Reportage Ikast 100 km. Proslot Alfa 156 Endurance



Af: Henning Smed

Fredag aften lidt før 20.00 og det første hold ankommer til Ikast 100. 4 tyske gutter fra Hamborg, som glæder sig til at prøve kræfter med NNSR's Carrera-bane, men som også godt ved, at de kommer i menneskehænder! Efter 3. pladsen til NNSR (+ Jan Trælast) ved 24-timers løbet på Nordheidering skal der tages revanche fra dansk side. Og alle 3 danske hold må siges at have en chance.

Der går da heller ikke 10 minutter før gæsterne føler sig frem på den - for dem - særdeles glatte bane. De første omgange ser ikke overbevisende ud, men hurtigt begynder tiderne at synke og bortset fra en kort pause til en gang aftensmad, så trænes der ihærdigt resten af aftenen. Ja, faktisk til klokken 3 om natten, blev det senere afsløret. Banelokalet blev nemlig også brugt til overnatning - og når nu banen lige var der, såååååå........

Men til selve dagen. HELE dagen, for for at aflive 100 kilometer med en miniracer, skal der altså bruges den pæne del af en dag, når opvarmning og trimning regnes med. Der sker meget i løbet af sådan en dag, hvorfor det ikke er muligt at huske detaljer til et egentligt løbsreferat. Derfor følger nu en lang række brudstykker fra den spændende dag:

Syvsoverne - efter nattens træning (og et par øl) var det ikke let at få liv i tyskerne.

Bilerne - var et nyt bekendtskab for alle. 4 ProSlot Alfa'er, som blev udleveret ved lodtrækning klokken 9 om morgenen. Så var der 3 timer til at få sagerne til at køre ordentligt og ikke mindst til at sikre sig, at de hang bare nogenlunde fornuftigt sammen.


Der blev makket, afprøvet, limet, limet, limet ...


Carpo føler sig ikke helt tryk ved mekanikken

Opsætningen - meget bly? Lidt bly? Hvor skulle blyet placeres? En ting var alle dog enige om: Der skulle bruges meget lim!

Kvalifikationen - mon ikke tyskerne havde trænet rigeligt i nattens løb? Drivers Club satte sig tungt på Pole Position.


"Die Proffi's von Deutsland" havde selvfølgelig teamtrøjer !

Starten - himmel og hav! Er det et sprint over 10 omgange, vi har gang i? Alle flyver afsted, kører helt til grænsen, spænder i kroppen og glemmer både at trække vejret og at blinke med øjnene. Det holder ikke hele dagen igennem.

TV - var naturligvis til stede for at følge "den største motorsportsbegivenhed i hele regionen". Godt med en presse, som evner at sætte tingene i perspektiv! To mand kom lidt før starten klokken 12 og forlod os først igen ved 3-tiden. Anstrengelserne blev vist samme aften i Midt Vest til stor jubel!

Føringen - gik i første omgang til det tyske hold, men efter en 30 kilometer var det kombinerede NNSR/Trælast hold kommet i omdrejninger og langsomt men sikkert blev føringen erobret. Lidt tekniske problemer satte tyskerne yderligere tilbage og kastede dem lige i gabet på det nordjyske hold, som længe holdt andenpladsen.

Spændingen - lå til sidst i kampen om andenpladsen. Nordjyderne bed tappert fra sig, men de havde en reparation hængende over hovedet, da deres Alfa midt i løbet mistede et forhjul. Udskiftningen gav det tyske hold et lille forspring, som de mod slutningen ikke tillod nordjyderne at køre ind.

Uheldene - regnede (som sædvanligt) især ned over GT-racing. Tabt forhjul, dårlig motor og ikke mindst en bil, som udviklede en forbløffende evne til at vende 180 grader og køre den modsatte vej. Jo - det er sandt! Det var et stunt, som kunne tage livet af enhver opmærksom påsætter. Ikke mindst da Steen præsterede at lave en dobbelt 180 graders vending og køre videre.

Chocket - at møde en modkørende Steen! Det er ikke for racere med et svagt hjerte!

Resultatet - hjemmesejr!!! Retfærdigheden skete fyldest.





Naturligvis står der på vores bil, hvem der kører den !




Drivers Club fra Tyskland havde gudhjælp'me været ved at smelte bly så det passede optimalt i bunden !! - Bemærk også den ikke ubetydelige mængde gummi der afsættes i løbet af 98.7 km.




4. pladsen, Østjyske GT-Racing - problemer en masse, og 88.2 km.




3. pladsen, den Nordjydske sammenslutning, 98.5 km.




Nr. 2, Drivers Club, Tyskland - 98.7 km.




De bedste !, NNSR/Trælasten, 100 km, tibagelagt på 9 timer 38 minutter og 15 sekunder.



Slutteligt en tak til løbets sponsorer !