Test, FLY Porsche 917-10 Can-Am

Af: KOF

Herovre I det midt og østjyske bliver der kørt en del FLY Classic. Herlige og utroligt smukke og karismatiske biler, fra dengang hvor man nogle gange også tog hensyn til hvad der var flot (eller råt!), når man byggede en racerbil.

Det har vist sig at de fleste af FLY-Classic'erne også, med lidt vægttrimning, kan komme til at køre rigtig godt - således også den Lola T-70, som de lokale baner er blevet hærget med de sidste 2-3 år. Nu er Lolaen dog selv blevet for hærget, og team KOF/Don Fiduzo Racing besluttede sig efter lange overvejelser (ca 1 minut, da jeg så den var kommet) for at en 917 Turbo måtte være sagen.

Vel ankommet gik det bundprofessionelle team straks i gang med at skille bilen ad, for at smøre, pille magnet ud, og den slags. Det første man ligger mærke til er at her er, selvfølgelig, endnu et flot produkt fra FLY. Lak og decals er der intet at udsætte på, fælgene er flotte - og i det hele taget lever bilen op til hvad man forventer fra FLY.

Konstruktionen er til gengæld ikke som den plejer at være fra FLY. Bunden er hvid, og er samtidig det nederste af bilens sider. Når "låget" løftes af, erfarer man at der er en imponerende mængde detaljer under karossen, som man stort ikke kan se, når bilen er samlet. Samtidig viser det sig også at bilen er mere forskellig fra det sædvanlige koncept, end først antaget. Ved næsten alle andre FLY-Classicer sidder motoren i en separat holder, som noget lirrevorent bliver holdt fast, når bilen samles. I 917 Turboen er bunden støbt i et stort stykke, og motoren monteret heri. Oven på bunden sidder som nævnt et væld af detaljer, såsom rorgitter, motor med ventilator og komplet indsugning, ligesom køreren er monteret i bunden (faktisk er der så meget tingel-tangel, at det er ganske kompliceret at fjerne magneten). Hele herligheden er temmelig stiv i forhold til hvad FLY plejer at byde os. Samtidig løber bagakslen nu i messingbøsninger, og med et sideværts slub der er fuldt ud acceptabelt, og akslen er blank i stedet for sort, og virker til at være af noget bedre kvalitet. Fælge og dæk er rimeligt runde, og sidder godt på akslen, der, også som en nyhed, har nogle stråler i hver ende til at holde fælgen bedre fast med. Fortil har der været revolution, thi forhjulene er forbundet med en aksel, i stedet for den sædvanlige montage med stifter.

Alt i alt en rigtig tillidsvækkende konstruktion, og afgjort et skridt i den rigtige retning mht. mekanisk kvalitet. Så meget mere ærgerligt var det derfor at bilen kørte ad helvede til. Jeg har prøvet bilen både på Scalextric og Carrera skinner, og tendensen var den samme. Bilen opdagede ikke at der er et sving, og fortsatte videre ligeud, evt med en ganske svag kursændring - alternativt blev svinget brugt som påskud for at lægge sig om på siden. Utallige forsøg med vægtoptimering (som er temmelig svært pga. at det ragelse der er proppet ind under karossen) kunne kun delvis afhjælpe uheldighederne, og en tilværelse som team i den tunge ende af feltet (men med spektakulære afkørsler !!) syntes uundgåelig - der var sågar dage, hvor jeg tænkte på at pille Lolaen ud af sin otium-kasse.

Så en dag, mere eller mindre tilfældigt, opdagede jeg at styretappen stort set ikke ku nå ned til banen - jammen for FANDEN da ….. En Ninco fjeder-styretap blev monteret, og for første gang føltes bilen som noget der var beregnet til en racerbane. Når banen drejede, drejede bilen også - og det var sågar muligt at drifte med bagenden !. - med lidt finpudsning af vægtoptimeringen tror jeg nu igen på sejre i Classic feltet. 917'eren bliver aldrig så nem at køre som Lolaen (det var den vist heller ikke just i virkeligheden), men den kan faktisk godt køre stærkt, bare man gir styretappen mulighed for at nå ned til banen.

At FLY så kan finde på at sende en bil på markedet hvor styretappen sidder alt alt for højt, er utroligt ringe. Efterhånden mener jeg at udseendet på de racerbiler vi ligger og kører rundt med er godt nok, men at køreegenskaberne ikke er det - efter min mening er tiden ved at være moden til at producenterne gør op med dem selv, om de har planer om at deres produkter skal kunne begå sig på en racerbane, eller de bare er beregnet til et skab. FLY's vej med at forbedre aksler og bund, og så alligevel lave en bil der kører ad lort virker ikke hensigtsmæssig.

Anyway: Stik din 917 Turbo en fjederstyretap, og du er ganske godt kørende - i en flot og karismatisk bil fra dengang man vandt løb med ca. 1100 HK og ingen undervogn/areodynamik !!