Le Mans 1970: 13.-14.06.1970

Rebirth - Ring Taps: 19.10.2002

 

... Først en lille besked fra arrangøren:

Kære deltagere og læsere.

 

Mega tak for alle de roser, Ring Taps, og derved Peter Panik og undertegende, har fået oven på det veloverståede revival of Le Mans 1970. Vi kan kun sige: Selv tak! Uden de 16 øvrige enthusiastiske deltagere var det jo aldrig blevet nogen succes. En speciel tak skal også lyde til Erik O. Kun denne karismatiske personlighed kunnne have dannet den fine reportage, der i dag kan læses på KOF´s (dermed også en stor tak til KOF for sit medie). Vi beklager det manglende kaffe-brød. En brøler der vil blive rettet op på fremover.

 

Men blandt alle taksigelserne er der et meget vigtigt punkt, der helt er blevet glemt og overset. En af de årsager, der er blevet fremhævet som værende storartet ved arrangementet, var, at ALLE gik hjem med minimum én præmie for sin deltagelse. Om det så var en pokal, en telefon, en racerbil , en T-shirt eller kun et klistermærke, så fik ALLE noget med hjem.

 

Men dette kunne kun lade sig gøre gennem den kæmpe opbakning hele arrangementet fik gennem en hel række sponsorer. Alle adspurgte sendte gladeligt de fine præmier, som vi så rundhåndet kunne uddele på dagen. Nedenfor har jeg listet dem alle i en given orden uden hensyntagen til sponsoraternes størrelse.  

 

BlueTel, Kolding, DK                            Herkules Lift, Chr.feld, DK

Phil Smith, GB                                        Pendle Slot Racing, GB

Scale Models, GB                                   Aloy Shop, E

Slot Cars Online, DK                             Panikken, DK

Orange, DK                                             Motorola, DK

 

Ring Taps siger dem tak. Det bør I andre også gøre……

 

Kør så det ryger!

 

Holger Thor





Af: Erik Mathiasen


Folkene omkring Holgers bane i Taps ,havde fået en god ide, nemlig at genoplive 24 timers Le Mans løbet fra 1970.

Dog kun som et 6 timers løb, men der kunne kun deltage modeller af de biler der var med ved det rigtige løb i 1970. Heldigvis havde FLY en serie fra netop dette år.

18 deltagere fordelt på 9 hold mødtes til Vintageløb hos Holger i Taps lørdag den 17 okt. 2002.

Le Mans 1970-Rebirth

Startopstilling var

Efter morgenkaffe og rundstykker var der lejlighed til at prøve modellerne på den meget detaljerede bane, som Holger har bygget i sin tidligere garage, nu et hobbyrum med bar osv.

Holger bød velkommen til hvad han, som det beskedne menneske han er, som et helt useriøst arrangement, jeg mener det var veltilrettelagt med bl.a. manual over hele løbets afvikling hvor man kunne se hvornår de enkelte kørere skulle være på banen.

Hver kører skulle køre 20 min. på hvert spor, påsættere var de kørere der skulle køre næste gang, en god ide, da man således var klar til start i næste heat.

Der var dagen igennem en fin forplejning i ”privaten” hvor Hanne serverede kulinariske pølser og brød.

Kun kørere og påsættere var ”i almindelighed” i banelokalet, dog var det af hensyn til den interne omsætning, og det konstante behov for ”kølevælske” tilladt at frekventere baren.

Resten af kørerne var henvist til det spændende lokale som Holger har indrettet ,her var der en livlig diskussion om de forskellige løbsserier i den ”virkelige 1:1 verden”.


Mangel på intercom - men stemningsmættet - som 1970 1:1.




I første heat gik Mureren i front og sluttede med der. RC holdt 2-pladsen , og som 3'er Formanden. På sidstepladsen kom Kriller-Kolding.

I andet heat gik Jan hurtigt fra start og blev der til målstregen , Peter Web lige efter , 3'er blev SH ,og Erik-Odder sluttede feltet, selv om holdet kørte den model der vandt det rigtige løb i 1970.

