Reportager, Kolding 6 timers Classic

EN GYSER I KOLDING Fly-Classic 6-timers løb18/5-2002 KMRC Kolding

Løbet var udskrevet for Fly Classic biler efter de normale Kolding regler, dvs. ingen magnet, bly tilladt, frie dæk og fælge, original gearing. Det var tilladt at indsætte reservebil i tilfælde af totalt nedbrud. Der blev kørt 6 heats á 55 minutter med 5 minutters pause til baneskift. Der var ingen krav om hvor stor en procentdel hver kører skulle køre, hvilket enkelte teams udnyttede til at give deres bedste kørere forholdsvis lang køretid.

Tilmeldte hold:
Hold 1: Niels "Ironside", Kenneth Pedersen. Bil: Chevron, reserve Ferrari 512S.
Hold 2: Peter Web, Bianca. Bil: Porsche 908/1 spyder
Hold 3: "Neckcheese Racing" - Peter "Tobak", Niels "Neck", Jan Juul. Bil: Porsche 908/2 Flunder Kurz
Hold 4: René, Fætter Martin. Bil: Ferrari 512S
Hold 5: Finn, Mureren. Bil: Ferrari 512S
Hold 6: Erik Odder, Dan, Daniel. Bil: Ferrari 512S, reserve samme.

Jesper Formand var oprindeligt også tilmeldt, men måtte på forhånd udgå pga. tyndmau.

Klubben bød på kaffe og rundstykker 8.30 og der var derefter fri træning indtil starten klokken 10.00. Startrækkefølgen blev afgjort af en 2 minutters kval., hvor Mureren allerede viste form ved at køre hurtigste tid, en uskik, han gentog flere gange i løbet af dagen. Der var dog lagt op til en spændende dyst med flere kørere i topform.

Løbet
Peter Tobak fra Neckcheese Racing lagde hårdt ud med at vinde første heat med fem omgange ned til hold 5 med Mureren og hold 1 Med Ironside/Pedersenpå tredjepladsen. René havde overladt bilen til fætteren, da han pludselig skulle hjem og lægge tag (!). Fætteren var ikke så hurtig som René - også kendt som Den Alvorlige Mand - så holdet sakkede en del agterud, indtil René kom tilbage og fik hentet lidt ind på konkurrenterne.
Mureren bed fra sig og sørgede for (ved at udnytte de manglende køre/hviletidsregler maksimalt) at Neckcheese-holdets føring ikke blev kritisk og resten af løbet udviklede sig til en sand gyser, hvor de to hold skiftedes til at vinde heats, men med Murerens hold 2 en anelse foran. Murerens makker Finn var klart ikke så godt kørende som Mureren og kunne oftest ikke følge trop med de hærdede(hærgede) gutter fra Neckcheese Racing, der vanen tro var yderst stabilt kørende. Både Mureren og Renés Ferrarier var lynhurtige, men Neckcheese's Porsche måske var knap så hurtig, men til gengæld uhyggelig stabil og velkørende.
Dagens rekord i afkørsler og reparationer blev sat af Odder-teamet, hvis begge Ferrarier havde en meget lav formkurve og som måske skulle have været pensioneret sidste efterår. Erik og ikke mindst de to unge gutter tabte dog ikke modet og kæmpede en brav kamp, men var chanceløse, ikke mindst pga. materiellet.

Midtvejs var mønsteret klart : Mureren/Finn i spidsen med en føring på 18 omgange foran Neckcheese og endnu længere ned til René/Fætter Martin, hvor René med stabil kørsel havde henvist Ironsides Chevron til en fjerdeplads. Web og feltets eneste og dermed kønneste kvindelige deltager, Bianca, var stille og roligt sejlet agterud, efter diverse tekniske smådefekter. Motoren var også begyndt at gå langsommere - en skæbne, der også overgik Ironsides Chevron, hvorfor han og Pedersen valgte at sætte reservebilen ind. Det viste sig at være en god disposition, da denne var mærkbar hurtigere. I femte heat fik "troldmanden" Niels "Neck" fat på Webs bil og udvirkede mirakler, så bilen spandt som en nybagt killing og slyngede slidbanerne langt væk. I samme heat udvirkede Tobakken mirakler ude på banen og halede voldsomt ind på Murerens hold, således at der kun var en forskel på 9 omgange mellem de to førende, da sidste heat blev skudt i gang. Det mest imponerende var faktisk at både Tobak og Mureren kørte på de relativt svære yderbaner. René havde konsolideret tredjepladsen med mere end 70 omgange ned til Ironside og Pedersen, med familien Web og Odder-teamet på de sidste pladser.

Sidste heat blev en klassisk gyser med Jan Juul og Mureren kæmpende side om side det meste af tiden. Mureren virkede uvant presset, mens Juulen var kold som en jomfrus røv. Murerens bil virkede ligeledes kamptræt, mens den Neckcheese-præparede Porsche spandt som om den lige var rullet ud fra Werk 1 i Weissach. Det forlød dog også i pitten at bilen var præpareret med det seneste produkt fra Neckcheese Enterprises: Yellow Snot Smierkäse - en high tech silikoneprodukt, der smører hvor det gør godt. Onde tunger mener dog at produktet indeholder en høj andel af naturlige talgprodukter udvundet fra overfladen af mandlige kønsdele, men det er klart nok ikke videnskabeligt bevist. Tilbage til løbet: Ironside var også stærkt kørende i slutspurten og endte som toer i heatet efter Jan Juul, men foran Mureren, der var klart mærket af den hårde kamp. Finn havde fået overladt bilen en meget kort overgang, da Murerens nerver skulle dulmes med en smøg, men måtte vige pladsen, da Neckcheese var kommet betænkelig tæt på i de samlede stilling.

Trods heatsejre i de sidste to heats lykkedes det ikke for Neckcheese at hente Murerens hold, som vandt med kun 4 omgange efter 6 timers intens kørsel. Renés hold kom på tredjepladsen, men var 80 omgange bagude. Ironside, Web og Odder sluttede feltet af i den rækkefølge.

Der var god rødvin til de tre bedst placerede, men klubben burde tillige have sørget for Diplomer til minde om et godt og spændende race.

Omgange pr. heat
Hold 4 Hold 5 Hold 3 Hold 1 Hold 2 Hold 6
Heat 1 235 263 268 246 238 188
Heat 2 242 258 252 254 220 209
Heat 3 256 260 260 240 238 193
Heat 4 254 266 249 207 216 184
Heat 5 245 261 270 212 229 205
Heat 6 248 253 258 256 210 190
Total 1480 1561 1557 1415 1351 1169
Placering 3 1 2 4 5 6