FLY's fantastiske speeder

Af: KOF

Nu ved jeg godt at jeg tidligere har været liiiige lovlig positiv overfor nye speedere. Jeg tænker her på Parma EC, som ved første bekendtskab virkede revolutionerende, men siden hen viste sig at være temmelig svær at trimme ind til en del baner og spændinger, men om ikke andet var revolutionerende i sit antal af måder at gå i stykker på ..

Med FLY's sædvanlige kvalitetssans, skulle man umiddelbart mene at en speeder fra deres side, ville være et bekymrende tiltag. Nu har FLY imidlertid valgt at producere en normal og konventionel speeder med en go gammeldags modstand i. For dog at lave en krølle på spøgen har de udviklet et bremsekredsløb, som findes i Pro udgaven af deres håndtag. Kredsløbet er ganske finurligt (læs: Redakteuren kunne ikke helt lure hvordan det virker) Ideen er at lave en spænding der er lavere end 0 volt (altså minus). Det gør man ved hjælp af faktisk en hel del komponenter. Så vidt jeg kan greje har man en kreds der laver jævnspændingen om til vekselspænding, hvorefter man kører det ind i en ganske lille trafo, ensretter det igen, og endelig vha en kontakt kan bestemme om den genererede spænding skal have samme eller omvendt polaritet af banens spænding. Speederen er så kablet sådan, at den hjemmelavede strøm tilsluttes banen, når man slipper triggeren helt (altså bremser) - lidt langhåret, eller hvad ??.

Udover det spookie bremsekredsløb, byder speederen også som noget nyt på justerbar fjederspænding. Man kan med et "hjul" placeret bag til på speederen justere om triggeren skal gå let eller stramt. Personlig er jeg mest til letteste stilling, men den er også helt fin. Skulle man ønske en hårdere eller lettere triggergang, end det er muligt at justere sig til, kan man købe både en strammere og en slappere fjeder, ligesom FLY i øvrigt fører et stort set komplet lager af reservedele til speederen. Udover de nævnte gadgets er FLY's speeder som sagt ganske konventionel. Der kan leveres modstande i 25, 45, og 60 Ohm.


Sådan ser de ud, FLY's speedere - henholdsvis udenpå og indeni. Bemærk den solide konstruktion, som trigger og modstand sidder i - en god stabil løsning.


Hvis man nu forsigtigt går ud fra at det særlige bremsekredsløb relativt hurtigt futter af, og ikke betragter den justerbare fjeder som egentlig epokegørende, hvad er det da der berettiger overskriften FLY's fantastiske speeder?

Det er at selve speederen er skidegodt lavet. Det med at lave noget der ser godt ud, har FLY altid kunnet, og det gælder også for denne speeder. Desuden er den utrolig lækker at røre ved. På en eller anden måde er man lidt i tvivl om hvorvidt speederen er gummi beklædt - det er den ikke, men plastikken er helt ualmindelig lækker at røre ved. Selve triggeren er rent faktisk beklædt med hårdt gummi, og ergonomisk er håndtaget næsten perfekt - det ligger lige som det skal i hånden, samtidig af at man har en god følelse at kvalitet. Endnu vildere er det, at kvalitetsindtrykket holder sig, når man kigger på indmaden i speederen. Trigger og modstand sidder i en støbt metalholder, der virker solid og god. En FLY detalje er dog, at splitten, som triggeren en monteret med, sidder for løst, og gerne vil arbejde sig delvist ud at triggeren, så denne kommer til at sidde noget leddeløst. Det er dog ikke værre, end man kan udvide splitten en smule i enderne, og så er det problem løst.


Den uheldige split, som i alle de håndtag jeg har haft med at gøre, gerne vil forlade sig plads. Klumpen der sidder på gevindet, holder fjederen, så ved at dreje på det store hjul, kan man justere fjederens stramning.

Som med alle speedere jeg kender, er det også en god idé, at ofre lidt tid på at optimere gliderens vandring over modstanden på FLY håndtaget. Glideren behøves ikke at trykke så hårdt, og man kan evt. også give modstands trådene en ganske let slibning med meget fint sandpapir - men så er man også rigtig godt kørende.

