FLY Front Cup, Sæsonen der gik

Så gik den sæson!.

FLY Front Cup Cirkuset har været rundt i regionen. Mesteren er fundet, præmierne er vundet. Dette er en reportage fra een der var på stederne mens det alt sammen skete.

Første løb i serien blev henlagt til NNSR's bane i Ikast. Reglementet tillod optimering af køreegenskaberne med bly, og op til løbet blev der eksperimenteret og makket i den midt-øst-nordjyske region. Det viste sig at være ikke-så-enkelt-igen at få en FLY Frontmotor racer til at køre optimalt. Til stoe overraskelse for mange af os, var vægt over bagakslen ikke nødvendigvis af det gode. På trods af at motoren var fortil, var der stadig rigeligt med grib i FLY dækkene.
Hvordan gik det så, her kommer rapporten fra Ikast:

Så oprandt dagen hvor verdens første danske afdeling af FLY Front Cup skulle afholdes. Det viste sig at blive et hyggeligt bette arrangement. Billedet taler desværre ikke helt sandt, 9 kampklare ambitiøse (enmands)teams havde lagt vejen forbi Ikast, den lørdag morgen. Et absolut skuffende fremmøde (ambitionen er et deltagerantal på ca 15), som helst ikke skulle være symptomatisk. Optimismen kan man have i at rigtig mange har ytret interesse for serien, men netop denne dag skulle alle noget andet, eller var syge. Eksempelvis måtte den ene af de to grundlæggere melde afbud pga et bryllup (og så var det ikke engang hans eget, vattet siger jeg bare - tsk tsk). Der var i øvrigt blandt både de ikke-fremmødte og de fremmødte stemning for at nogle af FFC løbene bliver lagt fredag aften istedet for lørdag, så det er muligt et par løb bliver flyttet en dag frem - hold øje med udviklingen, her på siden !!.

Nå, nok pylren om bryllupper og sygdom, vi der var der havde en kanon dag.
Seancen blev startet med masser af kaffe og rundstykker, og derefter var det tid for opsætning af biler. En af hjørnestenene i FFC er netop at man har mulighed for at optimere sin bil ved at lægge vægt i den - og det blev der eksperimenteret meget med den dag, og der var åbenbart mange forskellige udmærkede løsninger. Dan Mosgaard udmærkede sig med dagens tungeste bil, 119 g. vejede hans Lister-Jaguar, til sammenligning vejede Torbens Panoz (gl model) sølle 78 g. Bilerne endte på henholdsvis 4. og 2. plads, så helt tosset har ingen af delene været.

Klokken lidt i 10 gik så den egentlige start på løbet så. Også her er FFC en fornyelse, idet der køres i enkelte heat af 25 omgange (ca. 5 min.), herefter får vinderen 3 point, 2'eren 2 point, 3'eren 1 point, og endelig gives et point for løbets hurtigste omgang. Et regneark sørger for at alle kommer til at køre lige mange gange på alle baner - beklageligvis kan det ikke sørge for at alle kommer til at møde alle, og (når der kun er 9 deltagere) ejheller for at man ikke møder den samme i alle sine heats. Det var lidt en bet for stakkels Jimmy (og Gasolin har da også lavet en sang i den anledning ?!?), der fik bank af Karsten i næsten alle sine heats. Og når vi nu er ved det: Karsten (dvs. jeg !, red.) var suveren dagen igennem, Den blå Marcos kørte måsen ud af bukserne på de øvrige deltagere hvilket man også kan få syn for på log-filen over dagens løb (kan downloades fra FLY Front Cup, Resultater). Sjovt nok viser log-filen også at de fleste satte deres allerbedste omgang på rødt spor, en yderbane - tankevækkende.

Der blev kørt i 3 runder, sådan at alle var på alle spor 3 gange. Der blev hele dagen igennem leveret flot ræs. Ud over Karstens flotte præstation (som vi jo har været inde på) skal da også nævnes at det var dejligt at se Dan Mosgaard tilbage i international racing i god form, at Peder Broe havde en flot debut på Kilderingen (nr. 5), at Jan Juul gjorde den af Henning leasede Panoz LMP ære, at når Eriks Corvette kørte, stod forhjulene om ørene på os - Erik holdt dog humør og hoved højt, og forbedrede sine tider dagen igennem, at det var dejlig at se at finaledeltagerene kørte i 4 forskellige modeller, at hele løbet blev afviklet i en rigtig go atmosfære.


