Tekniksnak, Montage af slot.it HRS

Af: KOF

Da jeg var ved at skrive testen af Slot.it Chassiset opdagede jeg pludselig at ting vist var ved at løbe lidt af med mig. Konklusionen blev, at proceduren med at montere en Lister-Jaguar karosse på en slot.it bund sagtens kunne danne basis for en lille artikel.

Vi antager at man er i stand til at sætte slot.it bunden sammen uden videre problemer (Er man ikke det, skal man også passe gevaldigt på med en elektrisk tandbørste !). Med bunden samlet kommer så spørgsmålet: Hvad skal man bruge som "låg". Her er der både nemme og svære løsninger. Bunden har et aflangt skruehul både for og bag, og kan, hvis man er rigtig heldig, derfor bare skrues på den karosse man vil benytte. Jeg ejede dog ikke en bil dette lod sig gøre på, og det er næsten også synd at benytte skrue-løsningen.

Den anden mulighed er at anvende de 2 tappe der stikker ud fra bunden lidt bag forhjulene henholdsvis lidt før baghjulene. Der følger 4 holdere med til tapperne, og fidusen er så at disse holdere monteres på karossen. Når bilen skal skilles ad, brækkes let ud i karossens sider, og vupti - bilen er skilt ad - meeeget servicevenligt. Nu er det jo kun i eventyrene at bønnerne gror ind i himlen, og der er da også et par steder undervejs man skal passe på.


Listeren lagt på ryggen. Bemærk de 4 fastgøringspunkter - De er i øvrigt hjemmelavede, de originale er marginalt elegantere...

For det første er der det med karosseriet!. (Næsten) alle karosser der er født som in-liner (motoren på langs, i midten af bilen) modeller lader sig nemt konvertere til Slot.it drift. Det man skal kigge på når man vælger karosse er primært: Kan motoren være der, og er der plads til guiden fortil. Panoz LMP kunne jeg f.eks nemt forestille mig havde store problemer med at få plads til motoren, og BMW LMP'erne ved jeg har problemer med guiden. Få styr på det inden du begynder at hærge i karossen!.

Karsten havde bestemt sig til at en Lister-Jaguar skulle ligge karosse til projektet. En lister-Jaguar er som bekendt født med kværnen foran, samt fuldt interiør (hvilket vil sige at man kan se kørerens fødder og bunden i kabinen). Det betyder i sagens natur at der er en hel del kabine der hvor motoren skal være. Nå, frem med Dremmel-plagiatet (kr. 149.- Harald Nyborg) og væk med bunden i kabinen. Det var imidlertid ikke nok, chaufføren måtte også af med benene (men hva' faen, kan Jason Watt køre bil uden at bruge fødderne, kan ham her vel også), også gearkonsollen måtte væk. Efterhånden kom en ret stor del af interiøret ud. En noget nemmere og mindre svinende løsning er at slagte en gammel 3½ tomme diskette, og af denne lave en plade til afdækning af kabinen. Så amputeres køreren lige under armene, og limes på pladen. Hvis man evt. klipper det originale instrumentbord af interiøret og limer det på sammen med rattet, har man en nydelig og nem løsning, som på 37 cm's afstand ikke er til at skelne fra den oprindelige. Man kan selvfølgelig også bare vælge at sige "goodbye interiør" men jeg holder nu på, at man ikke må kunne se motoren i en Euroscale-bil.


Listeren skilt ad. Bemærk at for og bagende af bunden er limet på karossen. Hvis bunden kan ses "udefra" på donorbilen, er det vigtigt for udseendet den også kommer med i det nye liv. Bemærk i øvrigt også at forfatteren ikke har fået dækket bunden af kabinen af - tsk tsk, bemærk endelig de 5 g. bly bag forakslen. 5-7 g. bly er det der skal til for at få en magnetløs Slot.it til at køre sjovest tænkeligt.

På sædvanlig KOF-vis viste der sig endnu flere problemer under ombygningen. En Lister-Jaguar har en ordentlig møghund af en køler siddende foran. Imidlertid sidder den ikke mere foran, end som så!. Den ret tilbagetrukne køler bevirkede at styretappen ikke kunne være der, endsige dreje rundt. Ergo lever køleren nu en lidt mere fremskudt tilværelse, end oprindelig planlagt af Lister. Nu var bare tilbage at klippe det af den originale Lister-bund, som stak længere ud end karosseriet. (front + bagende) og lime det på karosseriet. Intet problem!.

Således klar til at montere bunden på sin karosse, finder man ofte ud af at det er nødvendigt at slibe lidt af bundens tappe - intet problem, men lad nu være med at slibe for meget væk. For det andet betaler det sig at være omhyggelig når bunden monteres på karossen. Det foregår i praksis ved at holderne sættes på tappene, hvorefter bunden lægges i karossen. Hvis akselafstanden er perfekt i begge sider (man kan nemlig godt komme til at montere forhjulene en smule skævt), mangler man kun at sikre passende frigang i skærmene. www.slot.it har en udmærket procedure til dette, som kan læses på deres hjemmeside - men jeg synes ikke desto mindre at jeg har en bedre !!!.

Slot.it princippet er, at bunden af slot.it-bunden skal flugte med bunden af karossen, men det skader jo ikke at få karossen lidt ned mod jorden - vel ;-), hvilket sandsynliggør at bunden ikke flugter med karosseribunden. Så hvad KOF gør, er at han vikler noget isolerbånd omkring dækkene. 2-3-4 gange, og lige meget om alle hjul, herefter lægges det hele på hovedet, det kontrolleres at bilen ser fornuftig ud fra alle sider, og holderne fæstnes nu med en dråbe sekund-lim. Lad det hærde et minut, og du kan for første gang glæde dig over hvor nemt der er at skille bilen ad. Pil isolerbåndet af hjulene, og monter bunden igen, kører alt rundt, er alt godt, og ellers kan man godt vriste holderne af, ved at lirke en kniv ind under dem - men det skal gøres inden limen hærder igennem. Hvis holderne ligger med en stor flade mod karossen, er det nok at gi' et par ekstra dråber sekund-lim ved hver holder. Bugter karosseriet sig, der hvor holderen ligger an, anbefales at fylde efter med et skvæt Epoxy (og lad være med at røre det med fingrene, det er ret usundt), eller lignende lim, som man kan fylde huller med. I øvrigt !! - Når du limer, så lad være med at lime tappene fast i holderne.

Ja, sådan kan man gøre!, muligvis lyder det en kende kompliceret, men nu er jeg efter sigende også god til at få ting til at lyde kompliceret. En anden ting er, at Listeren beskriver et worst-case scenario. Hvis man tænker sig lidt (bedre end jeg gjorde) om, når man vælger donorkarosse, og evt. vælger disketteløsningen til at afdække motoren, er der ikke mange ben i projektet. Ved man at det ikke plejer at gå så godt, når man fusker, eller har man ikke tiden til det - så vælg en in-line karosse, så vil jeg vove at påstå, du er kørende under en time efter du pakkede bunden ud.