Slot-race på Le Mans'k

Vel hjemkommet fra Le Mans, kunne Henning berette om (blandt andet) sit besøg hos den lokale slot-klub:

Af Henning Smed

Lad mig sige det med det samme: De drenge går op i det!!! Alle billederne er af 1:24'ere på nær 2 som er en Carrera 1:32 og en Ninco BMW. Dem kørte de også med i en "fri" klasse (de var heldigvis høflige nok til ikke at brække sig af grin, da jeg fortalte om, hvad vi var nået til i vores frie klasse, KOF) (ahøemm, nok om det!, Red.).


Nå, men de små 1:32'ere er naturligvis udrustet med lys, som det første. Bemærk også quick-release systemet på bagakslen - det tog få sekunder at skifte en bagaksel, og den blev bare siddende hvor den skulle!!! BMW'en blev kun samlet med en skrue - igen for hurtig service. Mange af de andre detaljer kan i måske gætte jer til ved at studere billederne, men lad mig nævne at BMW'ens karrosses højde over banen kunne justeres med 4 micro-mini skruer - typisk frihøjde på en jævn bane var 0,4 mm (!!!!!!), men der kunne jo være baner, hvor det var nødvendigt at skrue den lidt op.

I 1:24 anvendes et plafit-chassis (Whitepoint flexede for meget og så ville bilerne steppe med bagenden - især hvis man brugte tunge plast eller resin-karosser i stedet for de lexan-karrosser som WP selv laver - lyder det bekendt???) Karroserierne kunne være Tamiya sæt - meeeen de lavede jo ikke så mange modeller, så i stedet var de begyndt at støbe deres egne karosser, hvilket de var lidt stolte af. Audien var et af de første forsøg og jeg må nok sige, de havde noget at have stoltheden i. Hækvingen er iøvrigt fjederophængt, så den vippede bagover ned ad langsiden = mindre luftmodstand :-)

Derudover blev der også kørt med Corvette, Panoz, BMW LM, Porsche WSC, Mercedes CLK - alle malet som en autentisk racer, det krævedes i reglementet. Hammerflotte var de - især med lys på. Jeg blev iøvrigt meget duperet af, at Panozen og BMW'en også havde udstødningsflammer: En orange lysdiode i udstødningen, som blinkede når bilen bremste - kanonfedt!!!!

Nævnte jeg håndspeederne? Fuldelektroniske, naturligvis - "gir let ½ sekund pr. omgang". Så vi kunne måske nok få vores sag at se til - jeg kunne jo forestille mig, at en DK-bil ville blive specielt til det formål med mekanisk håndspeeder. Meeeen, så skal vi nu heller ikke føle os mere slået, for jeg lånte naturligvis en bil og kørte en 10 omgange. Hvor ejeren selv køret 8,1 sekunds tider kørte jeg umiddelbart 8,3, så køremæssigt ka' vi godt være med :-)Nyd nu billederne - det var iøvrigt en rigtig flot bane. Med lysende spornumre, så man kunne finde sporet i mørke.




Audien vendt på ryggen, så der er udsyn til Plafit chassiset


De flotter baner