European Plafit Championship 2004 - Le Mans

Af: Henning Smed

Det skete en stille aften i begyndelsen i slutningen af maj. Pludselig dumpede en mail ind på skærmen. "Der er en plads ledig i en racer på Le Mans - kunne du tænke dig at køre?" Hvad er der at betænke sig på i den situation? Ikke en brik - og her er historien om, hvordan det gik.

Løbet skulle køres fredag d. 11/6. Fredag? Yep, for det var dog ikke det "store" Le Mans, men i stedet European Plafit Championship, som køres på Le Mans Slotracing klubs bane midt i byen. Løbet holdes hvert år lige op til Le Mans 24 timers og trækker derfor deltagere fra vidt og bredt. Der køres i sagens natur med Plafit chassiser forsynes med hårde plast eller resin karosser af moderne åbne eller lukkede Le Mans racere i skala 1:24. Løbet er åbent for alle, men da det jo først er i denne vinter at denne biltype for alvor har fået fodfæste i Danmark havde der indtil i år ikke været dansk deltagelse. Det skulle der så laves om på!

Muligheden opstod fordi en belgier - Gert Klinge - havde besluttet sig for at stille op med en model af den Dome-racer som John Nielsen, Casper Elgaard og Hiroki Katoh deltog med i 2001. Men Gert havde ikke lige nogle medkørere parat og så opstod den ide, at det kunne være morsomt at have danske kørere på holdet ligesom i virkeligheden. Der gik ikke mange timer efter hans henvendelse var publiceret på scalerace.dk før 3 sjællændere havde meldt sig og holdet dermed var fuldt. Men et afbud et par uger senere bragte reserven fra Jylland på banen og vupti skulle undertegnede, Henrik Hassager og Peter Christensen forsvare de danske farver.

Det var med nogen spænding jeg svingede ind foran klubhuset midt i Le Mans. Hvem mon ham Gert var? Ingen af os havde mødt ham før, men det varede ikke mange sekunder før jeg var klar over, at han var vist go' nok. "You must be Smed - I am Gert," var der en der sagde næsten inden jeg var ude af bilen. Hmmmmm, jeg kørte jo i en dansk bil, så rent gæt var der jo ikke tale om - men hvordan kunne han være så sikker? Der var ikke andre danske biler på pladsen, så jeg kunne da lige så godt have været en af de andre. Men nej, Henrik og Peter var der allerede - kørende i en tysk Megane. De havde allerede underholdt hele selskabet med en drabelig - men sand - historie om Peters bil. Nedbrud, slæbning til værksted, nedbrud igen, nyt værksted, opgive - nej f..... nej, fat i udlejningsbil, fremme efter 36 timer - det var den korte version. Den lange kan altid leveres live ved kontakt til en af de to.

Gert syntes det var alle tiders, at vi var gået med på hans ide, men han måtte desværre skuffe os med, at Domen ikke var blevet færdig. Til gengæld havde han en reserve klar - en BMW. Men vi fik ham hurtigt på andre tanker. Op af tasken kom en lille gave, som vi havde organiseret. Man kunne jo ikke være bekendt bare at møde op og køre mandens bil sønder og sammen uden en lille smule kompensation, så vi havde organiseret et eksemplar af Tom K's Le Mans bog - den er jo meget praktisk med både dansk og engelsk tekst. Som prikken over i'et var den signeret af John Nielsen og Casper Elgaard, som jo netop havde kørt i "vores" Dome. Den gik rent hjem og Gert proklamerede (næsten højtideligt og med tårer i øjnene) at nu skulle vi køre Dome, koste hvad det ville! Kort tid efter lånte han BMW'en ud til et andet hold, så nu var der ingen vej tilbage.


Der manglede liiige lidt, inden Domen var som sit idol

Derfor var der behov for teamwork allerede inden starten. Der manglede en del arbejde på Domen og det skulle gøres alt imens vi også skulle have trænet på banen. Der blev arbejdet hårdt med fremstilling af alskens små stumper, inden vi tre danskere trak os tilbage ved et-tiden. Især Peter og Henrik lignede nogen som godt kunne bruge at sove lidt. Det tro da pokker efter deres tur.


