SLEMC, Tips&Tricks

For nogle er det ret nyt, at skulle til at fuske med at tilpasse et karosseri til en fremmed bund. Har man aldrig gjort i den slags før, kan det godt virke lidt uoverskueligt. Imidlertid kan de fleste mere end de tror (Spørg bare Carpo :-), og det er nu ret tilfredsstillende når man har fået strikket et eller andet sammen, der ser godt ud, og kører som em drøm.

Dette vil være et forum, hvor folk meget gerne må videregive deres erfaringer med SLEMC-bil-bygning (og andre gode råd). Til at starte med vil jeg skrive lidt om de modeller jeg kender til er blevet ombygget, og kategorisere dem som let (*), middel(***), eller kompliceret(*****).
Let, er når man bare kan montere bunden i de medfølgende holdere, som nemt lader sig lime på karossen.
Middel er når man skal til at skære lidt i karossen, eller så småt i gang med fusk.
Kompliceret er når det hele begynder at blive lidt - kompliceret, og et dremmellignende værktøj er uundværligt.

Hvad skal der til!.
Til ombygning af en let karosse kræves ikke ret meget. Sandpapir, hobbykniv, og sekund-lim, så er du kørende. Det svære her er at få bundens "tappe" til at være lige lange, og ikke gøre dem for korte. Jeg vil anbefale at i hvert fald tage det sidste stykke af dem vha sandpapir - og pas på med en skævbider!. I det hele taget er det alfa og omega at være omhyggelig når du limer holderne på.

Alternativ montage.
Enkelte karosser kan skrues på bunden, det er dog ikke en god ide, efter min vurdering. Løsningen er ikke så stabil, og servicevenligheden går fløjten.
På enkelte modeller er der ikke ret gode muligheder for at pålime de medfølgende holdere. Karossen kan have en kant, lige der hvor holderen skal sidde, eller simpelthen være for smal. Her kan man lave en monteringsplade istedet for. Man finder et passende stykke plastik, ca 1-2 mm (Fra en CD, en gammel radiostyret bil, hvad man nu har på lager), og borer et par 3,5 mm huller hvor tapperne fra bunden skal gå igennem. Nu har man en hel plade at lime, og en løsning der ikke fylder ret meget.

Dremmel
En dremmel (som er en lille meget hurtigroterende (Ca. 8-30000 o/min) boremaskineagtig tingest) er en herlig ting for den bare lidt makkesyge slot-racer. Drimmelagtige maskinerier fås til ca 150 kr incl det værktøj man skal bruge hos bl.a. Harald Nyborg. Jeg selv har købt min i Rema 1000 (?!?). De er ikke så gode som en ægte Dremmel eller Proxxon, der er de 2 "prof" mærker, og de holder sikker også kun 1/4 så længe. men ... for de fleste af os er det godtnok. De billige modeller kan i øvrigt sagtens bruge Dremmel&Proxxon værktøj. Vil man gerne ha den ægte vare koster det fra ca. 650 kr, og opefter, alt efter model.

Lim
Sekund-lim er slotracerens uundværlige følgesvend. Det har dog den uheldighed at det kun binder hvis de limede emner ligger helt op af hinanden. Samtidig skal man passe morderlig på at der ikke er klar plast (forlygter, ruder, den slags) i nærheden, thi når sekundlim hærder afgiver det nogle dampe der gør det grimme ved blank plast. Endelig har sekund-lim den egenskab, at det bliver 100% hårdt, og trods det limer frygtelig kraftigt, kan det godt finde på at løsne sig som følge af vibrationer.
Epoxy er en 2-komponent lim, der hærder 5 min - 24 timer efter man har blandet det, alt efter hvilken type man vælger. Det limer som bare fanden. Epoxy bliver ikke stenhårdt, men dog ret hårdt. Det har den fordel man kan fylde revner og sprækker op med det, og er derfor godt hvis holderne til bunden ikke kommer til at ligge plant op ad karossen. Mht blank plastic er Epoxy bedre end sekund-lim, men pas lidt på alligevel. Endelig en advarsel: Epoxy er noget giftigt lort, og man skal ikke dyppe fingrene i det - er man uheldig kan man udvikle allergi, og det betyder mere end at man ikke kan lime med epoxy mere, thi mange stoffer i hverdagen er epoxy-beslægtede, så .. ikke noget med at fuge efter med fingrene!.
Kontakt lim påvirker som regel ikke blank plast, desuden er det sagen, hvis man har en teori om at det kunne være hensigtsmæssigt at kunne fjerne det limede på et tidspunkt. Det limer ikke så kraftigt, som de 2 foregående typer, til gengæld beholder det en vis elasticitet i limningen. Jeg bruger det til at lime de dele af bunden, der skal med på karossen (typisk front og hæk) på med, samt affaldne spoilere, spejle mv. Det skader ikke at disse ting kan give sig lidt, så knækker de ikke så nemt.

