Menigmands guide til Slot.it aksler.

Af: KOF

Rundt omkring har man efterhånden en del gange stiftet bekendtskab med Slot.it's stumper. Slot.it er en italliensk producent der gør i gear, aksler, hjul, dæk, motorer, og senest også en universalbund som skulle kunne anvendes under alverdens karosser. Fælles for alle stumper er at kvaliteten er skie-go, og at prisen er lidt pebret.

Stumperne kan købes i utallige butikker på nettet, jeg vil dog gerne fremhæve det danske alternativ: www.scaleracing.dk, der tilbyder særdeles konkurencedygtige priser, og ved forudbetaling på bankkonto sender gratis.

Her og nu vil jeg beskæftige mig med akslerne, kan hænde der kommer andre artikler senere (indlæg modtages som altid gerne!). Fidusen ved Slot.it aksler er at de er drejet af aluminimum. Det gør at de er fuldstændig runde, til forskel fra de fleste plastik-fælge. Og jo!, det ser ud som om det har en betydning. Biler med slot.it (eller andre alu'er) har en udpræget mindre tendens til at steppe med bagenden, hvilket for mig at se er noget af det mest irriterende og morskabsødelæggende, når man kører slot race. Hvorvidt det udelukkende skyldes fælgende er helt runde, eller om det evt også har noget med vægten at gøre, eller det faktum at aluminium er en mere dødt materiale end plastik vides ikke - men i hvert fald virker det!. Samtidig har man fornøjelsen af et gear, der bare summer derudaf

Et andet kapitel er montagen, der sker med (MEGET SMÅ) pinolskruer. Det dur bare!. Som en af mine venner udtalte "Det er herligt at man nu skruer, istedet for at lime, når man kører med slotcars". Eneste detalje er, at man lige skal huske at bestille sig en umbraco nøgle til skruerne, for du har den garanteret ikke i forvejen!. ...OG så skal man i øvrigt sørge for ikke at tabe skruerne på gulvet, for man kan bruge en hel del af en søndag på at lede efter så'n en lille møg-dims.

Slot.it laver i øjeblikket 3 typer fælge:

Man kan vælge om man vil købe et såkaldt starterkit med tandhjul, broncebøsninger og fælge, eller selv stykke sig en løsning sammen. Det har indtil nu været et problem at få et starterkit passende til FLY Frontmotor Cup, men www.scaleracing.dk har lovet også at kunne levere et sådant kit (Bestil SIKK01 Front Cup). En anden fidus ved startkit'ene er at man sparer en del penge ved ikke selv at stykke sammen.

Nu er verden jo aldrig så nem at have med at gøre, som den burde være. Det gælder også for slot.it fælge. F.eks. er der som bekendt forskel på akseltykkelsen hos de forskellige fabrikater. Det betyder at man godt kan montere Slot.it fælge på sin FLY aksel (ø 2.40 mm - går stramt på pga sortmalingen - enten vold eller fint sandpapir løser problemet), men derimod ikke på sin Ninco aksel (ø 2.45). Nu er det jo en kendt sag, at man (nemt) kan komme ud for skæve aksler uanset hvilken producent vi taler om, så under alle omstændigheder er en Slot.it aksel at foretrække, ligesom de tilhørende præcisions broncebøsninger er rigtig gode.

Så er der det med dækkene. Slot.it har valgt at benytte en meget smal styre-dims (se billede) på deres fælge. Det betyder at mange dæk kan rykkes sideværts på fælgen. Dette gælder for bl.a. Nincos slick dæk, nogle af FLY's bagdæk, Proslot-dæk. Til gengæld passer FLY fordæk perfekt, og Corvette dækkene passer også rimeligt (begge må naturligvis gerne bruges i FLY Front Cup), Nincos rilledæk sidder også OK på både SIPA-04 og SIPA-10 fælge (i det hele taget synes jeg at SIPA-10 fælgen er den mest anvendelige, thi der sker såmænd ikke noget ved at et dæk skal strække sig lidt for at gå på fælgen). Vil man anvende et dæk der ikke passer optimalt kan man fiksere dækket på fælgen med lidt lim. Det er der dog heller ikke nogen problemer i, overhovedet (se nedenstående illustration). Anvender man sekund-lim, skal man være omhyggelige med ikke at få det smurt på selve dæksiden, da dækket så bliver stift - et alternativ er kontaktlim, der oftest aldrig bliver helt hård. Endelig kan man anvende Mogens-metoden. En O-ring ligges op mod fælgens dæk-styr, for på den måde at gære styret bredere (se nedenstående illustration).
Afskrækker fuskeriet kan følgende dæk anbefales: Ninco rilledæk, Fly fordæk, og i rimelig grad også FLY Corvettedæk, samt, ikke mindst, Slot.it's egne dæk. Der vil naturligvis være mange andre dæk der passer godt - disse er bare hvad jeg har erfaring med


Dækket skubbes så langt som muligt mod forsiden af fælgen. Herefter lægges dæk/fælg på et bord, med forsiden nedad, og fælgen trykkes herefter ned mod bordet. Nu sidder dækket helt lige på fælgen, og dækket fæstnes til fælgens bagside 3-4 steder med lidt lim. Det er rigeligt bare at give lim der hvor fælg og dæk møder hinanden. Trækker man dækket ud fra fælgen for at lime "ordentligt", kommer dækket til at sidde skævt, og man får en masse besvær, når dækket skal tages af igen.


Mogens-metoden: En O-ring op mod dækstyret, og vupti har du et bredere dæk-styr. Det kan evt være nødvendigt at slibe lidt af O-ringen - det klares nemt ved at sætte strøm på bilen, og holde et stykke fint sandpapir på, der hvor O-ringen er for stor.

Næste ting man skal holde øje med er tandhjulenes pitch (hvor tæt sidder tænderne). Her passer Ninco tandhjul sammen med Slot.it, hvorimod det ikke lyder så sundt med en FLY pinion på et Slot.it bagtandhjul. Men igen!, den sundeste lyd, og bedste løsning, får man med en Slot.it pinion - så det er en god ide at bestille sådan een, også. Hvordan ting passer sammen med andre mærker end FLY/Ninco ved jeg ikke (erfaringer modtages gerne).
Bestiller man sidewinderaksler, skal man være opmærksom på, om det er til FLY eller ProSlot (begge dele leveres). Desuden skal man være lidt forsigtig med at bestille sidewinderaksler med de små fælge, da tandhjulet så blander sig lovlig meget i kontakten til underlaget.

Jeg håber ikke, jeg har skræmt nogen væk fra at benytte Slot.it aksler. Det lyder muligvis kompliceret, men er man først udenom de faldgruber, jeg har nævnt her - er man kørende. Og husk så i øvrigt på, at en Slot.it aksel holder (tæt på) evigt, og giver markant forbedrede køreegenskaber. Set i det perspektiv er prisen ikke så skræmmende.