Skørter og spoiler er klar.


Lys på vej.



Gert Klinge foretager de sidste justeringer.

Næste morgen var Domen parat. Gert og hans kone, Christel, havde arbejdet hele natten! Han med det tekniske og hun var blevet inddraget i dekoration af karossen. Christel havde gjort et godt arbejde! Domen var ikke let. Der var mange og store flader, der skulle dækkes med decals og det var første gang hun prøvede den slags. Det kunne man ikke se - resultatet var glimrende. Vi danskere var nu noget mere friske - til gengæld var vores kaptajn, Gert, noget mat i koderne.


Smuk, simpelthen !

Nu til banen! Det er en forrygende 8-spors træbane med form som et lidt fladtrykt 8-tal med et par ekstra sving i den ene ende. Sjov at køre på med nogle enkelte svære sving på ydersporene, som man dog ret hurtigt lærte at passe på. Træningen viste os, at der blev kørt stærkt! Omgangstider på lidt over 7 sekunder på en 40 meter bane er jo ganske pænt og personligt havde jeg det lidt svært ved at frigøre mig for hvordan den fine bil mon ville se ud efter et solidt klask i barrieren. Alligevel kunne vi danskere og vor belgiske chef godt køre tider på omkring 7,6-7,7 så vi kunne godt være med. Klasket i barrieren undveg vi - indtil videre!!!

Der var 9 teams til start og 9 forskellige nationaliteter repræsenteret - Holland, Belgien, Tyskland, England, Irland, Portugal, Spanien, Frankrig og Danmark. Hvert hold havde en 4-5 mand, så inclusive de franske værter i klubben (som ikke stillede et eget hold) var vi en broget flok på en 50-60 mand. Der var megen snak på tværs på trods af sprogbarrierer - utroligt som en fælles interesse kan knytte bånd.


De 9 teams - i kval-rækkefølge.

Tidtagningen skulle bestemme startopstillingen. Helt uden betydning, for i langdistanceløb betyder det ikke en brik. Men det var spændende at se hvor vi lå i forhold til andre. Vi blev 5'er - altså midt i feltet. Med 9 deltagere og 8 spor blev der kørt et rotationssystem, så et hold sad over efter hvert baneskift. I alt skulle der køres 3 komplette rotationer, så alle kom til at køre på alle spor 3 gange. Sidste rotation ville blive i mørke. Tidsmæssigt blev skemaet tilpasset efter antallet af hold - og også lidt efter hvornår alle hold var færdige med deres biler. Med så mange nationaliteter og lidt tilhørende sprogforviklinger fik vi ikke lige startet kl. 10 som planlagt. Men afsted kom vi og en komplet rotation blev sat til ca. halvanden time - lidt længere i mørket. Løbet blev altså omtrent et 5-timers løb - rigeligt til at lave mange ulykker.

Det var sjovt at studere de andre holds biler. De fleste havde mange forskellige med, så man kunne træne uden at slide løbsbilen. Mange var meget flotte og det var en skøn blanding af modeller af rigtige racere og fantasiracere. Dog var det sådan at langt hovedparten af fantasiracerne var meget realistiske. De kunne sagtens have været rigtige - ikke noget klatmaleri der. Der var også gjort meget ud af belysningen - lige lovlig meget efter min mening i visse tilfælde. Både ekstralygter og især interiørbelysning i en rigtig porno-lilla farve virkede noget overdrevet, men jeg skulle blive meget klogere.

Starten gik og vi lagde ud med at vores efterhånden noget klatøjede kaptajn fik lov til at køre en hel del i første rotation. Derefter forsvandt han ud i camperen til lidt tiltrængt søvn. Kort efter fik vi en stor lektion i, hvad der er meget, meget væsentligt når man kører med denne slags biler: KEEP OUT OF TROUBLE!!! Det er selvfølgelig ikke altid let og i vores tilfælde var det heller ikke selvforskyldt. Domen røg af på vej ud på langsiden og inden strømmen blev taget kom nabosporet drønende og KAPOW var langsiden fyldt med mange små stumper.