Se iøvrigt også tekniksnakken om montage af Slot.it HRS i en Lister-Jaguar.

Nå, videre til bilerne, listet alfabetisk. Listen bliver selvfølgelig hele tiden længere, efterhånden som flere og flere kommer med deres erfaringer.
I den forbindelse en stor tak til alle der har skrevet - bliv ved med det !!!!. Har du lavet en ny model, eller har du tilføjelser til noget af det eksisterende, så SKRIV.




Audi R8R
Proucent: Carrera
Carrera har lavet en fin model af 1999 Audi R8R´eren. Selve karrosseriet er i den tunge ende, selvom det er en åben bil, men der er ingen tvivl om at denne bil vil kunne modstå mange crashes and trashes, med andre ord et robust alternativ til f.eks. SCX Audien.
Komplikationer: Ud over at sider, front og bagende fra den originale bund skal skæres fri og limes over på karroserriet skal du også lave en slids i interiøret, eller afkorte akslen på V12 motoren. Karrosset er også meget stift så der skal ikke være for meget længde på karrosseri holderne, ellers bliver det vanskeligt at af og på montere karrosen. Men der er god plads til kronetandhjulet og den færdige bil kører meget harmoniskt på en Carrera bane.
***


Audi R8
Producent: SCX
Audien er som sådan ikke kompliceret, men der er rigtig meget arbejde ved den. Bunden indgår for en stor del i karossen, hvilket gør en dremmel uundværlig
Komplikationer: Store dele af bunden skal skæres af denne, og limes på karossen, chaufføren skal have måsen fjernet operativt for at gøre plads til motoren.
***


Bentley Le Mans 2001
Producent: Carrera
Dette dejlige tyske ekse.. Ups, Engelske eksempel på at en konkurrencedygtig Le Mans vogn kan være uanstændig smuk, fås også i 1:32. Konverteringen til Slot.it baseret racer er ikke helt lige til, men resultatet bliver forrygende.
Komplikationer: Altoverskyggende problem er, at der ikke er plads til 28 tands kronhjulet i Bentleyens karosse, der er meget lavt bagtil. Løsningen er dels at slibe plads i karossen til kronhjulet (når du tydeligt kan se lys gennem karossen, der hvor du har slebet, er det passende - men pas på, går du igennem er det nærmest lidt trals), dels at slibe af kronhjulet, så diameteren bliver mindre (På den anden side, skal kronhjulet jo stadig gerne holde en løbsdag, så det er en balancegang). Man kan i øvrigt med fordel lade det neddrejede kronhjul stå for slibningen af karossen, da kronhjulets plastik er noget hårdere end karossen. På den måde blir der kun slebet, hvor det er nødvendigt. / Alternativt kan man vha en lighter og en passende genstand presse en boble op, hvor kronhjulet skal være. Så slipper man for sliberiet - til gengæld skal man passe på at der ikke går ild i skidtet.
Desuden skal bagende, sider, og forende af originalbunden flyttes over på karossen, og endelig skal der slibes en slids til motorakslen i interiøret.
*****




BMW LM '98
Producent: Ninco
Så blev vi så kloge!, '98 BMW'en kan sagtens laves om til en SLEMC-bil, og den gør sig rigtig godt endda.
Komplikationer: Der skal slibes i fronten, for at få plads til styretappen, en smule også i interiøret, og endelig skal der ændres på hækken, for at få ustødning og hækspoiler til at være der.
***


BMW M3
Producent: Ninco
Bimmeren er ret nem at lave, dog er det tilnærmelsesvist nødvendigt at have en dremmel. Bilen blir smuk og RÅ!
Komplikationer: Front og "bagdel" skal flyttes over på karosseriet. Der skal slibes lidt i frontspoileren fra original chassiset for at få nok luft mellem styretap og karosseri. "Bagdelen" kan skrues fast på karosseriet, hvis man fjerner skruehullet på MRS chassiset. Der skal laves plads i inteniøret til motoren. Ret enkelt at lave, dog nærmest kræves en Dremmel lignene ting! Man skal passe på ikke at tage for meget af køreren, så resultatet bliver æstetisk OK! Et sted på karosseriet skal der fjernes lidt (meget lidt) plast på siden af karosseriet for at få plads til en montagedims.
**