4 der var med til debutten


Og således spændte det af i Ikast.
De 4 biler i den rækkefølge de kom over målstregen

Resultat

Placering Navn Mesterskabs Point Bedste omgangstid Bil
1 Karsten O. Frederiksen 15 11.101 (blå bane) Marcos 600LM
2 Torben Andersen 13 11.487 (rød bane) Panoz GTR-1
3 Jan Juul 11 11.937 (rød bane) Panoz LMP-1
4 Dan Mosgaard 10 11.393 (rød bane) Lister Storm Jaguar
5 Peder Broe 9 11.820 (gul bane) Panoz LMP-1
6 Jimmy Ekfeldt 8 11.733 (rød bane) Lister Storm Jaguar
7 Flemming Sørensen 7 12.465 (Gul bane) Chevrolet Corvette CSR
7 Michael Blæsbjerg 7 12.006 (hvid bane) Panoz LMP-1
9 Erik Mathiasen 5 13.255 (gul bane) Chevrolet Corvette CSR

Næste afdeling foregik i Ålborg, og her kom vi op på de forventede 15 deltagere. Det var en godt arrangemant, der denne gang var henlagt til fredag aften. Dette kunne lade sig gøre takket være konceptet med at ingen har ret meget over 100 km til baneanlægget, og der ikke er flere deltagere end som så - vi begyndte at føle vores ide trods alt var OK.
Reportage fra Ålborg:

Så oprandt den længe ventede dag, hvor 2. afd. af FLY Frontmotor Cup skulle løbe af stablen. Efter den lidt træge start med 9 deltagere, var det dejligt at se ikke mindre end 15 slotracere denne fredag aften i EUROSCALE ÅLBORG/Jimmy's lokaler. Efter min mening er 15 mennesker noget nær det optimale for et fredag-aftens-arrangement. Alle får kørt en masse, ingen kommer til at vente for længe på at skulle ud at køre igen, og man er færdig inden næste morgen Ålborg-gutternes (ene, de har gudhjælp'me 2!) bane er en Scalextric/SCX bane på ca 30 meter, i et skiegodt layout. En meget hurtig bane, med en del mellemlange langsider, men også med et par "dumme" sving, hvor man skal helt ned i 1'ste for at komme rundt. Dørene blev åbnet kl 17, hvorefter man havde 2 timer til træning og opsætning af bil inden selve løbet gik i gang kl 19. Forbløffende mange troppede op allerede kl 17, og der blev testet og snakket en masse. Stemningen i FFC er heldigvis sådan, at der ikke er nogen, der sidder og er hemmelighedsfulde omkring hvordan de har sat deres bil op - alle er åbne, og er man ikke erfaren i hvordan vil placere sit bly, er der masser af råd (nogle gange modstridende) at hente.

Mens der var opvarmning, var der også en grad af opvartning, thi indbefattet i de 50 kr. startgebyr var også chips og et stykke pizza. Flemming V. havde efter sigende gjort et stort stykke arbejde for at finde frem til den bedste frost-pizza, og de var forbløffende nok også rigtig gode (Joe&Giovanni's American-style). Hele aftenen kunne man i øvrigt købe øl, vand, slik, og sandvich'es til fornuftige priser - god service, Ålborg!

Efterhånden som heat'ene skred frem, bliv det klart at: 1) der var en tendens til man kom til at møde de samme flere gange, 2) at Torben var nærmest uovervindelig, 3) at det var trals for dem, der fik fornøjelsen af Torben gang på gang. Race-manager programmet er nu under videre udvikling, men faktisk er det ikke så enkelt at strikke noget sammen der er både sikret mod uretfærdigheder, og samtidig ikke tildeler heat efter et tilfældigt system. Af personer kan man fremhæve René, der kørte Euroscale på turneringsbasis for første gang - han forbedrede sig kraftigt aftenen igennem, og både Viperen og René var egentlig ganske godt kørende sidst på aftenen. Endelig er Erik Matiasen også ved at komme efter det med de små biler, ved stabil og koncentreret kørsel fik han tiltusket sig en del point i løbet af aftenen. Grundlægger Carsten "Carpo" Poulsen (hvor kommer dog "Carpo" monstro fra !?!), skulle ikke til bryllup denne gang, og kørte en 3. plads hjem, med en Viper med lys - et flot syn, der må efterhånden formodes at komme flere lysende biler.

