Anmeldelse: Slot-car Bible

Udgivet af MBI Publishing Company ISBN 0-7603-1153-6 og koster $ 29.95. Bogen er set bl.a. hos www.amazon.co.uk til £ 17.95 som er en tilbudspris, men husk på at der kommer dansk moms på bøger købt hos Amazon.

Af: Pål Hanson

Slot Car Bible!
En bibel !, for nogen lyder det måske både lidt indbildsk og selvhøjtideligt, og det kunne det såmænd også have været, hvis ikke forfatteren var Robert Schleicher. Robert Schleicher har om nogen været med fra vores foretrukne hobbys spæde start i 50´erne og 60´erne. Han begyndte at skrive professionelt i slutningen af 60´erne, hvor han bl.a. var redaktør og udgiver på forskellige slot og RC blade. I dag udgiver Robert Schleicher Model Car Racing Magazine, mere om det senere. Så jo jeg kan godt acceptere at titelen er SLOT CAR BIBEL. Robert Schleicher er en meget vidende kapacitet på Slot feltet.
Aller først vil jeg komme med min konklusion vedrørende bogen!
Den er et klart must for alle os der samler på alt hvad der udgives af bøger om vores hobby. Meeeen, den er et endnu større must for alle jer som først lige er starte på at køre med model biler. Begynderen og den uerfarne slot racer er nemlig helt klart målgruppen for denne bog. Der fokuseres enormt på hvordan man bygger en bane på så lille et areal som muligt og hvordan man får sine biler til at køre ens, uanset producent, hvad der kan gøres for at optimere standard håndspeedere og strømforsyninger og hvordan man kan tilslutte f.eks. et Scalextric pacer system til Carrera skinner. Og så handler den kun om1/32 og HO! Derfor er mit bedste råd til jer som er i gang med at købe/bygge jeres første rigtige racerbane: SKYND JER UD AT KØBE "SLOT CAR BIBEL". Den vil kunne hjælpe jer med mange af jeres spørgsmål og problemer!

Bogens indhold.
Bogen er på 231 sider skrevet på en meget fornuftig og forståelig måde, på et engelsk alle bør kunne forstå. Den er delt op i 14 kapitler som dækker alt fra generel snak om hvordan man vælger baner, der er sågar en pro et contra side om alle kendte bane producenter. Noget som måske kan hjælpe dig i dit valg af bane. Robert Schleicher siger ikke hvilket bane system der er hans favorit, men at dømme efter antallet af billeder af Carrera er det mit bud at han har en Carrera bane hjemme hos sig selv!

Der er et meget stort afsnit, som omhandler bane udlæg som kan være på et Ping Pong bord! Faktisk viser Robert Schleicher os hvordan man kan lave en rimeligt flot bane med lidt sceneri og det hele, som kan bygges op eller tages ned på ganske få minutter. Og det er helt klart her bogen har sin styrke. Langt de fleste af de råd og den vejledning bogen giver retter sig mod "hjemme" raceren, og mod at få vores børn til at køre med model racer biler. Der lægges nemlig ikke skjul på at skal hobbyen overleve skal der bygges en ny generation af model bils racere op. Hvordan gør man det bedre end at køre løb hjemme på stuegulvet, eller på bordtennis bordet?? Nej vel!

Der er bl.a. kapitler som omhandler, bil setup og magnet tuning, landskabs bygning, HO racing, rally baner og biler og meget meget mere. Og bogen er på bedste vis illustreret med utroligt gode og flotte billeder.

Er der noget for nørderne?
Ja det syntes jeg faktisk der er. Først og fremmest er der et kapitel som step by step viser hvordan man laver en bane i træ, med landskab og det hele. Hvordan man laver skabeloner til sving, hvordan man fræser etc. Så har du ambitioner om at bygge en træ bane hjemme i garagen eller i kælderen er der hjælp at hente i bogen.

Hertil kommer et kapitel hvor Robert Schleicher bygger en Fly Joest Porsche om, med et klart Jaguar XJR-9 karosseri fra Patto´s. Selvom bilen er lavet med et klart karosseri viser kapitlet hvor flot et resultat man kan få hvis man gør lidt ekstra! Det kunne åbne for nogle af de mere specielle biler i de klasser vi kører rundt om i klubberne, hvis bare niveauet på den færdige bil er som vist i bogen.

Konklusion!
Jeg fik bogen i fødselsdags gave, d. 24. november, af en af min meget gode venner. Den er læst fra cover til cover.

Jeg har ikke lært noget nyt som sådan. Men som opslagsværk for begynderen, og os andre, er bogen en kilde til inspiration og en måde at undgå at gøre de værste fejl, når banen eller bilerne skal bygges eller bygges om. Der er et fint afsnit med nogle af de gode internet sider der findes om slot racing, så alt i alt kan jeg kun give min bedste anbefaling af bogen.

Mangler du en julegave til en "Slot Car Addict" så har du gaven her!!