BMW M3
Producent: FLY
Fly's BMW M3 er en smule større end Nincos. Det betyder hjulene kan komme helt ind under skærmene.
Komplikationer: Fly'en kommer med en hel kabine (ret flot) - væk med den. Det nemmeste er at pille det hele ud, og skære instrumentbrættet, mand og stol af, for derefter at montere det på et stykke plast/papir/pap. Ellers ingen komplikationer, monterings anordningerne er nemme at lime på.
**


Callaway Corwette
Producent: Ninco
Den er ganske enkel at lave, inteniøret kan LIGE være der for motoren.
Komplikationer: Der skal fjernes lidt plast (meget lidt) på siden af karosseriet for at få monteret chassis montagedimserne. Front og "bagdel" skal flyttes over på karosseriet. "Bagdelen" kan uden problemer skrues fast på karosseriet. En bil der er lige til at gå til.
*


Chrysler Viper
Producent: FLY
Viperen er reelt for smal til Slot.it bunden. Sliber man af forhjulsophænget kan det dog med lidt god vilje skraldre an, men anbefalelsen er dog ikke ubetinget. Er trods alt SLEMC godkendt.
Komplikationer: Der skal slibes i interiøret, originalbundens front og hæk skal limes på karosseriet, reducering af forhjulsophængets bredde er nodvendig.
***


Ferrari 333 SP
Producent: Racer
Ferrari 333 SP fra racer er utroligt let at montere på HRS chassiset, eneste lille hage er at den færdige bil måske vejer lidt over gennemsnittet. Husk i øvrigt at et resin karrosseri skal skures godt med skurepulver før du går i gang med at male. Det gode ved Ferrarien er at den har kørt i et utal af dekorationer, desværre er decal udvalget ikke så stort endnu.
Komplikationer: Bagvingen skal limes fast på karrosseriet og der skal males, ellers ingen nævneværdige ting.
*


Ferrari 355
Producent: Proslot
Proslot Ferrarien er rimelig nem at gå til. Bilen er dog født med fuldt interiør, så her skal der fuskes. Som den eneste jeg kender til kan karossen skrues fast til bunden (kræver dog en lang skrue, og et afstandsstykke bagtil.
Komplikationer: Der skal ændres (meget) på det fulde interiør, bundens front og hæk skal limes på karossen, endelig bør der slibes af bundens forhjulsophæng, for at hjulene ikke går ud over skærmkanterne.
***


Ferrari 550 Maranello
Producent: Top Slot
Topslot Ferrarien er en umalet resine karosse, i superb finish. Rent tilpasnings mæssigt er Ferrarien nem, ruder og interiør medfølger i lexan, og kommer ikke i vejen for noget. Man skal dog gøre sig klart at karossen skal males (rød), og de medfølgende decals påsættes, hvorefter det anbefales at slutte med en gang klarlak.
Komplikationer: Ikke udover bemalingen.
*


Ferrari F50
Producent: Ninco
Har man en dremmel, er F50'eren ingen sag - ellers tar' det lidt tid.
Komplikationer: Front og hæk af den originale bund skal flyttes over på karossen, interiøret er en smule for lavt, så der skal slibes lidt af bunden (interiørets, altså), for at få plads til motoren.
**


Jaguar XJ220
Producent: Scalextric
Denne gamle slæde fås i et par nydelige bemalinger. Bilen er fra dengang der gik lidt plastik til at lave sådan en Scalextric-bil, og karossen er derfor ret tung.
Komplikationer: Der er ikke mange!, der skal slibes en smule i interiøret, og front og hæk skal flyttes fra bunden til karossen. Fastlimningen af montagedimser er nem
**


Joest Porsche LMP
Producent: FLY
Joest Porsche LMP´eren vandt jo Le Mans med Tom K. ved roret, og alene derfor beder den jo ligefrem om at blive bygget om til SLEMC. Men det er ikke et job for de svaghjertede!!! Bilen er alt, alt for flad i snuden til at der er plads til styretappen. Men med lidt tålmodighed og en lighter samt en cylindrisk metalgenstand, kan man forme en bobel som sørger for at styretappen går fri (Rent estetisk fremstår bilen stadigt meget flot og lever helt klart op til reglerne. Jeg brugte i øvrigt samme fremgangsmåde til at lave en bobel over kronetandhjulet på min Bentley, istedet for at slibe.). Når det er gjort er karrosen en af de nemmeste at montere HRS chassiser på. Total vægten på ekvipagen bliver ikke meget over 85 gram, så her er en bil med et sandt potentiale. På Vikings Scaleracing Clubs bane vandt denne bil vores første SLEMC test løb.
Komplikationer: Ud over boblen over styretappen - ingen!
**