Hen ad kl. 23 havde vi fundet vinderne, som fik overrakt diplomer, pokaler, Caps fra Bridgestone, samt for Torbens vedkommende, også en sportstaske fra Bridgestone. En hyggelig aften var slut, og ide'en med aftenløb viste sig lykkeligvis at være en succes - det blir næppe sidste gang. Tak til Jimmy for lån af hus, og resten af klubben for god behandling. Håber vi alle ses i Randers til januar.


Dejligt der var lidt flere deltagere i Ålborg..


Smækker Viper med lys.

Resultater

Placering Navn Mesterskabs point Bedste omgangstid Bil
1 Torben Andersen 15 9.648 (rød bane) Panoz GTR-1
2 Peter Broe 13 10.226 (gul bane) Panoz LMP-1
3 Carsten Poulsen 11 9.943 (hvid bane) Chrysler Viper GTS
4 Karsten O. Frederiksen 10 9.822 (gul bane) Marcos 600LM
5 Flemming V. Nielsen 9 10.145 (gul bane) Panoz LMP-1
6 Henning Smed 8 9.916 (gul bane) Panoz LMP-1
7 Flemming Sørensen 8 10.364 (gul bane) Lister Storm Jaguar
8 Jimmy Ekfeldt 6 10.158 (gul bane) Chevrolet Corvette CSR
9 Frank ? 5 10.210 (gul bane) Lister Storm Jaguar
10 Kim S. 5 10.301 (gul bane) Panoz GTR-1
11 Tonny Jacobsen 3 10.371 (hvid bane) Chevrolet Corvette CSR
12 Erik Matiasen 2 11.007 (rød bane) Chevrolet Corvette CSR
13 Allan Jensen 2 10.689 (gul bane) Marcos 600LM
14 Leif Christensen 0 10.909 (rød bane) Chevrolet Corvette CSR
15 René Sørensen 0 10.717 (rød bane) Chrysler Viper GTS

3. Afd fandt sted i Randers. Denne gang blev løbet holdt en lørdag. Op til dette løb kom der en regelændring, der tillod at man anvendte Slot.it hjul, aksler, og gear. Dog stadig med FLY-dæk, naturligvis. Nogen syntes det var en god ide, andre at det var en katastrofe at lave regelændringer midt i serien. Om ikke andet fik tiltaget manges øjne op for Slot.it's produkter.
Reportagen fra Randers:

Lad mig starte med at beklage det forsinkede referat fra FLY Front Cup i Randers. Ikast 100 løbet tog en del af den stakkels Redakteurs kapacitet. Nu er det her imidlertid, skrevet frit efter den Alzheimer-light ramte hukommelse.

Randers-banden Når man drager til Randers for at køre ræs, drager man samtidig til Randes for at få en gang gedigen baghjul. Meget har de skumle personager deroppe i tidens løb fundet på, for at forhindre den blomstrende talentmasse i dansk slotracing i at få sit gennembrud, også i Randers. Hvem husker ikke det første GT-løb i Randers, hvor man skulle vide hvor på langsiden, man skulle lette gassen, for at vognen ikke skulle lave en Mercedes (flyve!, Red.). Året efter var det bare sving-kombinationerne der var uretfærdige. Derfor var det med bange anelser at vi den januar lørdag drog mod Randers for at køre FLY Front Cup, hvad havde de fundet på denne gang?. EN TRÆBANE SEKTION, gudhjælpme !! - med kobber folie som leder. Hvad har man så ud af de møjsommeligt indopererede magneter i bunden - uanstændigt. Nå, som et plaster på såret havde de lavet om på de væmmelige sving-kombinationer, og langsiden var pæn og jævn. Til Randers folkenes store ærgelse blev træ-sektionen imidlertid hurtigt rigtigt populær. Et stort blødt sving, med varierende radius, så svinget ligesom lukker op ud mod langsiden - kanon!!. Når alt virkede kunne man lave de vidunderligste powerslides ud på langsiden - ja, det vil sige Redaktørens Marcos valgte at bruge træsvinget til at se hvor højt bagenden kunne hoppe op, og om det var muligt at splitte gear og kardan ad, hvis man forsøgte sig med lidt gas .... men de andre havde det sjovt, ku jeg se.

