Test, Autoart Lamborghini Murciélago

Af: KOF

Egentlig var det slet ikke meningen at jeg ville lave en test af min nyindkøbte Lamborghini fra Autoarts. Holdningen var at den skulle af med hatten lisså snart den kom inden for døren, og så ellers bygges om til næste sæsons SLEMC bil.

Det var faktisk også i gang med at ske, men jeg faldt lidt for den lidt sjove og sirlige måde den var skruet sammen på, så det endte med at bilen forbigående blev skruet sammen igen, for lige at få syn for hvordan så'n en Lambo gjorde det på plastikskinnerne.

Nu véd man det jo, men jeg vil tillade mig at mene, at selvom man ikke gjorde det, kan man godt ane at bilen af bygget af et firma, der primært laver standmideller. Der er noget sirligt over måden bilen er bygget på, og lakeringen er påfaldende pæn. Uheldigvis er der dog stadig et eller andet, der råber at bilen er i 1:32 og bygget i plastik. Jeg kan faktisk ikke sætte fingeren på hvad det er, men fornemmelsen er der. Nå, ikke noget man bemærker, når den kommer ræsende forbi - alt i alt en OK finish. Hjulene er usædvanlig flotte, og oven i købet også runde. Interiøret er også pænt, og oser på en eller anden måde også af standmodel, lige som det faktum at der ikke er en chauffør monteret. Autoart har i øvrigt valgt at skrue interiøret fast - ikke set før. En anden ting der ikke er set før, er at taget faktisk er en del af ruderne, forstået på den måde, at ruder og tag et støbt i et stykke klart plastik, der så er malet, der hvor taget er. Dette betyder med andre ord at vi har med en decideret malet karosse at gøre - ikke bare plastik med klar lak ovenpå. Til gengæld er det ret besværligt, hvis man vil male bilen i en anden farve, så skal man til at dække ruder af ...


En nydeligere kabine er sjældent set - og uden mand !

Alt i alt virker karosseriet ganske velkonstrueret, men også ret tungt - dybest set nok bedre til en standmodel.

Chassiset virker grundliggende til at være rigtig godt lavet. Lambo'en er en 4WD'er. Det kan man mene om hvad man vil, selv synes jeg egentlig jeg har haft mere besvær, end glæde af 4-hjulstrækket i de biler jeg har haft med 4WD. Hos Autoart er det lavet ved at motoren trækker på forhjulene vha en kardan, på samme måde som en Fly Front motoriseret bil trækker på baghjulene. Den mekaniske konstruktion viste sig dog at være mere robust, end FLY's, da jeg ikke skulle til at lime i den halve time jeg kørte med den originale Lamborghini !.

Til slut kan nævnes at der på Carrera-vis er en kontakt, der vender strømmen til motoren, sådan af bilen kan køre hvad vej man nu måtte ønske. Endelig er bunden udstyret med en fjedrende styretap, der samtig også er fjederpåvirket, så den altid peger ligeud når den ikke er i sporet - igen, en sober og nydelig konstruktion. Lys er der også på, dog ikke af typen der holder strømmen, efter man har sluppet gassen. Forlygterne er goe nok, baglyset kunne ikke imponere mig.



På banen:

Det første man ligge mærke til, er en infernalsk larm. Autoart har ikke fundet det nødvendigt at smøre bilen nogen steder overhovedet. Det gjorde jeg til gengæld. Efter at have smurt bilen godt igennem i samtlige bøsninger og tandhjul, kvitterede bilen med at lyde som en turbinedrevet symaskine. Faktisk er det nok noget af det som jeg har testet, der har lydt sundest ud af æsken (altså efter smøringen).

Motoren er på linie med de gængse FLY og Scalextric motorer - ganske passende. Til gengæld er dækkene relativt håbløse - standmodel-gummi - ku man fristes til at mene. I hvert fald var der ikke meget vejgreb på vores Carrera skinner, og det vil der næppe heller være på Scalextric Sport. Til gengæld ku jeg godt forestille mig, at det vil være ret passende på Ninco og evt SCX.

Om 4-hjulstrækket har en gavnlig, eller uheldig virkning er svært at sige. På Carrera skinnerne var det givetvis positivt at der var så mange hjul som muligt, der prøvede at overføre kraft til underlaget, og der va ikke nogen af de sædvanlige 4WD unoder, med at trække sig ud af sporet halvvejs inde i svingene. Når nu jeg har brokket mig over dækkene, skal der da i samme åndedrag siges, at bilen skam egentlig kører rigtig godt. Hjul og dæk er som sagt pænt runde, og bilen kører jævnt, flot, og rimeligt bredt, samtidig med at lyden er kernesund. Er du stue/hyggeracer, så køb 2, og mor jer kosteligt - det går ikke vildt stærkt, men det er sjovt. Konstruktionen er ganske tillidsvækkende, så bilen skal nok holde til mange uproblematiske kilometer.

Jeg har (selvfølgelig) kørt uden magnet under testen. Jeg har dog kortvarigt haft den på banen med magnet. Her kører den faktisk også rigtig godt. Med magnet er det muligvis en fordel at dækkene er så hårde som de er - men magnet er efter min mening stadig en misforståelse. Vil du køre fra de gængse modeller fra Ninco eller Scalextric, kræver det nok at der kommer bedre, i hvert fald bagdæk, på. Uheldigvis passer fælgene ikke til Slot.it's dæk, og heller ikke til Ninco - jeg har faktisk ikke haft mulighed for at undersøge om man kan mokke nogle Scalextric-dæk på - ellers må man skifte de flotte fælge.

Under alle omstændigheder er Autoart et frisk pust blandt slotrace bilerne, og i følge rygterne skulle de begynde at komme med 1:24 biler senere på året - og det glæder jeg mig i hvert fald allerede til at se hvad er for noget.