Lister-Jaguar
Producent: FLY
Som næsten alle FLY skal man lave om på interiøret. Til gengæld er det udpræget nemt at montere holderne på karossen.
Komplikationer: Front og hæk af originalbund skal limes på karossen, inden man gør dette skal man dog have Listerens køler flyttet fremad for at give plads til styretappen, hvilket er "the tricky part" i dette projekt. Samtidig skal der slibes lidt af, hvad det end er for en køler, der sidder midt på motorhjelmen, for at styretappen kan dreje frit (ledningerne går imod). Endelig skal der ændres en del i interiøret.
*****


Marcos 600 LM
Producent: FLY
Marcos'en er efter min mening een af de fedeste karosser på markedet. Karossen er lige netop bred nok til at huse en Slot.it HRS, et andet problem er til gengæld højden!
Komplikationer: Marcosens største problem er at kabine og motor befinder sig samme sted, når den er konverteret til HRS-drift. Bilen er som bekendt meget lav, og det bedtyder at der skal ryddes gevaldigt op i interiøret fot at få plads til motoren. Hvis Chaufføren rykker helt ud til siden, og bliver lidt amputeret i den ene side kan der dog laves en nydeligt resultat - en dremmel-ting er temmelig nødvendig. Front, bagende, samt udstødninger skal flyttes fra bund til karosse - til gengæld er det rimeligt nemt at montere holderne til Slot.it bunden.
****


McLaren F1
Producent: Ninco
McLarsen er een af de nemmeste biler at konvertere. Interiøret kan være der, det er nemt at lime holderne fast.
Komplikationer: Bundens Front og hæk skal limes på karossen.
*


McLaren F1 Longtail
Producent: Top Slot
Longtail McLaren'en er en resine karosse, i flot finish. Man er nødt til at have en Ninco McLaren som donorbil, da ruder og interiør bruges fra denne. Endelig skal man være klar over at man selv skal male bilen og påsætte decals (husk at gi' klarlak bagefter)
Komplikationer: Ikke ud over at man selv står for finishen
*


Mercedes CLK GTR
Producent: Professional Scale Racing (Artin)
PSR er Toys'r'us's bud på en ordentlig racerbane. For så vidt OK produkt. Bilerne kører faktisk glimrende, ikke at det har betydning i konverterings-øjemed. Finishen er ikke fantastisk. Decals er klistermærker, men hvad får man ellers for en 100-kr-seddel, som bilerne er på bud til i øjeblikket (16/4-02). Yderligere har bilen den fordel at det er een af de biler der kan ombygges med sekund-lim, og en skævbider.
Komplikationer: Front og bund, der gudhjælp'me allerede er separeret fra resten af bunden, skal have lidt materiale slebet væk, for at slot.it bunden kan være der, lis'som der skal klippes lidt i interiøret - dog ikke selve kabinen.
*


Nissan R390 GT1
Producent: Teamslot
Teamslot Nissanen er i en sølle finish, på afstand dog fed nok
Komplikationer: Dele af bunden skal flyttes over på karossen.
***


Pazoz LMP-1
Producent: FLY
Det var først antaget at denne model ikke kunne konverteres, men det er nu blevet modbevist
Komplikationer: Dele af bunden skal flyttes over på karossen, motoren og manden vil gerne være samme sted. Er man omhyggelig med ikke at fjerne mere end højst nødvendigt af siddebrønden, og maler motoren sort, bliver resultatet dog forbløffende godt.
****


Porsche GT-1
Producent: Ninco
Porschen er ret nem at gå til.
Komplikationer: Porschen har en så smal talje, at der ikke er plads til de originale montagedimser, hvorfor man bliver nødt til at lave en plastikplade til dette. Originalbundens front og hæk skal pålimes karossen.
**


Porsche GT-1
Producent: Scalextric
Nem.
Komplikationer: I modsætning til søsteren hos Ninco, er Scalextric lidt mere "bred ned om" og kan benytte de originale montagedimser, Originalbundens front og hæk skal dog stadig pålimes karosseriet
*


Porsche GT-1 '98
Producent: Carrera
Nydelig finish fra tyske Carrera. Nem at gå til.
Komplikationer: For og bagende af originalbund skal limes på karossen.
*