Ikke desto mindre var det som det plejer, det var umuligt at hænge på de hurtigste af de lokale. Som noget nyt kunne Carsten Andersen ikke medregnes i gruppen de hurtigste af de lokale, og redaktøren havde den fornøjelse at give ham baghjul på hjemmebane (med ca. 30 cm). Hvad der er galt med Carsten vides ikke, men mon ikke bygningen af Spurveringen fjerner lidt af fokus'en fra denne sæsons løb. Anyway, lad os nyde det, så længe det står på.

Gruppen af hurtige talte især Erling og Mogens, men også Søren Hansen var hurtig i sin Panoz, der var lakeret Saleen-kobber-metallic, holdt i en nyskabende hammerlak finish. Som dagen gik, var der imidlertid ikke tvivl om at det ville blive enten Erling eller Mogens der skulle vinde. Det nye medlem i Randers (og spitzenreiter), Torben Andersen, døjede dagen igennem med den gamle Panoz, der bl.a. glimrede ved at knække kardan-fjederen, så en 5. plads ku' det blive til denne gang (he he). Carsten Andersen, gjorde det som før nævnt ikke godt den dag, men det gjorde hans bil dælme heller ikke. Hvad den mand ikke limede og skiftede dagen igennem. Ny motor, der døde vist også en kardanfjeder for Carsten, bøsninger forlod deres holdere - egentlig må hans 6. plads ansees for godt gået. Også Carsten Poulsen havde det sjovt den dag - det vil han sikkert også mene, nu han har fået det lidt på afstand. Det endte med at der blev sat en Panoz ind, istedet for den voldsomt problemramte Viper.

Efter dagens mange heats, viste der sig point lighed mellem Karsten O. F. og Torben, og en kort omkørsel faldt ud til KOF's fordel. Det skal ikke være en hemmelighed at jeg i finalen klart gik efter 4. pladsen. Mod de 3 Randers-hajer var det nok det mest ambitiøse man kunne tillade sig. Imidlertid ville Mogens' kardanfjeder det anderledes, og relativt tidligt i løbet holdt Mogens stille på langsiden, med temmelig store problemer i transmissionen. Erling høvlede derudaf, og Søren høvlede lidt roligere derudaf, og jeg høvlede ikke derudaf - så resultatet blev: Erling, Søren, KOF, og stakkels Mogens.

Alt i alt en hyggelig dag, og en dejlig dag for FLY's reservedels produktion. Hvorfor alle biler just den dag begyndt at falde fra hinanden vides ikke. Er de ved at være slidte?, var det de mange Volt, ad libitum, der findes i Randers?, ga' vi den simpelthen for meget gas den dag?. Holder bilerne i Odder?.
Vi får se ...


De barske og toptrimmede vogne holder klar til start
Holder den pressede mekanik mon hjem ?

Resultat

Placering Navn Mesterskabspoint Bil
1 Erling Jensen 15 Panoz GTR-1
2 Søren Hansen 13 Panoz GTR-1
3 Karsten Frederiksen 11 Marcos 600LM
4 Mogens Hjelesen 10 Panoz LMP-1
5 Torben Andersen 9 Panoz GTR-1
6 Carsten "RC" Andersen 8 Lister Storm Jaguar
7 Henning Smed 7 Panoz LMP-1
8 Jimmy Ekfeldt 6 Chevrolet Corvette CSR
9 Carsten Poulsen 5 Chrysler Viper(udg.)/Panoz LMP-1
10 Flemming Sørensen 4 Lister Storm Jaguar
11 Jan Juul 3 Chevrolet Corvette CSR
12 Erik Matiasen 2 Chevrolet Corvette CSR
13 Otto 1 Chevrolet Corvette CSR
14 Tommy 1 Chevrolet Corvette CSR
15 Leif Christensen 0 Chevrolet Corvette CSR

