing.dk for at stille testbilen til rådighed.