Test, FLY BMW M3 GTR ALMS

Af: KOF

Redaktøren af denne side må bekende sig til gruppen af mennesker der synes at BMW laver de ubetinget dejligste personbiler på markedet (en skam de ikke altid styres af de ubetinget dejligste mennesker på markedet!). Erfaringen siger at en gammel BMW kan være en ret dyr fornøjelse at holde kørende, og nyere BMWer er som bekendt ret dyre at købe, så man har erkendt at BMW'er er noget man har i 1:32. Heldigvis har FLY været så venlige at sørge for muligheden for at eje et par fornuftige (eller vel egentlig ret ufornuftige) eksemplarer af racen. En M3 er jo et herligt køretøj, så selvfølgelig skal der indlemmes en sådan i bilparken - senere kommer så den endnu herligere 3.0/3.5 CSL fra de gode gamle dage - mere om den senere.

Vel ankommet blev bilen naturligvis inspiceret nøje. Ninco har som bekendt lavet en rigtig nydelig M3'er, så det var spændende at se om FLY stadig kunne holde positionen som førende i finish. Det kan de. Beklagelig har jeg ikke haft en Ninco til at holde ved siden af, men FLY'en virker ubetinget mere "ægte". Farver og decals er perfekte,

Bemærk parabolerne til forlygterne - lige til at ploppe 4 dioder i - fikst !!. Bemærk også den nye motor.
lygterne er lige som de skal være, og der er masser af detaljer il feinsmeckeren. F.eks. et meget fint trådnet i fronten foran køleren, meget nydelige udstødningsrør, en meget detaljeret mand, samt en rigtig realistisk fuld kabine med diverse dingenoter og sikkerhedsbur. Løfter man låget, bemærker man at bilen er temmeligt forberedt for lys, forlygterne er med paraboler, hvori der er monteret 4 klare dimser - lige til at pille ud, og skifte med 4 3mm lysdioder fra Kelvin. (hvad der på nuværende tidspunkt da også er sket for min BMW. Bag er der en holder til en lysdiode mellem lygterne, så transporteres lyset på bedste jyllandsringstil i plastiken hen til lygterne. Her kan man ikke umiddelbart bruge kelvin - men FLY's eget lysanlæg passer sikkert glimrende ind :-)

Mekanikken:
Den mekaniske opbygning er en klassisk FLY Frontmotor - man sidder nærmest og bliver lidt trist over vi ikke skal køre FLY Front Cup på seriøst plan i denne sæson. Som Porschen jeg sidst testede, virker det som om FLY har lagt sig lidt i selen mht den mekaniske opbygning. Bagakslen virker relativ stærk, og helt lige, ligesom kardanen også virker bedre end vi er vant til. Også den uafhængige monteringen af forhjulene virker mere betryggende, end set før overhovedet - hjulene løber let rundt, og sidder stabilt og uden at komme i kontakt med skærm eller grater.
Motoren er så vidt jeg kan vurdere den samme som i FLY Competitionerne, og er kendetegnet ved ikke at være den sædvanlige Mabuchi can, men derimod samme hus som f.eks. Plafit motorene. (Hvilket betyder at motorene endebælg er i metal, i stedet for plastic - og monteret på en anden måde) En rigtig god motor virker det til - den hængte faktisk rimeligt på en V12 26k motor under testen.


NYDELIGT !, næste gang FLY laver en ny fælg, kan man sikkert også ane afbalanceringsklodserne !!.
Fælgene er utroligt flotte, og er faktisk lavet som en rigtig fælg, dvs at fælgen kun hænger sammen i egerne, og ikke er forstærket bagtil, som vi ellers plejer at se. Længere inde kan man ane bremseskiverne, og det ser fremragende og "rigtigt" ud - især bagtil, foran virker skiverne godtnok lidt små til jobbet. Bagsiden af medaljen er at fælgene virker temmelig slatne. Man kan med relativt få kræfter vrikke dem en millimeters penge i forhold til akslen - det tror jeg ikke man kan på ALMS ophavet!. Bortset fra det, er fælgene pænt runde, og slår heller ikke fra side til side, når man ellers lader være med at vride i dem.

Testkørsel:
På banen kørte FLY BMW'en rigtig godt. Naturligvis blev magneten afmonteret inden prøvekørslen, og vi ved fra sidste år, at en FLY Front racer godt kan være lidt tricky at få til at køre harmonisk. Ikke denne gang - uden vægtoptimering gik det faktisk rigtig glimrende på vores Carrerabane, med ganske respektable omgangstider. Til gengæld lød vognen mekanisk ret hårdt pumpet. Havde en 1:1 lavet et lignende inferno, ville det være én af de deltagere jeg ville elske, men højst give ti minutter inden sammenbrud - hvilket på elegant vis leder os hen til at 10 minutter var nøjagtig hvad kronhjulet holdt !!!!. Jeg havde ellers fra start tænkt på at tandhjulene virkede til at gå godt - men det fortog sig hurtigt. OK, da jeg opdagede at lortet var ved at gå i stykker, blev jeg nok lidt harsk, og gav bilen godt med tæsk - var det afslutningen på en langdistance løb kunne bilen sikkert nurses igennem en time til halvanden - men det er kraftstejlemig stadig ENORMT RINGE!!. Om det var fordi jeg kørte uden magnet, og baghjulene dermed fik mulighed for at steppe (ikke at de gjorde det ret meget) ved jeg ikke. Spændingen på vores bane er også gode 17 V, og de er selvfølgelig også mere end FLY bygger bilerne til, men 17 V er ikke en usædvanlig høj spænding - og praktisk talt alle andre biler holder til mosten mange mange timer.

Konklusion:
FLY har stadig problemer!. Bilernes finish er stadig normsættende, men mekanisk er der trods den gode vilje med bedre aksler og bøsninger store problemer. Alt i alt er M3'en dog ikke til at stå for, og den kører faktisk glimrende. Endelig kan det jo være at "min" bagaksel havde en fejl fra starten, men jeg har hørt om flere tilfælde hvor også Competition bilerne har brækket sig, så muligvis den nye og gode motor er lige lovlig stor en mundfuld for de gear FLY har til rådighed. Kører du på lidt lavere spænding end de 17 V vi benytter i Ikast, eller køber du et Slot.it tandhjul (husk også pinion), når du køber din M3 - tror jeg du kan få meget ud af den.

Til slut skal det siges at www.slotcars-online straks ville sende en ny bagaksel, da jeg klagede min nød, men allerede fra start var det planen at bilen skulle bygges om til SLEMC deltagelse - sådan kan man nemlig også få rigtig meget ud af sin M3'er. Ombygningen er i øvrigt ret nem.


For nedrullede vinduer !, de er ikke kede af det derovre i ALMS.



Rå og dejlig - i hvert fald efter redaktørens mening.