Tredje heat førte Panik feltet det var jo hjemmebane, men alligevel ,sjældent har vi set den tidligere Blue Tel pilot så flyvende, han holdt til mål med Ironside lige efter, den danske mester blev 3-er og Mugge 4-er.

Fjerde heat blev vundet af Torben , 2'er blev PC, 3'er Gebruder, Hugo kørte Odderholdet godt frem i feltet men sluttede på 4-pladsen.

Holdene havde nu mulighed for at se hvordan de var placeret i den samlede stilling.
Bedste hold var indtil nu var 3'eren ved det danske mesterskab, der blev kørt ugen før, Tobak Hans. 2-køreren på holdet, Peter Web var fantastisk hurtig, så det tegnede godt for Koldingfolkene. Men Mureren og Rene åndede dem i nakken, sammen med Holger op Panik, Jan Juul og NEC, så alt kunne ske, der var kun nogle få omgange mellem de 4 førende hold.

Femte heat vandt Tobak med Holger på andenpladsen. Tredje blev Formanden, sidst kom denne gang RC.

Sjette heat blev vundet af Mureren, lige efter kom denne gang Jan ,3'er blev SH og Kriller 4-er.

Så gik det time efter time med nogle gode dueller, Das Gebruder og Kriller havde bilproblemer, og Mugge lavede dagens mest ubeskrivelige stunt ,først over en anden bil. så på taget under ,det satte holdene noget tilbage ,men det var et godt løb, det er altid hyggeligt at møde de forskellige typer af kørere, nogle går efter sejren, en 2 plads er helt uden interesse ,sagde Rene på et tidspunkt til verdenspressen da han var på TV i anledning af DM. Andre kører med, velvidende at de ikke har potentialet til en topplacering.

Et super arrangement.

Kaffe var der masser af ,rødbeder savnede man ikke, men brød var ikke at opdrive i Taps, da købmanden havde lukket, det savnede jeg, men en herlig dag blev det, med masser af præmier, også til dem der klarede sig mindre godt og det var Hugo Hoe glad for, han fik en bil med hjem for at havde kørt den langsomste omgang.

Enden på historien blev at alle fik et flot diplom til minde om dagen, der var præmier for:
Flest omgange : Tobak Hans med 402 omg

Hurtigste omg : Peter Web med 10,17 sec.

Langsomste omg : Hugo Hoe med 17,85 sec.

Bedste stunt : Mugge

Bedste sponsor : Blue Tel

Pokal til vinderholdet: Tobak Hans og Peter Web der kørte 800,5 omg på de 6 timer.

SH og Torben PC kørte 788,9 omg

Panik og Holger Thor kørte 756,4 omg.

Mureren og Rene Danmarksmester kørte 749,6 omg.

NEC og Jan Juul kørte 720,3 omg.

Ironside og Formanden fra Kolding kørte 704,6 omg.

RC og Mugge kørte 664,7 omg.

Erik-Odder og HUGOHOE kørte 662,1 omg.

Das Gebruder og Kriller kørte 607,7 omg.


Vinderne.

Tak til folkene fra Taps, ikke mindst Holger, vi håber han har mod på at invitere næste år til Rebirth- Le Mans 1971, selv om der ikke er så mange FLY-modeller fra dette år, kan man jo forestille sig nogle ”spøgelsesbiler” f. eks. 70 modeller ,eller 1971 med andre farver.

Referent
Erik -Odder


Visse af kørene blev mistænkt for at benytte sig af "the Force" for at kunne holde tempoet på den krævende bane ...


Nogle af de HELT dyre pladser.


En fotograf, en mekaniker - og 2 skønheder.


Man ved det er et "Rebirth-løb", når de pusler med Coulthards McLaren inde ved siden af - og er det ikke Ron, vi aner i forgrunden ...

... Se i øvrigt masser af billeder på NeckCheese's uredigerede dias show:
http://home19.inet.tele.dk/ellekaer/Taps-LM02/default.htm