Teknik, Speederoptimering

En detalje som mange undervurderer, er kvaliteten af deres speeder. En ordentlig speeder betyder temmelig meget for hvor godt man kan styre sin slotracer.

Hvad er en ordentlig speeder så ??. Det er der mange meninger om, og jeg skal forsøge at lade være med at pådutte jer mine holdninger mere end højest nødvendigt.

Denne artikel omhandler optimering af ganske normale dødelige modstandsspeedere, nogle af rådene kan overføres til diodespeedere og egentlige elektroniske håndtag.

Noget af det vigtigste, når vi snakker almindelige speedere, er at speederen passer til den motor du kører med. Det dur ikke at du skal ha speederen næsten i bund inden der kommer liv i kludene, og det dur ikke at fanden tar ved vognen lisså lige du rører ved triggeren - du kan muligvis godt vænne dig til at køre med en forkert speeder, men du får aldrig udnyttet dit fulde potentiale med et forkert håndtag, vil jeg vove at påstå - hvor godt du end har vænnet dig til en løjerlig respons. (Se i øvrigt "Speedere for dummies").

Noget andet er selve trigger-følelsen. Triggeren skal gå ensartet og jævnt. Glideren bør ikke hænge mere eller mindre fast i viklingerne på modstanden - faktisk skal man helst ikke kunne mærke modstandens viklinger, når triggeren bevæges.

Selvfølgelig er der forskel på speedere, og man kan selvfølgelig ikke lave sit Scalextric-håndtag om til et super-Parma. Men ... både Scalextric og Parmahåndtaget kan forbedres.

Scalextric/SCX (og sikkert også Artin) håndtagene bliver aldrig vidunderlige, dertil er de for billigt lavet. De kan dog have stor gavn af nedenstående tricks, man skal bare huske at prisen for disse håndtag er omkring en hund, så forvent ikke mirakler.

Ninco speederene synes jeg (men det er jeg stort set ene om) er undervurderede. Jeg synes de ligger OK i hånden, og glidersystemet på modstanden er OK. Det er endvidere relativt simpelt at brokle en Parmamodstand i. En Nincospeeder står i omegnen af 150 kr.

Parma er the "grand old speeder" i slotrace i dag. Der findes flere versioner. Mest brugt er Parma Eco, der koster 200-250 kr. Personligt er jeg ikke SÅ duperet af Eco-modellerne. Parma Plus er til gengæld et super håndtag. Meget behagelige at holde ved, og kan optimeres til noget rigtig godt. Prisen for et Plus-håndtag er 450-500 kr, skal det være helt fint kan man investere i en epoxycoated dobbelt qualifyer modstand - så kan man ikke få bedre konventionel speeder.




Nå, lad os komme i gang med det praktiske.
På bedste amerikaner-vis må jeg hellere starte med at fraskrive mig et hvert ansvar for hvad du måtte udsætte din speeder for, og hvordan den ser ud bagefter. Jeg har selv haft succes med alle de ting jeg nævner i de kommende afsnit, og man behøves ikke være et geni i fingerfærdighed for at lave forbedringerne, men kom du rigtig galt afsted med skruetrækkeren, sidst du prøvede at skille noget ad, skal du nok overveje bare at bruge artiklen til at kloge i det overfor dine racerbanevenner...

Det essentielle er at få glideren til at køre glat over modstanden, uden for megen friktion og hakken. Generelt trykker glideren for hårdt på modstanden. Selvfølgelig skal den røre modstanden, men i plastbane øjemed, er et ganske let tryk mod modstanden nok. Kører du træbane med de noget mere strømslugende motorer, skal trykket være lidt hårdere.

Et andet godt råd er at smøre speederens bevægelige dele med enten olie eller konsistens fedt. Olie eller fedt har aldrig ødelagt en speeder, højst fået den til at ryge !!. F.eks. næsten alle Parma Eco piber gudsjammerligt, det klares nemt med lidt olie..

Allerede her bør speederen gå noget bedre end før. Det kan imidlertid blive bedre. Både Parma og Ninco har f.eks nogle ret skarpe kanter på deres glidere (se billederne). Hvorvidt de følgende forbedringer kan laves på Scalextric/SCX/Artin vides ikke, men prøv det. Feedback modtages gerne.

