Test, Motor Modern SW1

Der er de senere år lanceret en del forskellige såkaldte universalchassiser i både 1:32 og 1:24. Kendetegnende for de fleste universalchassiser er at de har ret brede tilpasningsmuligheder, så man kan anvende dem med et hav af karosserier med forskellige akselafstande og sporvidde. Mest kendt i DK er sikkert Slot.it's fremragende HRS 1:32, og WhitePoints så glimrende 1:24.

Betegnende er da også, at HRS'en er eneste chassis, der for alvor er slået igennem herhjemme. Ligeså betegnende er, at det vist egentlig også er eneste chassis der har været til at købe i DK. Ser man imidlertid på det store udland, har der gennem efterhånden en del år været et spændende udbud af universalchassiser. Universalchassiser har den store at man kan komme til at konkurrere på temmelig lige vilkår i et meget varieret felt, samtidig behøver man ikke lade sig hæmme af hvad slotraceproducenterne har lyst til at producere - man kan inddrage samlesæt og andre plastmodeller, for at komme ud at køre med sin drømmebil.

Et af de HELT positive aspekter i slotrace-året 2002, set med danske øjne, er at der efterhånden er ved at være et antal butikker der tager slotrace alvorligt, og som følge deraf er der også kommet en del interessante slotrace-ting til DK i 2002.

Nå, nok almen ævle-bævlen, til testen: Internationalt set har der igennem ganske mange år været kørt 1:24 løbsserier, på grundlag af universalchassiser - se f.eks Henning Smeds artikel om Le Mans miniraceklub andetsteds på siden. Altdominerende har de sidste mange år været de japanske Plafit bunde - een af de første konkurrenter der har været i stand til at yde Plafitterne modstand, og sågar gi dem baghjul er netop - tyske Motor Modern.

Derfor var redaktøren da heller ikke i stand til at lade være med at købe en bund, da www.scaleracing.dk begyndte at tilbyde Motor Modern til salg. Scaleracing, der så vidt vides er eneste danske forhandler, tilbyder en komplet bund for kr. PT 595.- incl kuglelejer og 3 mm. aksler og desuden tilbydes bunden som komplet ready-to-run kit, med de meget flotte SSH alufælge (versionen afbilledet i testen er fra Blue edition serien, og er ikke inkluderet i sæt-prisen - men standard udvalget rummer efter min mening lige så fede fælge), komplet gear, og Bühler motor. Chassiset leveres i 3 forskellige udførelser, et sidewinder racer-kit, et sidewinder Classic kit, og et in-liner kit. Racer kit'et er ret bredt grundet den tværvendte Bühler motor, Classic'en er derfor beregnet til de mindre Plafit Cheetah lignende motorer, så der er plads under de typisk lidt smalle karosserier. In-lineren er, med motoren på langs, også egnet til smalle biler. Classic og in-liner kan man efter sigende sagtens bruge på 1:32 racerbaner, hvorimod modellen med den tværvendte Bühler, som jeg har, hører hjemme på 1:24 baner.

Beskrivelse:


Flex-fjederen kan lige anes på dette billede
Motor Modern chassiset kommer samlet, hvilket, konstruktionen og antallet af skruer taget i betragtning, er udmærket. Finishen er tysk, når det er bedst. Alle pladedele er laserskåret ud af rustfrit stål, og konstruktionens kompleksitet til trods, virker den meget solid. Det ikke helt ubetydelige antal skruer er sorte umbraco, der sidder skruet direkte i stål pladerne, som der er skåret gevind i - ikke noget med møtrikker her !. Bunden er en såkaldt flex-bund, hvilket betyder at der er en form for affjedring tilstede. Flexet opnås ved at bunden er 2-delt, og holdes sammen vha. center-placeret led bagtil, 2 fjedre (der fås i 3 hårheder) fortil, Hvor hårde fjedre man skal bruge, afhænger af det benyttede karosseri's vægt og højde. Det lyder kompliceret, men er enkelt nok, når man har det i hånden - og tilsyneladende virker det - det kører i hvert fald godt.


Bunden tages af og sættes på karossen ved at løsne/stramme 4 umbraco skruer. Man kan lige ane det sorte skum, der er ret essentielt for at bunden kører glat og lydløst.
Selve karossen er yderligere affjedret fra bunden, ved at befestigelsen af denne, kan give sig en smule i forhold til bunden. Endelig monteres karossen på bunden ved at monteringsbøjlerne pålimes karosseriet med et stykke 3 mm. (ret hårdt) skumgummi imellem. - igen, det lyder meget mere kompliceret end det er. Egentlig er det akkurat samme princip man benytter, når man bygger sig en Slot.it HRS vinder. Her er det også en fordel at karosseriet ikke sider helt stramt fast på bunden - her gør man det bare ved at lave lidt slør i selve monterings-halløjet.