Den førhen så smukke Dome.

Den før så fine Dome var nu knap så pæn! Bagenden var skrællet for alt, hvad der bare var lidt spinkelt (det indkluderede den indstøbte styrtbøjle over føreren, så der havde været knald på). I det tilfælde var reglerne hårde: Bilen skal i pit og repareres, hvis den mangler væsentlige detaljer - faktisk hvis den mangler noget, som også vil kræve pitbesøg i virkeligheden. Dvs. ting som spoiler, lys og - ikke mindst - førerens hoved! Man har 5 omgange, hvor pitmandskab kan gøre klar - og så skal bilen af.


Vi fik heldigvis hjælp! Alle var meget hjælpsomme, så når et hold havde større problemer skete det ofte at andre hold gav assistance. Selv midt under nattestintet hvor 3. pladsen hjalp 2. pladsen med at reparere lys, selv om de var i tæt kamp på banen. Det nød vi også godt af, så med en masse tape var bilen snart klar igen. Men ganske som i virkelighed, så har nødreparationer det med at give problemer senere og hele resten af løbet døjede vi med eftervirkninger. Spoileren brækkede sammen talrige gange - kørerens hoved faldt af og her var største problem at finde det igen - en håndspeeder klappede sammen - jo, vi var tit i pit. Efter en time var vi klar bundprop og der var nu kun et mål for os: Glorious fightback!!! Vores tempo var til at vi godt kunne køre os op - og andre kunne jo også få problemer.

Det gjorde de også. Flere af bilerne i feltet bar efterhånden præg af voldsomme uheld og vi fik frigjort os fra sidstepladsen - lige akkurat. Faktisk fik vi os oven i købet kørt op på 7. pladsen - tal om Glorious Fightback. En sjov ting under løbet var konstant speakerdækning af racets bagmand, Tamar Nelwan. Hele tiden kom der kommentarer om løbets udvikling og om hvem der havde problemer. Det var også nødvendigt, for der havde været computerbøvl, så omgangene blev regnet sammen manuelt ved hvert baneskift. Det gjorde det lidt svært at følge med i stillingen, men der var dog en 3-4 hold, som tydeligt trak afgørende fra. De kørte meget hurtigt og holdt sig samtidigt udenfor uheld - imponerende, det må være erfaringen som spillede ind her. Vær cool, når det er nødvendigt - det var sgu' ikke nemt.

Efter 2 rotationer var der spisepause. Alle spiste sammen til stor middag, hvilket var meget hyggeligt og der blev diskuteret megen taktik forud for sidste rotation, som var i mørke. Se nu troede undertegnede jo, at jeg havde megen rutine med mørkekørsel med 24 timers løbet på Spurveringen i frisk erindring, så det var jo ikke noget problem. Forkert!!!! For det første var der MEGET mørkt - kun en UV-pære lyste lokale op - for det andet var der 8 biler på banen ad gangen og de kørte væsentligt hurtigere end på Spurveringen. Med andre ord var der altid trafik omkring bilen og det var ofte meget svært at fokusere på sin egen bil når den lå midt mellem 4 andre ovre på den fjerne langside. Koncentration med andre ord - og rigtig meget af det!


Nattestemning, bemærk dommertårnet i baggrunden.

Pludselig så jeg de andre hold i et nyt lys (ha-ha). Ekstralygter på fronten gjorde bilen lettere at kende, men topkarakter fik Mercedesen med porno-interiørbelysningen. Den var meget let genkendelig - også fra siden. Her var noget at tage ved lære af. Det var hårdt i mørket - når man havde kørt et kvarter var man ganske enkelt træt. Men var det svært at køre, så var der noget, som var endnu værre: Påsætning!!! Det var ikke ret let at finde ud af hvilke biler der skulle på hvor - der kunne det altså være smart med lidt lokal belysning i de enkelte sving, som påsætteren lige kunne tænde ved behov. Men at det var en oplevelse ud over det sædvanlige med mørkekørslen kunne der ikke pilles ved. En oplevelse, som ganske mange danskere iøvrigt fik del i, for på dette tidspunkt var der dukket en større flok op, der kom forbi efter kørerpræsentationen til det andet Le Mans race var færdig inde i midtbyen.

