Neckcheese Racing's Toyota GT1-NBW02



Den nye SLEMC-serie står for døren og rundt omkring hos de forskellige teams har travlheden meldt sig med at få forskellige karrosserityper gjort klar til premieren

Den første test-dag for nogle teams fandt allerede sted 19. april på Kilderingen i Ikast, hvor mange forskellige karrosseri-modeller blev vist frem for offentligheden for første gang og grundigt testet på den hurtige og krævende bane i det midtjyske højland.
Andet sted på KOF's kan man læse om hvordan forskellige karrosserityper tilvirkes og monteres det obligatoriske SLOT.IT-chassis, og i denne artikel følger vi Neckcheese Racing , der som en af de modeller, som indsættes i serien, har valgt en af de lidt mere specielle - nemlig ProSlot Toyota GT1.

Ved karrosseriets hjemkomst fra England blev det straks konstateret, at der skulle en del pladearbejde til, såfremt karrosseriet skulle monteres på andet end sit originale chassis. Derfor blev karrosseriet straks videreekspederet til Neckcheese BodyWorks, som hermed fik betroet opgaven at få dette, ellers i øvrigt pragtfulde karrosseri, gjort klar til race.
Først blev alt indmad (interiør m.v.) vinduer, spejle og lignende fjernet for at undgå utilsigtede skader på disse elementer. Dernæst blev der målt op og lavet aftegninger til nye side paneler.
Originalkarrosseriet er meget tyndt i materialet, specielt i fronten hvorfor lidt forstærkning i hjulkasserne blev foretaget. Der blev ligeledes lavet forskelligt pladearbejde i bagenden, dog mest af hensyn til det æstetiske udtryk, hvilket der i SLEMC-serien bliver lagt stor vægt på.
Ellers passede karrosseriet i øvrigt meget godt på chassiset, og det var således ikke nødvendigt med modifikationer på interiøret for at få plads til den foreskrevne motor, ligesom det heller ikke var nødvendigt med modifikationer for at få plads til den valgte gearudveksling. For nu at være sikker på, at alt arbejdet blev foretaget korrekt efter de strenge SLEMC-regler, har processen været tæt fulgt af en højtstående SLEMC-official, som har kunnet godkende de foretagne ændringer og modifikationer under hele forløbet. Kun en enkelt af de oprindeligt planlagte modifikationer fandt ikke nåde for inspektørens kritiske og strenge paragraffer og måtte i sidste instans laves om.
Med de færdige ændringer foretaget kom den samlede vægt incl. interiør , vinduer m.v. op på 23 gram, hvilket kun er 2 gram fra de foreskrevne 25 gram, hvilket nok skal nås efter en tur på malerværkstedet.

Efter nogle dages intens arbejde var bilen derefter klar til sin første Road Test på Kilderingen, og den umiddelbare reaktion fra kørerne kunne kun betegnes som værende yderst tilfredsstillende på trods af ikke særligt optimale baneforhold grundet den i området hærgende tropiske tyfon en uges tid tidligere.
Næste skridt vil nu være udsmykning af karrosseriet, som vil blive lagt i hænderne på et andet af moderselskabet Neckcheese Enterprises' foretagender - NPP (Neckcheese Pro Paint). Vi vil derfor ved en snarest givende, og ikke nærmere udspecificeret lejlighed vende tilbage og fortælle nærmere herom, …….så gå ikke glip af næste afsnit!

Følgende fotos giver et indtryk af det foretagne arbejde med at få modellen til at fremstå i 2002/03-trim.



Indmad er taget ud. I baggrunden ses Slot.It-chassiset, som senere skal bruges til karrosseriet.


Der foretages opmåling til nye sidepaneler, som skæres til og limes fast.


Her er det ene sidepanel sat fast og der er sat plader i til fastgørelsesanordningerne. Chassiset har tidligere været monteret med et McLaren F1-karrosseri, som er lidt smallere end Toyotaen. Derfor er det nødvendigt med lidt extra afstandsplader.


Her er alle karrosserimodifikationer udført og karrosseriet vejer nu 23 gram incl. interiør m.v.


Toyotaen er klar til sin første Road Test!