Som tidligere nævnt, er der tale om en universalbund, hvilket betyder at bunden stort set kan justeres i hoved og røv - og alt det der imellem for den sags skyld. Foruden flex-fjeder-hårhed og vandring, kan alle bundens mål også justeres. Sporvidde, akselafstand, og frihøjde er trinløst justerbare. Især justeringen af frihøjden er et fremskridt, da det giver mulighed for at få bunden til at køre godt med hjul af forskellig diameter - her har f.eks WhitePoint bunden et problem.

På banen:
Samme dag som jeg havde modtaget bunden, havde vi klubaften i min klub, NNSR i Ikast. Min Tamia Nissan Skyline blev lynhurtigt konverteret fra WhitePoint drift, til Motor Modern drift. Prøvekørslen var en skuffelse !!. Bunden kørte sådan set rimelig godt, men ledsaget af en skramlen og raslen - og SÅ godt kørte den da heller ikke.

Er Motor Modern et flop?. Nix, men Karsten havde lavet klamp !!!. (piiinligt). Bundens tårnhøje kvalitet og fornemmelse havde nok fået mig til at tro, at intet kunne gå galt, men lidt omtanke og nøjagtighed - tak.
For det første betyder bundens flex, at man ikke kan nøjes med den 1/10 millimeters frigang i skærmene, som redaktøren ellers sætter en ære i at opnå, så hjulene kunne gå imod skærmene. For det andet var det lykkedes mig at placere en spændeskive forkert i bundends bagerste flexled (Et råd, kig godt på bunden inden du begynder at flå den fra hinanden - desuden er der en fremragende support at hente på producentens hjemmeside, også med at optimere køreegenskaberne). Så viste det sig at dækkene ikke var så runde endda, og endelig havde jeg ment at der var ikke grund til at benytte skumgummiet til karosserimonteringen - men det er der !!!.

Efter at alle (ahøemm !) disse detaljer var blevet ordnet, var det en ganske anden bund at få på banen. Klapre-rasle-klire lyden var næsten forsvindet, og bilen kørte nu på en utrolig fed måde. Lyden er fed og symaskine-agtig, og bilen kører fuldstændig jævnt - ikke en gnist af tendens til at steppe, eller skride uroligt. Man kan køre utrolig bredt, og slippe godt fra det - Bunden har den her herlige egenskab, at man bare skrider voldsomt ud, og taber fart, hvis man kører for stærkt - falder man decideret af , er man en spasser !!. Man kan godt mærke det ikke er en letvægtsbund, der er en vis inerti i kørestilen, som på een eller anden måde får oplevelsen til at virke meget realistisk (selvom jeg godt ved der ikke er riller i de rigtige racerbaner :-). Motor Modern er ubetinget en fed bund at køre med - i forhold til WhitePoint kører den noget mere jævnt, og køreegenskaberne hører hjemme i en anden klasse. Man kan nok godt kante en WP rundt med næsten samme hastighed, men det ser ikke nær så godt ud - og føles ikke så fedt.

Konklusion.
Umiddelbart virker Chassiset pebret, men i betragtning af at man får kvalivarer over hele linien, er priserne hos Scaleracing.dk faktisk ganske rimelige, og en hurtig surftur afslører da også matchende priser i Tyskland.

Sættet med kuglelejer, Bühler motor, aksler og gear af rigtig god kvalitet, og de FEDE fælge, er hvad jeg vil anbefale - skal det være, så lad det være - og når nu chassiset er Rolls Royce, ville mindre fede dele være en fejl. Når først investeringen er lavet kan jeg til gengæld også love en ganske billig drift - eneste del du skal skifte inden du dør, er dæk, som i øvrigt er ret billige.

Du kan komme billigere ud at køre 1:24 med et WP chassis, men Motor Modern er en anden klasse. En klasse som den deler med bl.a. Plafit chassiserne, og en klasse som der køres en del ræs med omme i det store udland - ku den tendens bare komme til Danmark !.
Personligt skal jeg køre 4-timers løb d. 2/2, så drømmen er ved at gå i opfyldelse.


Et informativt overblik over herlighederne - det ser egentlig ikke ud af så meget, men der er nu en hel del stumper i konstruktionen, når man tæller efter. Den lækre finish kan også fornemmes.


En lettere udbrændt Nissan Skyline, med vildt flotte fælge - en konstellation der også ofte ses ude i virkeligheden, her benytter man dog oftest en Golf II istedet for Nissan Skyline