Findes der alligevel en Slot Car Gud foroven?

Eller: Sølvpilene 2. epoke, vol. 2

Af Holger ”Slaasshh” Thor

Undskyld den lidt blasfemiske overskrift, men når I har læst efterfølgende, håber jeg, at I forstår hvorfor, jeg mener, at himmelske magter må have haft en finger med i spillet.

Sidst i maj var fruen(!) og jeg en tur på Nürburgring for at se F1. F1 er altid en mega oplevelse, men i år kom der ekstra krydderi på. Det var nemlig 50 år siden, at Mercedes Benz vendte tilbage til F1 med deres Mercedes W196. Dette jubilæum blev fejret behørigt på Ringen, idet Juan Manuel Fangio´s originale Reims vinder fra 1954 blev hentet ud fra Stuttgart museet, støvet af og tændt op. Med Pace Car piloten Bernd Mayländer ved rattet blev den så fyret af over tre runder. Mere turde man fra officiel side ikke udsætte klenodiet for. Men det var også nok. Sikke en lyd og sikke et syn!


Mercedes W196 i levende live på Nürburgring 2004 - Jeg vil godt ofre mig, hvis Holgers Frue ikke vil med næste gang.

Nå, tilbage til vores miniatureverden. I mit allerførste vintage indlæg til KOFs pev jeg over, at den fantastiske Mercedes W196 til slot car brug til dato kun var blevet produceret af Märklin. Men nu har det lille, spanske firma Cartrix pludselig og ganske uventet kastet en lille limited edition perle af en model på markedet. Og faktisk ikke kun én, men hele to, idet artikel nr. CT0910 henfører til Juan Manuel Fangio´s #10 VM vinder fra 1955, og artikel nr. CT0911 er Stirling Moss tilsvarende racer med #6.

Modellerne bliver leveret fastskruet på en lille, klar platform, isoleret af en fint forarbejdet støvklud og emballeret i en smuk tin æske med påskriften ”Grand Prix Legends”. Æsken kan efterfølgende med fordel bruges til reserve- og vedligeholdelsesdele eller madkasse.


Sølvpil incl (sølv) madkasse.


Den er da nydelig !!

Bilerne er meget konservativt konstrueret, uden nogen moderne finurligheder eller dikkedarer, og deres banepræstationer svarer til forventningerne til sådan en cigarformet bil på relativt smalle dæk. Kørerfigurerne er desværre kun halvfigurer, men detaljeringsgraden som helhed er relativt tilfredsstillende. Og Fangio og Moss er malet individuelt, så det er ikke kun startnummeret, der er forskellig på de to udgaver. Cartix fætrene må dog have fået en hjerneblødning midtvejs under produktionsfasen, idet bilerne er monteret med magnet. Den er dog relativ nem at fjerne. Alt i alt en nydelse for kendere og vintage enthusiaster. Men dyrk selv billederne.


W196 sammen med nogen af vennerne - eller hvordan var det nu det var ?

Desuden medsender jeg lige et billede af Carrera´s Mercedes 300 SLR, det skylder jeg fra den oprindelige artikel.


Mercedes 300 SLR

Som en lille appetitvækker har Cartrix i æsken vedlagt en lille folder, der under overskriften ”Grand Prix Legends” ud over Mercedes´en viser flg. formelræsere:

Alfa 157

BRM 25

Gordini T2

Lancia D50

Ferrari 555

Talbot Lago

Maserati 250F

Vanwall 1958.

Hvis alle disse perler fra halvtredserne kommer i to kørerkombinationer, så skal jeg have omlagt prioritetslånet i huset!

Nu venter jeg så på de to Scalextric nyheder C.2551A og C.2552A, der dækker Juan Manuel Fangios Maserati 250F og Stirling Moss Vanwall, begge fra det tyske Grand Prix i 1957. Disse to modeller kommer efter sigende til at sprænge alle rammer omkring detaljeringsgrad, ægte egerfælge, hel kørerfigur m.m. Men mere om dem, når de er på gaden. (hvilket vi ser frem til, red.)

NB! Der går rygter om, at Randers gutterne har gang i en løbsserie med disse halvtredser perler. Ifølge vandrørene har Mogens produceret en række modeller med resin karrosseri og metalbund. Er der ingen, der kan lokke Mogens til at fortælle lidt om det her i mediet? Og hvad med billeder? (Redaktionen vil stille og roligt gå i gang med at manipulere Mogens til at lave en artikel - hav tålmodighed.
Samme redaktion er i øvrigt indehaver af en smuk BRM fra Mogens' ganske lille og meget eksklusive serie !!)