Tilbage til racet, hvor vi havde endnu et spoilercrash i mørket. Problemet blev forstærket af, at vi skulle have fundet de manglende stumper! Det blev til en større reparation, som kostede os 7. pladsen. Vi holdt dog lige akkurat 8'eren bag os, så humøret led ingen skade. Vi kom - vi så - og vi blev ikke sidst!

Oven i købet blev vi præmieret efter løbet, selv om placeringen ikke just berettigede til det. Men Domen var blevet kåret som feltets næstflotteste bil (det var i hvert fald inden starten, den afgørelse blev truffet). Store klapsalver til Gert og Christel, som havde brugt hele natten på bilen, der nu var i en noget sørgelig forfatning. Til deres store overraskelse blev Henrik og Peter også kaldt op og fik hver en præmie. Ikke en "long distance" for længste rejse ned til løbet, men en "long fight" for at have kæmpet med og overvundet 2 bilnedbrud undervejs til Le Mans. Præmien for concours fandt iøvrigt også til Danmark, for Gert mente, at når han nu havde fået den signerede bog af os, så skulle jeg have concourspræmien og så havde alle på teamet fået noget med hjem.

Og den gestus afspejlede stemningen i løbet glimrende. Der blev kørt ræs - og det gik man op i - men der blev også hygget og snakket folk og nationaliteter imellem. Det var nogle flinke fyre allesammen og en håndfuld hollændere har da også allerede meldt sig til et 6-timers løb i Frederikssund til efteråret. Der vil det glorværdige dansk/belgiske team Virage også genopstå. Gert har proklameret at han vil genopbygge Domen, så han har noget af et job foran sig.


Team Virage.

Det blev sent fredag nat inden vi gik hver til sit for at forberede os (= sove) til det næste løb. Det "store" Le Mans, som skulle i gang ikke ret mange timer senere. Især en af kørerne på det hollandske "Racing for Holland" havde brug for lidt søvn. Han havde nemlig også en rolle på det rigtige "Racing for Holland", hvor han kunne se frem til 24 timers arbejde med at klargøre dæk til Jan Lammers Dome racer.

Resultat:

Team Bil Kørere Kval. Omg.

1 No Limits BMW V12 LM Peter Oberbillig, Kevin Krollmann, Martin Bartelmes, Ralf Seif 7,746 1434.47

2 Racing for Holland Dome S101 Tamar Nelwan, Nick de Wachter, Henry van Gool, Thierry Bougeard 7,420 1431.63

3 X-Rookies Mercedes CLR Guenther Riehl, Klaus Klein, Michael Niemas 7,379 1369.70

4 AMC Nassauer Land Audi R8 00 Martin Kluckhohn, Christof Kremer, Thorsten Maxeiner, Peter Schüler 8,037 1321.24

5 Team Smeg BMW V12 LMR Tony "AJ" Fryer, John Edwards, Bruno Chailleux, Paul Hamo 7,740 1250.45

6 Top Speed BMW V12 LMR Michael Wilke, Kurt Petri, Helmut Collard 8,092 1241.52

7 Slot Dreams Nissan R390 Manolo Louzao, Javier Suarez, Carlos Suarez, Carlos Perez 8,189 1186.58

8 Virage Dome S101 Gert Klinge, Henrik Hasager, Henning Smed, Peter Christiansen 7,893 1128.70

9 TUGAS2004 BMW V12 LMR Antonio Bernardino Monteiro, Manuel Boticas, Joaquim Cruz 8,173 1108.93


En decideret danskerbil, men hjelmen er Kathos


Flyt jer, her kommer vi ...


Ræset er i gang ...


Der var andre uheldige.


Et let baldret Mercedes.


Banen der blev kørt.


Endnu et billede af banen.