Ninco:
Nincos største problem er efter min mening at de kun leveres med 70 Ohms modstande - hvilket er for meget til alt andet end Nincobiler (og egentlig også Nincobiler) Fortvivl ikke, det er nemlig nemt at montere en Parmamodstand, og selve speederen er efter min mening mindst lige så god, som en Parma Eco. En Parma modstand koster omkring en hund.
Hvis du gerne vil have mindre modstand i dit Ninco-håndtag, er der ingen ben i at montere en Parma modstand. Pladen der går gennem dem originale modstand pilles ud, og passer lige over i Parma modstanden. Parma'en skal vende med "benene" opad for at have brems og gas i de rigtige ender, men det er heller ikke noget problem. Eneste udfordring er at Parmamodstande har en anlægsflade, i modsætning til Ninco, hvis modstande er runde. Denne anlægsflade er vinklet en smule i forhold til glideren, så denne skal lige have et let bøj, for at røre viklingerne i hele deres højde (hvilket er at foretrække).

... nå, optimeringen ...

En Ninco glider er et stykke fjedrende metal, med siderne bøjet opad, der hvor den glider over modstanden. Dette giver en skarp kant, som kan tage let fat i modstandens vindinger. En god løsning er at tage et tyndt stykke metal (0,2-0,5) mm. messing, kobber, blik fra en dåseøl (skal først slibes godt med fint sandpapir, og må ikke være aluminium) og bøje om spidsen af glideren, sådan at anlægsfladen bliver med bløde buer væk fra modstandstråden. Lod herefter metallet fast på glideren. (se billederne). (har du ikke mod på at lodde, kan det hjælpe noget at runde de skarpe kanter på glideren med noget fint sandpapir korn 600-1200)


Et Standard Ninco håndtag, bemærk de ret skarpe kanter på glideren, der dog er forsøgt rundet i dette tilfælde - ikke optimalt.

En optimeret Nincospeeder. Et stykke messing er bukket om glideren, og sørger derved for at der ikke er kanter i gliderens kontakt med modstanden.

Når du er så langt, så tag noget sandpapir (korn 600-1200), og læg imellem glider og modstand, med sandet mod glideren. Giv nu speederen er ordentlig gang motion i et minuts tid, og mærk om triggeren kører godt. Er gangen helt glat og fri for hak er du i mål. Går det stadigt ikke helt perfekt, så kig på gliderens vinkel mod modstanden, prøv at vride lidt i glideren for at ændre anlægget mod modstanden - nogen gange hjælper det. Er der stadig problemer, så undersøg om der er nogen niveau forskelle på modstanden - det er der ofte mellem viklingerne og fuld-gas/brems pladerne for hver ende af modstanden. Man kan slibe en op/nedkørsel på disse plader - men pas på !!. Endelig kan man med det fine sandpapir give hele modstanden en (meget) let slibetur - slib i samme retning som glideren kører (altså på langs af modstanden, på tværs at trådene). - smør til sidst evt. noget fedt mellem glider og modstand. Slut af med at give modstanden et par klatter kontaktlim, hvor den sidder fast - bare så den ikke kan forskubbe sig det mindste, og derved bringe uorden i din hårfine speederdosering....

Et andet problem er at triggeren på et Ninco håndtag sidder en smule løst, dette kan man afhjælpe ved at lime splitten der går gennem triggeren fast med sekund-lim, og lade holderne i plastikken agere lejer - gi dem lidt fedt. Det tar noget af slubbet, og fungerer glimrende på 3. år hos mig. Apropos trigger, så overvej at runde kanterne på triggeren - det gør den noget behageligere at betjene.




Parma:
Parma glideren er en lille messing cylinder, slebet i en ca. 45 graders vinkel for neden. (se billede). Vinkler vinkler !! - det dur ikke !. Rund hjørnerne med fint sandpapir (som skitseret på tegningen), og når du er i gang, så giv bunden af glideren en tur osse - den kan tit være lidt "gratet". Ellers gælder det samme som for Ninco, glideren trykker for hårdt, inspicer modstanden for ujævnheder, gi speederen en gang motion med sandpapir mellem glider og modstand. Slut evt. af med lidt fedt på modstanden.