Porsche 911 GT-1
Producent: GB-Track
GB-Tracks så glimrende version af GT-Porscherne. Pga sidewinder konstruktionen ikke så nem som de andre GT-1'ere. Se iøvrigt artikel om ombygningen på: http://www.smrk.webbyen.dk/ - Nyheder/Test
Komplikationer: Der skal klippes en del i interiøret, samt flyttes front og hæk over fra originalbunden. Endelig er siderne på FLY karossen ret bløde, så hvis man anvender metoden med at lime holdere til bunden på siderne af karosseriet, sidder bunden ikke helt så fast som på mange andre karosser.
****


Porsche GT3
Producent: Proslot
GT 3'erne fra Proslot er kendetegnet ved at være korte, lette, og brede. Vægten efter ombygning ender typisk på omkring 25-27 g.
Komplikationer: Der skal ryddes op i interiøret, og fastlimning af montagedimser er ikke helt nemt, alternativt er det muligt at benytte de originale skruehuller, dette kræver dog nogle lange skruer og afstandsstykker, eller at man forlænger "skruetårnene" (hvad skal man kalde dem ?!?) så de bliver ca. dobbelt så høje.
Et andet problem er at styretappen går så langt frem, at man må fjerne noget af frontspoileren - så her må man til at lave fikumdik, for at få det til at se pænt ud igen.
*****


Porsche 962
Producent: Scalextric
Porsche 962 som kørt helt frem til 1994 hvor den vandt Le Mans for sidste gang er som skabt til at blive bygget på en SLEMC bund. Hertil kommer at indtil flere decal producenter laver et utal af dekorations muligheder, check f.eks., Pato´s Place. Karrosseriet vejer ikke så meget og har gode flade sider til at lime chassis holderne fast på.
Komplikationer: Ingen ud over at man skal have fat i en bil hos Scale Models eller på eBay, prisen ligger omkring 300 til 350.
*


Saleen S7
Producent: Teamslot
Denne bil er utrolig nem at bygge om til SLEMC.
Komplikationer: Både front- og bagspoiler (dem under karosseriet) kan skrues på karosseriet efter de er blevet tilpasset HMS bunden.
Der skal fjernes lidt plastik bag køreren for at få plads til motoren, men det er en operation som kun kræver et ½ minuts arbejde med en Dremmel.
Det kan være lidt svært at få de originale chassis holdere til at sidde på karosseriet - men det er muligt! Overvej evt. at lave et alternativ monteringssystem.
**


Sauber Mercedes C9
Producent: Scalextric
Sauber Mercedesen kørte på Le Mans såvel som VM for sportsvogne frem til 1993. Og her kan det også kun siges at bilen er som skabt til SLEMC, den er let at montere på chassiset og den egner sig fortrinligt til et sæt Kelvin Light. Kørte egentligt mest som "Sølvpil" og er måske derfor lidt kedelig!
Komplikationer: Ingen ud over at man skal have fat i bilen second hand hos Scale Models eller på eBay. Prisen ligger også her på omkring 300 til 350.
*


Toyota GT1-NBW02
Producent: Proslot
Toyotaen der aldrig vandt Le Mans, men var så tæt på ...
Proslot Toyotaen er et af markedets letteste karosserier i hård plast, og ender efter ombygnng til SLEMC lige omkring de 25 gram, som er minimumsvægten.
Komplikationer: Montage af de forreste holdere til bunden er ikke nem da karossen har et ordentligt luftindtag her. En løsning er at blænde luftindtaget af, dette medfører så at karossen nødvendigvis skal males for at få det hele til at se ordentligt ud. Et andet problen er at fronten dels pga materialetykkelsen, og dels pga udluftningen fra de forreste hjulkasser er meget svag. En form for forstærkning anbefales. Endelig skal der typisk tilføjes 2-3 g strafvægt i denne karosse. Endelig skal front og hæk af bunden flyttes over på karossen.
Til gengæld er der lige nøjagtig plads til kronhjul og motor uden man skal modificere karossen til dette.
Se i øvrigt artiklen om ombygning under "tekniksnak", her på siden (kommer snart)
*****


Venturi
Producent: FLY
Venturien er som de fleste FLY'er ikke helt nem at gå til, men som de fleste FLY'er kanonflot. Karossen er lige i det smalleste til bunden, men det går lige netop. Den lidt smalle sporvidde har tilsyneladende ikke nogen forringende virkning på køreegenskaberne.
Komplikationer: Der skal laves om i interiøret, er dog ikke så kompliceret ved denne model. Front og hæk af originalbund skal limes på karossen, bundens forhjulsophæng skal slibes smallere, og endelig bliver man nødt til at lave en montageplade, istedet for at bruge de originale holdere til montage af bunden.
****