Byg en transistorspeeder.

Der er efterhånden nogen stykker, der har spurgt om jeg ikke skulle til at lege med transistorer. Og det er det så endt med nu. Projektet startede egentlig med at Allan fra Race på et højt plan havde været ved at lege lidt med tanken. Jeg kiggede på speederen, og den var egentlig vældig fin. Allan var så rar at sende mig diagrammet, og det viste sig at være helt ualmindeligt simpelt - men det virker sku fint. Det er egentligt ikke ret meget sværere at lave en speeder med transistorer, end med dioder. Bevares, der er hele 3 ben på en transistor, så der er lidt mere at bytte rundt på, og desuden kan en transistor nemmere dø, hvis man tilslutter den forkert.

Anyway, er man i stand til at finde hoved og hale på et simpelt elektronik diagram, er sagen klar - se at komme i gang!. Skulle det gå galt, er stumperne ikke dyrere, end man har råd til at købe nogen flere ...

Denne artikel er egentlig ment som inspirationskilde i højere grad end en færdig løsning. Bevares, det her afbildede fungerer fint, men når man selv sidder og fedter med sagerne, er der næsten altid et par detaljer, man kan lave smartere. Finder du et guldæg, vil jeg da også morderlig gerne høre om det.

Diagrammet:




Der ser muligvis lidt kompliceret ud, men hvis man kigger efter, er det faktisk ikke så galt. Jeg har eksperimenteret lidt med forskellige transistorer, og fundet ud af at TIP 135/137 fungerer rigtig godt, efter min mening. De kan holde til 8 ampere, hvilket er rigeligt til al euroscale. Vil man gerne kunne køre med træbanebiler, er MJ11015 et godt valg. I den forbindelse skal man overveje at lave enten relæer eller separate kontakter for henholdsvis fuld-gas og bremse. I euroscaleøjemed vil jeg påstå at man sagtens kan transportere de nødvendige ampere via glidefladen - som du i øvrigt ser en go stor model af, her til venstre.

Selve glidefladen, kan man nemmest lave af noget printplade, som man skærer/ætser et antal spor i. Skal skidtet holde evigt, kan man, som jeg :-), pelse en gammel transformer med noget godt tykt lakeret tråd. Tråden klippes i 1½ cm lange stykker, der ligges ved siden af hinanden, og limes på et rør af en art. Herefter forbindes stykkerne til hinanden med modstandene. Slutteligt slibes dimsen, så glidefladen bliver plan, og lakken slebet af kobberet, der hvor glideren skal køre. Lidt bøvlet, men til gengæld bliver det ikke slidt op de første 10 år ...

Der er ikke nogen sikring i diagrammet, men til gengæld en diode, der sørger for at transistoren ikke lider overlast, hvis den tilsluttes forkert. Samtidig er det smart at dimensionere dioden, så den futter af før transistoren, i tilfælde af overbelastning. Det er i øvrigt vigtigt at montere transistoren på en køleplade, ellers holder den ikke længe. Prøv dig frem med hvor stor den skal være - til euroscale er en køleprofil med lidt ribber med målene ca 4x8 cm rigeligt. Til træbane kræves noget mere. Generelt bør transistoren ikke blive varmere end man sagtens kan røre ved den - også uden at brænde sig.

Som før nævnt, skal så'n noen transistorer jo tilsluttes rigtigt. Hvis du skriver hvad den hedder i googles søgefelt, er det ret nemt at finde en oversigt over hvad ben der er hvad.

Jeg håber denne lille artikel giver nogen blod på tanden til at eksperimentere med elektroniske speedere. Det er ikke så svært at få noget til at fungere. Er du usikker på om du har forstået diagrammet rigtigt, så lav en hurtig experimental opstilling, bare for at få det til at virke, inden du bruger masser af tid på at bygge det ind i speedere, og lave smarte glideflader. Der er en vis tilfredsstillelse ved at køre med en speeder, man selv har bygget - og i og med man selv har bygget den, kan man også lave den, så den lige præcis er som man godt ku tænke sig - til gengæld er det ikke sikkert man nogensinde bliver helt færdig

Er modellen her vist, for simpel, er du velkommen tiul at lave en artikel om noget mere komliceret. F.eks. ku jeg da godt tænke mig at lege med noget puls vidde moduleret regulering á la Parma EC - men så bare få det til at virke. Det vender jeg tilbage til om et par år ...