Spurveringen 24H 2003



Så sidder man her i Juli måned, og har endelig fået tid lyst og lejlighed til at kigge på et referat fra årets største slot-race begivenhed, Det traditionsrige 24 timers løb på Spurveringen i Randers.

I år var bilerne fastlagt til at være Ford GT40, prægtige vogne !!, sponsoreret af Scalextric i Danmark. Beklageligvis havde det ikke været muligt at skaffe 4 forskellige bemalinger (?!?), hvorfor feltet bestod af 2 GULF-GT40'ere, og 2 Røde. Anyway, stadig et dejligt felt. Bilerne var blevet tilsendt de forskellige hold en uges tid inden start, så vi kunne bygge lys ind i dem, og eksperimentere en smule med vægt. Der var dog strenge restriktioner for hvor man måtte placere vægten og lysanlægget. En detalje som denne redaktør havde overset, hvilket betød at vores bil blev disket 10 minutter før start fordi lysanlægget godt måtte ligge I kabinen, men IKKE bag kabinen, som vores gjorde, det gav 8 svedige minutter med en dremmel med det HELT store fræsejern - vupti var kabinensbagvæg væk, og lysanlægget nu inde i kabinen. Fræseren havde dog lavet lidt ravage i kabinen, så i 22. time måtte vi gå en hurtig tur i pit, for at fjerne det sæde der gik imod forhjulene !!!.

Koldingholdet havde også lidt problemer med lyset, der på trods den amerikanske bil, virkede til at være konstrueret i England, og monteret i Italien. Den røde GT40 brillierede hele løbet igennem med et skiftende antal lysende lygter, hvoraf en del blinkede istedet for at lyse, når der var lys - til gengæld havde kolding det meste af tiden de kraftigste baglygter. Baglys var ikke just hvad vi kunne lrale med på vores hold. Da jeg monterede det, satte jeg dioderne et lille stykke bag baglygteglasset, for at få et pænt ensartet lys fra baglygterne. Det lyste ikke vild meget, men så godt ud, og var OK. Imidlertid var baglygterne næsten gået ud, da vi skulle til at bruge dem om natten. Jeg fattede ikke en kæft, men der var lissom ikke noget at gøre ved det. Da jeg senere kom hjem, og skilte bilen ad, for at se hvor slidt det hele så ud, kom forklaringen: Hele bagenden var pakket til i dæksnulder, så dioden skulle lyse gennem en ½ mm dæk inden lyset nåede baglygten, hvilket ikke virkede særligt godt.

Bortset fra det, hvordan er det så at køre 24 timers løb med en Scalextric GT40?. HÅRDT!. Med magnet er GT40'eren måske en nem bil at køre med, men uden magnet skal der godtnok køres forsigtigt. Problemet er Scalextrics forbandede styretapsystem, der bevirker at bilen ikke kan skride ret meget, inden styretappen er drejet i bund. Når det sker víl bilen gerne vælte. Bevares, jeg tror vi allr kørte med andet fabrikat styretap, men de rammer jo det samme stop. Fordelen er bare at forbindelsen er bedre, end i scalextric's eget fikumdik.

Bagdækkene viste sig at holde fortrinligt, vi listede igennem de 24 timer på ét sæt, andre der kørte på lidt højere spænding, måtte bruge op til 3 sæt. Til gengæld for den gode holdbarhed kørte nye dæk ad H til, først efter et par timers slid, blev det rigtig godt.

Det skal til gengæld siges, at GT40'erne udover nævnte problemer klarede de 24 timer fantastisk godt. Ingen motorer eller gear døde, og kun et enkelt hjul eller 2 faldt af - FLOT. Sidste år skiftede vi Ninco bagaksler i et væk !!. Endelig vendede man sig til den lidt nervøse kørestil, og egentlig tror jeg de fleste af os kom til at holde af bilerne - men ku Scalextric da bare få lavet et ordentligt styretaparrangement....

Som noget nyt havde vi en VIP til at til at flage løbet i gang. Casper Elgaard havde nemlig lagt vejen forbi RC denne fredag aften. Det siger vi mange tak for, det gav det hele et næsten internationalt skær !!!. Det viste sig i øvrigt at Casper også havde en racerbane på loftet derhjemme. Du er altid velkommen i klubberne, Casper, når du engang bliver for gammel til at køre ræs med de store biler - men OK, det gør man jo vist ikke så'n liiiige....

En anden fordel ved at Casper havde sagt ja til at flage løbet igang, var at det også var noget nemmere at tiltrække lidt opmærksomhed fra diverse medier i området. Både lokalavisen, og TV2-østjylland kom forbi i løbet af de 24 timer- og havde vi ringet efter Billedbladet var de sku' nok også kommet !. TV2 sendte endda live fra banen fredag aften - cool. Opmærksomhed på vor herlige sport er altid godt!!.

Endelig skal sponsorerne da også have ros med på vejen - kig godt på billederne - der er faktisk en del kendte firmaer der er repræsenteret. Flere billeder og mere tekst kan i øvrigt ses i august 2003 nummeret af V-max, og på Euroscale Aalborgs Hjemmesidide

Nå, nu skal jeg ikke besvære med flere bogstaver, nyd billederne - venligst leveret af Henning Smed.



Briefing før start. Reglerne repeteres og vi er KLAR!.

Kort før løbsstart havde en sierra et grimt uheld ...

Neckcheese Racing inden start, til lejligheden forstærket med Fiduzo-Racing, og Scuderia Pooh (incl. logo) samt stardriverne PolPot og mr. Goodbottom. Fra venstre: Polpot, Mr. Neckcheese, Henning Pooh-racing, Don Fiduzo, og Poul Goodbottom.

VIP Casper Elgaard. Jan Neckcheese Juul holder i baggrunden øje med at alt går som det skal.

TV2 Østjylland - direkte !!.

RC på, live, fredag aften, primetime.

Casper Elgaard på, live, fredag aften, primetime.

Jo, den er god nok, en OB-vogn i RC's indkørsel.

Vores GT40, en af verdens smukkeste biler.

GT40 action !.

Flemsus "Julio Iglesias" Sørensen. Bemærk hvor elegant ledningen holdes ...

Efter 23 timer ser kørerne stadig friske ud - eller ...

Det er slut, RC flager selv af - Jimmy ville godt ha kørt et par timer til.

Mange af sponsorgaverne blev der trukket lod om. Flemsus fik en stilfuld gave fra Speedcolor lakering i Randers.

Mr. Neckcheese kunne med, som altid, stor stolthed overrække lidt Neckcheese produkter.

Nr. 4

Nr. 3

Nr. 2 - faktisk kan man godt se Poul Goodbottom bag pokalen,, hvis man kigger grundigt efter.

De lokale helte. I år lykkedes det for dem, men NÆSTE år får de baghjul...

Tillykke til Randersholdet - vi ku ikke hænge på i år.