Så kom turen til sæsonens, og seriens, sidste løb. Det var, da vi startede i 2001, bestemt ikke meningen at FFC skulle være en een-sæsons-forteelse. Imidlertid greb fremkomsten af Slot.it's universalbund, som begge arrangører er blevet helt pjattede med, forstyrende ind. Grunden til at FLY Front bilerne blev valgt til serien i tidernes morgen var dels at de var utroligt flotte, og kørte på en godmodig måde. Nu viste erfaringen at jo, de måske godt kunne sættes op til at være godmodige, med med en anden vægtfordeling fik man en bil der var let til frygtelig hysterisk, men til gengæld også uhyggelig hurtig. I Ikast er denne sæsons hurtigste tid sat af en FFC-Panoz (Henning Smeds).

Slot.it bunden kører lige præcis så godmodigt som Jeg og Carsten ønskede FFC-bilerne gjorde, og samtidig kan man anvende alverdens karosser, så de flotte FLY karosser næste år kan få selskab af lækkerier fra f.eks. SCX, Scalextric, Ninco, Top-Slot, Carrera, og hvad folk ellers får op under neglene af rariteter.

Nå, først skulle vi lige ha fundet vinderen. Odder-afdelingen:

Løbet i Odder var et fredags-aften løb. Jeg troede det var onsdag og lørdag aften folk ikke havde tid til at køre slot-race, men denne fredag var der godtnok mange der heller ikke havde tid!. Sølle 7 mennesker var dukket op. Der i blandt dog begge de potentielle vindere. Der var i stillingen 1 point til forskel mellem Torben på 1ste pladsen, og KOF på 2. pladsen. Som aftenen skred frem viste det sig dog at KOF var røv og nøgler den fredag aften - og det var Marcossen i øvrigt også sku jeg hilse og sige.

Uheldige Mogens fra Randers fik endelig sin sejer, efterfulgt af Torben, og C. Poulsen, der med en 3. plads kørte sig ind på en 3. plads i den samlede stilling. Henning var sidste mand over stregen i finalen. Finalen var i øvrigt ualmindelig spændende, og det forekommer mig at alle undervejs prøvede at være forrest.

I løbet af denne aften blev der også trukket lod om mange af de præmier, som vores sponsorer havde udlovet i løbet af sæsonen. En Jägermeister Capri fra www.Slotcars-online.dk, og en V12-29k motor, bagaksel og dæk fra Scaleracing.dk, der ud over var aftenens pokaler fra Bazar Aloy i Spanien, og mesterskabs pokalerne venligt sponsoreret af FLY fabrikkerne dem sjel.

Alt i alt en god afslutning af serien, omend jeg kunne unde lidt flere at ha' oplevet det.


De 4 finalebiler fra Odder. Som altid et smukt syn.


Serievinderne: Torben Andersen, flankeret af hans knapt så kendte brødre, Sigvald og Vilhelm

Resultat af FFC. Odder 2002:

Placering: Mesterskabs Point Kører: Bil:
1 15 Mogens Hejlesen Panoz LMP
2 13 Carsten Poulsen Chrysler Viper
3 11 Torben Andersen Panoz GTR
4 10 Henning Smed Panoz LMP
5 9 Karsten Frederiksen Marcos 600LM
6 8 Erik Matiasen Chevrolet Corvette
7 7 Flemming Sørensen Lister-Jaguar

Mesterskabsstillingen

Placering Navn Mesterskabspoint
1 Torben Andersen 48
2 Karsten Frederiksen 45
3 Carsten Poulsen 29
4 Flemming Sørensen 26
5 Mogens Hejlesen 25
5 Henning Smed 25
7 Peter Broe 22
8 Jimmy Ekfeldt 20
9 Erik Matiasen 17
10 Erling Jensen 15
11 Jan Juul 14
12 Søren Hansen 13
13 Dan Mosgaard 10
14 Flemming V. Nielsen 9
15 Carsten RC Andersen 8
16 Michael Blæsbjerg 7
17 Kim Sørensen 5
17 Frank Rask 5
19 Tonny Jacobsen 3
20 Allan Jensen 2
21 Niels Otto Andersen 1
- Leif Christensen -
- René Sørensen -