Test, FLY BMW 3.5 CSL '76

Af: KOF

Så kom den endelig, den legendariske "Batmobil" fra BMW. Jeg kan huske den fra min barndoms bilkort, hvor jeg allerede dengang faldt pladask for den. Den så satme rå ud, med sin dybe dybe frontspoiler og diverse spoilere andre steder, og helt dårlig var den jo heller ikke at have på hånden. Om det faktum, at den med lidt god vilje kunne minde (en lille smule) om en hårdt pumpet udgave af familiens Printz 4, havde noget at sige, skal jeg ikke udtale mig om - Anyway, siden den gang, fra før Brian og Wolla, har jeg haft et blødt punkt med BMW'er, og ikke mindst de ældre modeller.


Dejlig !!!

Derfor er det da herligt, at FLY efter 2-3 års forsinkelse været så venlige at sende den helt rigtige model på markedet (og der kommer nok en 2-3 stykker mere jeg bliver nødt til at købe).

Sådan en ny FLY er jo ikke det billigste nu om stunder. Over 400 kr i England - plus porto. Så kan man jo med rette forvente at få en kvalitet ud over det sædvanlige - og det er der sikkert også nogen der gør !! - dog ikke denne redaktør, man ved nemlig bedre !

Det første man bemærker, når man står med kassen, er at bilen er lige så dejlig, som man forventede. Det andet at den står en smule skråt i kassen. Ikke sådan skråt på en kæk eller smart måde, men skråt på en måde der antyder, at een eller anden i FLY-kasse-støbe-afdelingen har måttet give rundstykker på et tidspunkt. I betragtning af at FLY's produkter egentligt egner sig bedst til at blive i kassen er det jo lidt en skam - nå, min skal ud at køre, så pyt med det ....

Vel ude af kassen, får man syn for at BMW'en er meget detaljeret. Selve kabinen er naturligvis fuld, og også utrolig detaljeret - i slotrace-øjemed latterligt detaljeret, men uomtvisteligt er bilen kanonflot. Hvis man ikke vidste det, ville man antage at det var en stand-model i den bedre ende.

Hvad så med det mekaniske??.
Tjoee - det er faktisk blevet bedre. Da jeg stod med bilen i hænderne første gang, stod jeg sådan lidt uden at tænke over det, og drejede baghjulene frem og tilbage. Det fik kardanen til at springe op af sin holder !!!!.
Jeg havde nu tænkt mig at lime den alligevel, og bilen skulle jo åbnes alligevel for at få magneten ud. Bortset fra den lille detalje med kardanen, var alt andet faktisk OK. Der er et enkelt baghjul der slår en smule, men dem skal jeg nu hurtigt få gjort runde. Noget andet er at FLY ikke har ofret en eneste dråbe olie på deres BMW. Så vil du køre med din BMW, så lim kardanens bøsning, og smør bilen igennem inden du sætter den på banen, så er der gode chancer for at skidtet vil holde. Min BMW har vel kørt alt i alt en ½ times tid, og det virker som om tandhjulene stadig er gode venner. Faktisk forventer jeg at bilen mekanisk nok skal holde rimeligt, efter de forebyggende indgreb

På vores Carrera bane kører bilen faktisk rimeligt - lige ud af kassen. Bevares, det er ingen SLEMC-racer, men den er slet ikke så ringe. Jeg er sikker på at når jeg får slebet baghjulene runde, og evt eksperimenteret lidt med noget vægt, skal Bimmeren nok blive en værdig konkurrent til Capri og Lancia fra samme serie (som vi kører lidt ræs med, her på Århus-egnen).
Egentlig har jeg ikke så meget at sige om køreegenskaberne. De er OK, og det ville være urimeligt overfor FLY at insistere på at bilen skulle køre som en hard-core racer. Den kører tilstrækkeligt godt til at man kan få masser af sjov ud af den i det rette selskab. Den har ikke nogen åbenlyst håbløse tendenser, såsom altid at ignorere at vejen drejer, eller hele tiden bruge det som påskud for at vælte.

Konklusion:
FLY BMW 3.5 CSL er ikke den optimale slotracer. Der har ikke været nogen revolutioner hos FLY siden sidst, og set som slotracer er bilen ikke de små 450 kr den koster værd. På den anden side er den meget flot og detaljeret, og set som stand-model, som man ret nemt kan rigge op til ræs er der ikke så meget at brokke sig over. Desuden har jeg meget tilovers for FLY pga de modeller de vælger at bygge. Jeg synes generelt, det er nogle fede biler, de vælger at bygge modeller af, og vil man køre med dem - ja så må man jo holde sin kæft og gøre det der skal gøres for at de kommer til at fungere.



Dejlig !!!



Dejlig !!!



Dejlig !!!



En ret detaljeret bund !!. Bemærk de tværgående vanger for og bag motoren, og det føntører-baserede bremsekøle-system



Mildest talt detaljeret interiør. Fuld instrumentering, og lækkert rat med BMW-logo i midten - bemærk at læderet rynker, hvor egeren går ind i ratkransen - grotesk !!!



BMW 3.5 CSL sammen med en af sine venner fra dengang