Firstdrive:

Ninco CART.

Beskrivelse:
Det er pudsigt med de forskellige producenter. Nogle, som FLY, kommer med et spændende program for hvad der vil komme det næste års tid (hvorefter bilerne kommer i løbet af de næste 3-4 år !), andre kigger knapt så langt frem - men har en smule mere styr på virkeligheden. Ninco, derimod, har det med at der lige pludselig popper noget op, som man aldrig har hørt om.

Sådan gik det også denne gang (for mig i hvert fald) Personlig havde jeg ikke bidt mærke i at der skulle komme nogen CART's fra Ninco, men andre har vist vidst det i et stykke tid ...

Er det så noget der dur ?
Tja ! - hvad skal man sige. Bilen er nydelig, uden at være ekstraordinær. Finishmæssigt ligger den nok tættere på Scalextric's CART biler, end på deres flotte Formel-1'ere. Anyway, har man købt den for at bruge den på en racerbane er finishen god nok. Konstruktionen ser for mig ud til at ligge ret tæt op ad Nincos F1'ere. Medstyrende forhjul, fælge der tydeligvis er lavet af plastik, og en lak og detaljefinish der er rimelig. Motoren er den NC 5, som der sidder i det meste der kommer fra Ninco i øjeblikket - en rigtig god motor.

På banen
Hvordan kører skidtet så?. Faktisk har jeg kun prøvet bilen med magnet, men det er efter min mening også sådan en formel(agtig) vogn skal køres. Det ser lidt naturstridigt ud at komme sejlende rundt om hjørnerne i sin CAT - synes jeg. Sammenlignet med sine konkurrenter fra Scalextric, går det ikke så frygtelig stærkt. Magneten er en lille rund een, i forhold til Scalextric's brede flade. Samtidig er magneten placeret midt mellem akslerne, istedet for umiddelbart foran bagakslen. Egentlig skulle man tro at denne konstruktion ville være en smule mere tilgivende end den Scalextric anvender - det er den bare ikke. Katastrofegrændsen er lige så knivskarp som på Scalextric, det går bare langsommere - hmmm.

Motor og gear lyder sundt, og aksler og hjul virkede på mit eksemplar til at være pænt lige og runde, så alt i alt virker nincoen som den skal, men der skal makkes en del, hvis man vil følge Scalextric-bilerne.

Konklusion
Ninco står efter min mening med en udemærket bil, som må forvente at få det svært. I betragtning af at Scalextric kan levere stort set lige så pæne, og bedre kørende CART's for ned til 15 £ (Pendle - Der er en del penge at spare, ved at købe sit Scalextric i udlandet) sammenlignet med de 28 £ (Pendle) eller 328 kr (Slotcars-online) skal have for en Ninco. Yderligere kan man, i modsætning til Ninco, få reserve-body-parts fra Scalextric, hvilket bilernes kørestil gør ganske relevant. NC5 motoren er helt givet bedre og dyrere end Scalextric's motorer, men det kommer der lissom ikke alverden ud af. En stor fordel ved Ninco er dog det mere beskedne strømforbrug, så sidder du derhjemme med en stuebane med en lidt lille strømforsyning, kunne Nincoen faktisk godt være rigtig relevant, men det er efter min beskedne mening også den eneste grund til at vælge Nincoen.

Endelig vil jeg da sige, at er man til uden magnet på sine skærmløse, kunne billedet godt ske at vende.


Nydelig ser den jo ud - faktisk må man nok indrømme at ophavet er kønnere, end Europas F1'ere.


De medstyrende forhjul er efter min mening ikke nogen genistreg. Det går i stykker, og har ingen virkning, og man kan kun se hvor fedt det ser ud i langsom gengivelse.


Røv ! - ja jeg går ud fra en CART ser sådan ud bagfra.


Set i stilstand ser det godt ud med de medstyrende forhjul. Spoileren ligner noget man, hvis man var rigtig rigtig uheldig, kunne komme til at køre af. Tampoprintene ser som i kan se fine ud.