Ved Parma ECO er selve triggeren desuden temmelig sølle - et stykke bøjet blik, ku det blive til! Med en passende mængde uheld kan man endda få et stykke skind i klemme i speederen. Det kan være en god ide at lime noget gummi på triggeren, så den bliver behagelig at røre ved. Alternativer kan være isoleringen fra et stykke antenneledning, et stykke stof - det meste er bedre end blik-triggeren. Ved Eco er det også ret vigtigt at smøre triggerens lejer, så det ikke piber - om ikke andet, så for dine omgivelsers skyld!!.
Gør du ovenstående får du dig et rigtig udemærket Parma Eco håndtag.

Er du den lykkelige ejer af en Parma Plus speeder, som du aldrig har pillet ved, har du sikkert mange fingerkræfter! Største irritationsmoment ved et Plus håndtag er, efter min mening, den latterligt stramme speederfjeder. Fjederen besidder endvidere den kvalitet at det ikke hjælper at hive den længere, da den så bliver for slap til at hive triggeren helt tilbage - samtidig med at den stadig er temmelig stram nær fuld gas !!. Løsningen hedder at rane fjederen fra et andet håndtag (Parma Eco, Ninco , eller hvad du nu måtte have på lager) ELLER, at investere i noget så luksuriøst, som et fjedersortiment fra Harald Nyborg (Dkr. 50,-) - så har du fjedre til resten af livet.
Eksperimenter lidt med fjederen i dit Parma Plus.

Et kvalitetstegn ved Parma Plus er, at det har såkaldte shunts ved brems og fuld gas. Dvs. at der er 2 kontakter som strømmen går gennem ved henholdsvis bremse og fuld gas. Det er sådan set rigtig godt, men det er bare ikke altid kontaktpunkterne rører hinanden, og hvis de gør, er forbindelsen måske ikke optimal. Kontroller at kontakterne rører godt ved hinanden (man kan godt dreje kontaktfladerne med en tang, så de får den optimale kontaktflade), og rens kontaktfladerne ved at folde et stykke fint sandpapir, så der er sand til begge sider, og stikke det ned mellem kontaktpunkterne og slibe lidt, mens du henholdsvis giver fuld gas og bremser. Jeg synes desuden det giver en bedre følelse at trække en ledning så fuld gas og brems på modstanden, er forbundet til de respektive kontakter - det bevirker på een eller anden måde at brems og fuld gas kommer lidt mere "blødt".

Endelig kan den ellers udmærkede trigger på Plus evt. forbedres ved at kanterne rundes en smule.

Vil du have en speeder, så fuglene synger, hedder sidste trin at købe en såkaldt Qualifyer modstand til dit Parma Plus. (Det kan nok ikke betale sig til et Eco, og ikke lade sig gøre i et Ninco).
Det er en dobbeltmodstand (for bedre køling) der er epoxycoatet (for bedre stabillitet) med en bedre modstandstråd. En qualifyer modstand koster på den forkerte side 200 kr, men den ER god!.

Endelig bør man generelt ofre ledning og stik lidt opmærksomhed. Køb en god ledning, og anskaf et godt stik - det er så trals at udgå pga. knækkede ledninger, eller dårlige forbindelser.

Ja, det var så KOF's gode råd til at få sin speeder gjort bedre.


Forfatterens højt elskede Parma Plus. Qualifyer modstanden anes bagved køleprofilen.
Parma Plus'er kommer altid i klar plast, så er lysten der, kan man personliggøre sin speeder med lidt maling.





En RET modificeret Ninco speeder. Ombygget til træbaneræs, med 3 Ohms modstand, blæserkøling, shunts til brems og fuld gas, og ekstra ledning ført til spidsen af glideren for at undgå tab i den lidt spinkle glider-arm.
Egentligt et for-sjov projekt, men den virker faktisk glimrende.