Jeg har prøvet FLY's speeder, både i Pro udgaven, og i standard udgaven, og desuden har jeg selvfølgelig været ved at bygge både diode og transistorregulatorer ind i den. Erfaringerne siger at håndtaget er rigtig godt at holde ved, og giver en god kontrol. Triggervandringen er måske lige i det lange, men sådan har jeg det med næsten alle speedere. Går det een på, kan der nemt korrigeres for det på FLY'en, ved at lime en lille plade eller lign. på stoppet for triggerens tilbagetræk, så triggeren ikke kommer helt så langt ud i stopposition - bremsen virker fint alligevel.

Hvad så med det fantastiske bremsekredsløb? Jo, det virker i hvert fald. Med polariteten vendt, så motoren får strøm den gale vej ved bremsning, får man eddermame stoppet. Det er muligt at justere bremseeffekten, og med max bremse på (hvorved knappen løjerligt nok skal drejes mod minus ??) decideret bakker bilen, når den ikke kører fremad !. En så kraftig bremse er nok lige i overkanten, og hvis man ikke skal få en hakkende kørsel, skal man nok lige træne disciplinen. Med en noget mindre aktiv bremse, vil jeg helt klart mene at der er en fordel i kredsløbet. Bilen stopper markant hurtigere, end med normal bremse, men det føles stadigt naturligt at køre med. Nu har det jo været sommerferie, og banen var støvet, og jeg har ikke hængt mig så meget i tiderne - desuden har jeg kun prøvet Pro speederen med modstandsregulering, så hvad der er vundet i nedbremsningerne, har sikkert i nogen grad været sat til på selve styringen af bilen - men under alle omstændigheder tankevækkende. Hvis man vender polariseringen er det til gengæld som at køre Saab 96 med friløb og ingen bremser - og så skal man altså tage fart af i god tid inden svingene !!. Det er tilsyneladende ikke muligt at indstille håndtaget til at bremse ligesom et normalt håndtag. Enten bremser man MEGET, eller også bremser man LIDT.


Det fantastiske bremsekredsløb - lidt stumper, skal der da til at lave nummeret !

Monteret med Redakteurens hjemmefusk, er FLY speederen rigtig god, og jeg vil mene at den decideret kommer op på siden af Parma PLUS. Ergonomien er faktisk bedre, og kvalitetsfølelsen er faktisk lige så god. Eneste anke er at der ikke er separate kontakter for bremse og fuld gas, som der er i Parma PLUS, men i vores Euroscaleverden er det sku lige meget - der løber ikke flere ampere, end man sagtens kan overføre dem via gliderarmen - og vil man bygge det om til træbaneræs, laver man sikkert relæer tæt ved tilslutningen til at klare opgaven alligevel.

Som jeg ser det, kan man for nuværende købe et håndtag til ca. 250 kr, som tenderende til udkonkurrerer et 400 kroners Parma PLUS. FLY's speeder er efter min mening det mest seriøse fabrikken endnu er kommet med. Det er fantastisk som grundlag for ombygninger, og som en almindelig modstandsspeeder fungerer det også ypperligt. Til prisen på omkring 250 er de direkte konkurrenter RedFox og Parma ECO, og de når ikke FLY til sokkeholderne.

Til slut kan man så filosofere lidt over, hvad man mener om introduktionen af den aktive bremse. Egentlig vil jeg håbe at kredsløbet futter temmelig hurtigt af, og viser sig ikke at du i længden. Med opfindelsen har FLY i hvert fald brudt en barriere, som jeg måske ikke selv synes er så synd at bryde. Man kan sige at den første barriere blev brudt med indførelsen af elektroniske håndtag, men de gør dog ikke andet end de konventionelle håndtag - bare bedre. FLY går med bremsekredsløbet ind og aktivt ændrer på de muligheder køreren har for at optimere sin kørsel ... og når man har sagt aktiv bremse, er der ikke lang vej til at sige aktiv fuld-gas, sådan at man ved fuld gas faktisk tilfører motoren flere volt, end der er til rådighed på banen - og hvad med en form for antispin, man kunne sagtens lave en styring der ikke accelererede motoren hurtigere end som så, for at minimere hjulspind - det har eksisteret længe i R/C.

Desuden synes jeg det er et problem, at FLY'en ikke kan bremse konventionelt, når den har indbygget bremsekredsløbet. Jeg tror at mange vil forbyde den aktive bremse indtil videre - i hvert fald gør vi det i SLEMC, og så kan man lige pludselig ikke bruge sit FLY Pro håndtag, uden at skulle til at ændre på det.



Et FLY håndtag, når det er bedst - ombygget til Dr. Karsten drift !